fråga om köpeavtals utformning och krav

Nominous

Trådstartare
min kompis ska köpa en valp. det är en renrasig men reggas som blandras. nu när hon skulle åka och hämta valpen (har lämnat handpenning på den för 3 veckor sedan) så skulle hon skriva under köpeavtalet. men uppfödaren ahde skrivit på avtalet att hunden inte får säljas, överlåtas eller avlivas utan hennes godkännande. omhon godkänner att den säljs eller överlåtes så ska hon godkänna köparen.

alltså det ska man väl inte behöva gå med på när man köper en valp?? en omplaceringshund förstår jag och tycker att detta är bra för - men en uppfödare ska väl ge blanka fan i vad hon gör med sin hund?? eller??

vad tycker ni??
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Så tror jag det står på mitt avtal också på min renras...det betyder ju att uppfödaren i första hand skall godkänna överlåtelse, och det tycker jag är bra...då blir det ju inte en hund som hamnar vind för våg.
Bra initiativ av en "blandrasuppfödare" :bow:
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag undrar just om det där håller juridiskt. Skulle inte tro det.
Är den såld, är den såld.

Förövrigt: Är den reggad som blandras, är det en blandras i alla sammanhang. Jag antar att din kompis inte hade tänkt ställa ut mm?
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

fast jag tycker det är seriöst som uppfödare att man själv vill vara med vid en ev omplacering av hunden...för även en försäljning är ju en ompl av en vuxen (spec) blandras.

Det kan ju även kännas som en trygghet för köparen om nåt skulle hända framledes
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

min kompis ska köpa en valp. det är en renrasig men reggas som blandras. nu när hon skulle åka och hämta valpen (har lämnat handpenning på den för 3 veckor sedan) så skulle hon skriva under köpeavtalet. men uppfödaren ahde skrivit på avtalet att hunden inte får säljas, överlåtas eller avlivas utan hennes godkännande. omhon godkänner att den säljs eller överlåtes så ska hon godkänna köparen.

alltså det ska man väl inte behöva gå med på när man köper en valp?? en omplaceringshund förstår jag och tycker att detta är bra för - men en uppfödare ska väl ge blanka fan i vad hon gör med sin hund?? eller??

vad tycker ni??

Jag skulle inte köpt en valp därifrån, nej :cool:
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag undrar just om det där håller juridiskt. Skulle inte tro det.
Är den såld, är den såld.
Man kan ha et avtal om hembudsavtal mm, det är inte alls ovanligt. Alla avtal är giltiga så länge de inte strider mot någon lag. Avtalar de om att köparen inte får sälja hunden vidare hur som helst, så måste köparen hålla sej till det.
 
Senast ändrad:
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Ja, det är väl jättegulligt.

Men- Om du hittar någon som vill köpa hunden du inte kan ha kvar och uppfödaren inte godkänner denna? vad händer då?

Ska du tvingas sälja hunden till uppfödaren? Kommer denne betala vad du begär? Om inte, måste du behålla hunden då?

Du anser att eftersom hunden har elakartad cancer och lider, ska den avlivas. Uppfödaren anser dock att hunden ska få en chans till.
Vad händer då? Kan uppfödaren tvinga dig att ha kvar en sjuk, lidande hund?

Att man köper en hund måste ju ändå innebära att man äger den, och gör vad man vill med den. Att man sedan underättar uppfödaren vid en försäljning, är väl snällt, men hur ska man kunna kräva det?

Jag kan inte se att det skulle vara juridiskt bindande.

Däremot är det ett lätt sätt att framstå som seriös på.

Och varför regga en renras som blandras? Finns ingen logik i det.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Ska du tvingas sälja hunden till uppfödaren? Kommer denne betala vad du begär? Om inte, måste du behålla hunden då?
Det är ju sånt man får prata med uppfödaren om och skriva ner i kontraktet. Man kan ju inte bara avtala om hälften och strunta i resten. Man avtalar om vilka rättigheter båda köpare och säljare har, samt skyldigheter och man måste avtala ingående om vad som händer ifall det blir problem. Jag hade avtalat om att om uppfödaren ska köpa tillbaka hunden är det marknadsvärdet som gäller, precis som för någon annan.

Du anser att eftersom hunden har elakartad cancer och lider, ska den avlivas. Uppfödaren anser dock att hunden ska få en chans till.
Vad händer då? Kan uppfödaren tvinga dig att ha kvar en sjuk, lidande hund?
Då låter man en veterinär bestämma vad den tycker är bäst.

Och varför regga en renras som blandras? Finns ingen logik i det.
Det finns mycket lurt, men tex för att tiken redan fått 5 kullar. För att man inte vill ha någonting med SKK att göra. För att man inte vill att Skattemyndigheten ska kunna se den imkomsten, etc.

Om du kollar upp vad ett hembudsavtal innebär så ser du att det ger förköpsrätt för den som köparen har avtalet med, ifall köparen vill sälja vad de köpt. Dock kan inte säljaren med fog påstå att den måste godkänna köparen, om säljaren själv tackat nej till att köpa tillbaka hunden.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jopp, men hur ofta finns allt sådant med?

Oftast står det bara "får ej säljas vidare", "uppfödaren måste godkänna" mm. Alltså bristfälligt.
Det var det jag ville sätta fingret på.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Ja, oftast är kontrakten bristfälliga, även de standaliserade man kan köpa!
Man kan inte säga att hunden inte får säljas vidare, det är fel. Däremot kan man styra vart hunden ska säljas. Lägger man in i avtalet att säljaren har förköpsrätten, så måste man komma överens om priset redan innan, eller skriva att marknadsvärdet gäller. Sen får man kanske förhandla om marknadsvärdet, men det är uppenbart att hunden inte ska säljas för mycket mindre än vad den är värd.

Det är jättebra att säljaren tar ansvar för valpar den satt till världen, men det får inte vara pga kontrollbehov som kontraktet utformas. Då ska man nog inte sälja valpar.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

jag vet inte varför den är oreggad. och nej hon har inte tänkt ställa den.

även om folk tycker att det är seriöst att ha ett sådant avtal från uppfödarens sida så tycker jag faktiskt att dom har egentligen ingenting med min hund att göra när jag köpt den. visst är det helt kanon att ha kontakt och kan be om råd och så om man inte kan ha kvar den - det är guld värt. men jag måste ju få sälja min hund när som helst jag vill - tänk om det uppstår nåt akut och allvarligt?? ska man då vänta till man hittar en köpare uppfördaren godkänner??

och sen om jag hellre vill avliva min hund än att omplacera den för att jag inte vill att det ska bli en slit och slänghund - så ska väl inte uppf kunna neka mig det?? det är väl egentligen mer rätt mot hunden att avliva den, spec om den har nån sjukdom eller dyligt!
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Men du, bara för att säljaren har ett kontrakt betyder det inte att man måste skriva på just det kontraktet. Det är bara att säga ifrån och förhandla om hur kontraktet ska se ut.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Det är möjligt att avtalet kan strida mot konsumentköplagen, men själva grundtanken med villkoren är ju god. Din kompis väljer själv om hon ska skriva på avtalet eller inte. Skriver hon på är det klart hon ska hålla vid avtalet.

För uppfödarens skull hade det varit bättre att skrivit in en klausul om förköpsrätt, det hade antagligen varit lättare att få att hålla juridiskt.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Men du, bara för att säljaren har ett kontrakt betyder det inte att man måste skriva på just det kontraktet. Det är bara att säga ifrån och förhandla om hur kontraktet ska se ut.

nej hon vill inte skriva på det, men hon vill ha valpen. så hon väntar på svar om att ändra avtalet.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

jag vet inte varför den är oreggad. och nej hon har inte tänkt ställa den.

även om folk tycker att det är seriöst att ha ett sådant avtal från uppfödarens sida så tycker jag faktiskt att dom har egentligen ingenting med min hund att göra när jag köpt den. visst är det helt kanon att ha kontakt och kan be om råd och så om man inte kan ha kvar den - det är guld värt. men jag måste ju få sälja min hund när som helst jag vill - tänk om det uppstår nåt akut och allvarligt?? dyligt!


Jag tycker att det är bra av den uppfödaren att ha ett avtal där hon köper tillbaka hunden. Det hade jag oxå velat göra om det dök upp några problem. Mina hundar är som mina barn och dom vill inte jag ska säljas hit o dit heller.
Och skulle nån skulle vilja köpa en hund av mig me inställningen att "jag inte har me hunden att göra när den är såld" så skulle jag inte heller sälja hunden till den familjen.
JAg menar inte att jag skulle ha full koll på familjen osv hela tiden, men kontakt me mina valpköpare vill jag ha. Samt hade jag velat köpa tillbaka hunden om det uppstår ngt problem.

Jag har för mig till o me att det står i skk:s avtal ngt i stil me att uppfödaren kan köpa tillbaka hunden, och där står hur mkt köparen får tillbaka vid ett sånt här fall..
ex vis hela summan om dom "ångrar" sig inom 2veckor eller bara en viss procent om det gått längre tid. osv..(allergi osv)

Sen tror jag att om inte mina valpköpare hade velat gå me på det som står enligt avtalen så tycker jag att dom kan köpa valp någon annanstans. Så hade jag gjort om jag var din vän och inte va nöjd me det som står i pappret.

Jag har själv tre hundar och för mig faller det helt naturligt att vända mig till min uppfödare om det uppstår ett problem som gör att vi inte kan behålla dom. Antingen köper hon tillbaka dom-för en mindre summa, eller så hittar vi en ny bra ägare tillsammans.

Skulle det dyka upp allvarliga problem där avlivning kan bli aktuellt så skulle jag såklart kontakta henne även då. Dock e hon human så lider hunden så ska den såklart avlivas o inte lida.

detta är min åsikt och jag hoppas ni finner en lösning som passar er/din vän!

lycka till
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag tycker inte att det är speciellt seriöst av en uppfödare att skriva ett sådant kontrakt..

Dessutom, om detta inte var till köparens kännedom, när handpenningen erlades, så är det ännu mer oseriöst att efter denna var erlagd skriva in sådana (för köparen) ofördelaktiga villkor i kontraktet!
 
Senast ändrad:
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Fast du kan inte få det juridiskt hållbart (med SKK-kontrakt) att du som säljare ska få förköpsrätt. Det är heller inget "krav" som du som säljare kan få stöd i, från SKK's sida, tack och lov..
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag skriver i kontraktet att hunden ej får säljas, överlåtas eller avlivas utan min vetskap. Nu håller inte det juridiskt sett, men med det tillägget så hoppas jag att jag ska få veta vart hunden tar vägen om den ska flytta vidare. Däremot så skriver jag inte att jag ska godkänna vem som köper eller tar hand om hunden.
Men jag inser att avlivas utan min vetskap borde inte stå, inte på det sättet. För självklart får hunden avlivas om den blir akut sjuk utan att de tar kontakt av mig. Så det får jag se över, men jag skulle hellre vilja veta om de avlivar för de inte orkar med hunden och då få en chans att köpa tillbaka den om jag vill.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag skriver i kontraktet att hunden ej får säljas, överlåtas eller avlivas utan min vetskap. Nu håller inte det juridiskt sett, men med det tillägget så hoppas jag att jag ska få veta vart hunden tar vägen om den ska flytta vidare. Däremot så skriver jag inte att jag ska godkänna vem som köper eller tar hand om hunden.
Men jag inser att avlivas utan min vetskap borde inte stå, inte på det sättet. För självklart får hunden avlivas om den blir akut sjuk utan att de tar kontakt av mig. Så det får jag se över, men jag skulle hellre vilja veta om de avlivar för de inte orkar med hunden och då få en chans att köpa tillbaka den om jag vill.

utan min vetskap - det är helt annan sak än att uppf ska godkänna att jag får sälja hudnen över huvud taget..:cool:
så om hon inte godkänner att min kompis säljer hunden efter några år - ska hon inte få sälja sin egen egendom då?? patetiskt faktsikt i mina ögon. det är en sak att man kommer överrens om att inte sälja hunden utan kontakt med uppfödaren - emn att hon ska godkänna vad mna gör med sin egen hund är bara patetiskt!!
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag tycker att det är bra av den uppfödaren att ha ett avtal där hon köper tillbaka hunden.

det står ingenstans att hon ska köpa tillbaka hunden - utan att hon ska bestämma om hon får sälja hunden eller ej - och till vilken i så fall. det är LITE skillnad. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 019
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 122
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 189
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp