Fråga härstamning

Hanne Musch

Trådstartare
Hej! Jag har köpt ett oregistrerad islandsto med namn Skrauta. Jag har fått veta att hennes farfar är hingsten Charm (också han oregistrerad) , fadern heter Moldy (osäker om jag stavat rätt). Någon som känner dessa namn/ hingstar och har lite information? Bild möjligtvis?
 
Charm var registrerad i SIF, men inte godkänd på avelsbedömning. Han var född 1970.
 
Jag har faktiskt träffat Charm en gång för länge sen. Farbrorn som ägde honom var flitig med att använda honom och tjänade nog rätt bra på sina oreggade föl.

Charm var liten, tror han mätte typ 125 i mankhöjd, en av anledningarna till att han inte blev godkänd för avel. Han var en rödvit-skäck och en livmodersimport. För han var faktiskt visad, fick 7.25 totalt, 7 för tölt och 8 för pass. Jag hade ett gammalt tidningsurklipp från den visningen, men det har försvunnit i någon flytt tyvärr.

Det var ju lite kontrovers med några av hingstarna där i början av svensk avel så Charm har faktiskt 4 registerade avkommor, innan han inte fick lov att användas längre. Nu har man ändrat reglerna så går det att hitta levande släktingar att få DNA prov ifrån så går det att registrera i efterhand.
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt träffat Charm en gång för länge sen. Farbrorn som ägde honom var flitig med att använda honom och tjänade nog rätt bra på sina oreggade föl.

Charm var liten, tror han mätte typ 125 i mankhöjd, en av anledningarna till att han inte blev godkänd för avel. Han var en rödvit-skäck och en livmodersimport. För han var faktiskt visad, fick 7.25 totalt, 7 för tölt och 8 för pass. Jag hade ett gammalt tidningsurklipp från den visningen, men det har försvunnit i någon flytt tyvärr.

Det var ju lite kontrovers med några av hingstarna där i början av svensk avel så Charm har faktiskt 4 registerade avkommor, innan han inte fick lov att användas längre. Nu har man ändrat reglerna så går det att hitta levande släktingar att få DNA prov ifrån så går det att registrera i efterhand.
Tack så mycket för svar!!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp