fråga om köpeavtals utformning och krav

Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

alltså det vet jag inte. men det är väl för att en oreggad/ "blandras" kinesisk nakenhund kostar ca 6-8000kr - om den e reggad runt 10-12000kr. så det kanske hänger där. att man kan ta ut mer om den reggas!! fast det är ju idiotiskt - det borde ju vara hundens linjer och egenskaper man betalar för - inte pappers vara eller icke vara.

jag vet inte hur vida denna människa är anmäld till SKK eller inte. jag har då inte gjort det. jag vill ju stå på god fot med min uppfödare av diverse annledningar. men jag hoppas inte att det är vanligt att man gör såhär.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

kl
Om en renrasig hund inte är registrerad är det ngt skumt och jag skulle aldrig köpa valpen där.
Har för mig att man inte får regga renrasiga hundar om man samtidigt föder upp blandras, stämmer det?
Var reggar man blandraser??
SKK har en förtryckt blankett för köpeavtal, använder man det glömmer man inte nån basic grej iaf. Man kan ju lägga till saker i det kontraktet.
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

kl
Om en renrasig hund inte är registrerad är det ngt skumt och jag skulle aldrig köpa valpen där.
Har för mig att man inte får regga renrasiga hundar om man samtidigt föder upp blandras, stämmer det?
Var reggar man blandraser??
SKK har en förtryckt blankett för köpeavtal, använder man det glömmer man inte nån basic grej iaf. Man kan ju lägga till saker i det kontraktet.

Blandraser reggar man hos Blandis. :smirk: Men visst har du rätt, SKK-uppfödare får inte ägna sig åt blandrasuppfödning och inte heller får de undanhålla valpar för registrering.

Tänk vad bra det skulle se ut statistiskt om alla uppfödare struntade i att regga felfärgade valpar eller valpar man vet inte kommer gå vidare till avel (en sällskapshund med HD E kommer aldrig synas i statistiken) samt valpar med uttalade medfödda defekter. Det skulle vara just snyggt. :crazy:
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Blandraser reggar man hos Blandis. :smirk: Men visst har du rätt, SKK-uppfödare får inte ägna sig åt blandrasuppfödning och inte heller får de undanhålla valpar för registrering.

Tänk vad bra det skulle se ut statistiskt om alla uppfödare struntade i att regga felfärgade valpar eller valpar man vet inte kommer gå vidare till avel (en sällskapshund med HD E kommer aldrig synas i statistiken) samt valpar med uttalade medfödda defekter. Det skulle vara just snyggt. :crazy:

nä de skulle ju vara förjävligt!!! men vad har man att vinna på att inte regga vissa?? om man inte är uppf som lever på sina avelsresultat??
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

kl
Om en renrasig hund inte är registrerad är det ngt skumt och jag skulle aldrig köpa valpen där.

för mig spelade uppfödaren inte så stor roll när jag hade syftet att leta efter den absolut perfektaste hunden jag kunde hitta - och de var denna. dessutom efter en linje som jag alltid velat haft. han faderslinjer är helt otroligt fina. dessutom med en väldigt meriterad hund som jag träffat själv och bara älskar!! varför tveka?så jag slog till..
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Jag minns att i en dagstidning i slutet av nittiotalet i Göteborg läste jag att en uppfödare hade sålt en hund till A som sålde den vidare till B utan att först pratat med uppfödaren som det stod om i kontraktet att det skulle göras så uppfödaren åkte till B och helt sonika hämtade tillbaka hunden med uppvisat köpeavtal mellan uppfödare och A och det slutade med en tvist mellan A och B som slutade med att A fick lämna tillbaka pengarna till B och uppfödaren kunde vackert göra vad hon ville med hunden för A hade inte följt avtalet. Så den som förlorade i detta fallet var A.

I detta fallet tråden handlar om hade jag gett tillbaka handpenningen för köparen delar inte min moraliska åsikt. Man skriver ju kontraktet i samband med handpenningen i vanliga fall.

MIN MORAL är att har man ordnat fram ett djur till försäljning så har man skyldighet att se till att det får det bra hela livet. Därför skriver jag i kontrakten sådana villkor. Bryr man sig inte så kan man ju lika gärna skriva ett kvitto som man gör när man köper ett DÖTT ting.T ex en bil.

Carina (Kennel Småhöga)

Ps. Skulle jag hamna i fallet jag skrev om ovan så skulle jag pröva samma sak idag och se vad som händer. Har man ingått ett avtal så följer man det om man har lite moral. Ds
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

jo men nu har uppfödaren gått med på att ändra avtalet - till ett mer "valigt"..
 
Sv: fråga om köpeavtals utformning och krav

Ps. Skulle jag hamna i fallet jag skrev om ovan så skulle jag pröva samma sak idag och se vad som händer. Har man ingått ett avtal så följer man det om man har lite moral. Ds

Synd bara att allt i livet inte är svart eller vitt :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 019
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 121
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 188
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp