Fråga om studiemedel

iruba

Trådstartare
Har kommit in på naturvetenskapligt basår nu till hösten. Kalas tycker jag såklart, basåret ger mig ju platsgaranti till flera program till hösten nästa år. Problemet är att jag dock endast har 22 veckor med studiemedel för gymnasiekurser (lång historia och hur jag kommit dit är inte frågan).
Då jag har häst och måste ha råd att försörja både mig och honom kommer det ju såklart bli himla tight.

Funderar på om jag ska söka någon distanskurs på högskolenivå till våren på 50% och lyckas få även 50% i studiemedel för högskolekurser under vårterminen. Går det att göra så? Annars är ju garanterad inkomst noll.

Visst, mina föräldrar kan tänka sig att hjälpa mig i vår så det går att lösa på det sättet också, men det är ju inte något jag vill.

(Självklart ska jag ju försöka jobba vid sidan om också)
Tacksam för svar.
 
Har kommit in på naturvetenskapligt basår nu till hösten. Kalas tycker jag såklart, basåret ger mig ju platsgaranti till flera program till hösten nästa år. Problemet är att jag dock endast har 22 veckor med studiemedel för gymnasiekurser (lång historia och hur jag kommit dit är inte frågan).
Då jag har häst och måste ha råd att försörja både mig och honom kommer det ju såklart bli himla tight.

Funderar på om jag ska söka någon distanskurs på högskolenivå till våren på 50% och lyckas få även 50% i studiemedel för högskolekurser under vårterminen. Går det att göra så? Annars är ju garanterad inkomst noll.

Visst, mina föräldrar kan tänka sig att hjälpa mig i vår så det går att lösa på det sättet också, men det är ju inte något jag vill.

(Självklart ska jag ju försöka jobba vid sidan om också)
Tacksam för svar.

Har dålig koll på hur det fungerar, är nog enklast att fråga CSN. Men kanske går att göra så eftersom basåret och kurser på högskolenivå tas i från olika kvoter, iaf när det gäller antalet veckor med studiebidrag.
 
Ja, från csns synvinkel funkar det. Fundera bara över kursvalet lite, så att det inte blir snortungt (basåret kan vara ganska kämpigt beroende på upplägg) och så att du inte förbrukar csn-veckor på kurser du inte kan använda till nåt sen. I ett senare skede finns ju risken att du sitter i samma situation igen annars. Jag läste min masterutbildning utan studiemedel och det är inte alls att rekommendera...
 
Nu skrev du bara att det är en lång historia varför du har 22 veckor kvar, men beroende på vad den långa historien är kan det finnas en chans att du kan få mer studiemedel ändå pga speciella omständigheter om jag inte minns fel.
CSN gör det väldigt sällan, men det finns en liten chans att bli beviljad extra studiemedel tror jag. Kan ju vara värt att höra av dig till dem och kolla iallafall? Även AF kanske kan hjälpa?
 
Ja jag försöker ju sålla ut vad som låter "lättare", men det är ju svårt för mig att avgöra.

Har redan frågat csn om extra veckor, tvärnej. Vad kan AF göra?
 
En del får ju bidrag till studier där ifrån, ingen aning hur det funkar men bättre att ringa ett samtal för mycket än för lite?
Har du ringt Försäkringskassan?
Du kan ha rätt till bostadsbidrag som ger lite iallafall?
 
Du gav ju ingen bakgrund till varför du har 22 veckor kvar (och du behöver inte heller såklart) så jag griper efter olika halmstrån som kanske kan hjälpa. ..
 
Det borde du kunna göra. Jag läste ett basår på GU för några år sedan. Det var tungt. Jag pluggade mycket och ofta och vi hade många obligatoriska dagar, och föreläsningar de flesta dagar mellan 8-16 så jag ahde nog inte fixat det. Speciellt inte under perioden vi läste kemi då det är något jag har svårt för. Så det går givetvis att läsa parallellt men man skall nog tänka en gång extra hur löätt/svårt man har för sig samt välja kurs med omsorg :) allt går! Jag själv hade nog inte fixat det. Speciellt inte med jobb och häst på det. Men allt beror ju på hur man är som person och hur mycket vilja man har :)
 
Du gav ju ingen bakgrund till varför du har 22 veckor kvar (och du behöver inte heller såklart) så jag griper efter olika halmstrån som kanske kan hjälpa. ..

Jag sökte dispens pga att jag kommit efter i studierna pga ett handikapp. Innan anpassning låg jag på max 75% klarade kurser och efter läste jag in mastern i 125%-tempo och med toppbetyg. Fick ingen dispens pga "inte tillräckligt starka skäl". Då hade jag brev från läkare, studievägledning och handledare som alla starkt rekommenderade att jag skulle få studiemedel för att det vore så bortkastat (både för min del och samhällsekonomiskt med större delen av utbildningen avklarad) att inte avsluta.
 
Jag sökte dispens pga att jag kommit efter i studierna pga ett handikapp. Innan anpassning låg jag på max 75% klarade kurser och efter läste jag in mastern i 125%-tempo och med toppbetyg. Fick ingen dispens pga "inte tillräckligt starka skäl". Då hade jag brev från läkare, studievägledning och handledare som alla starkt rekommenderade att jag skulle få studiemedel för att det vore så bortkastat (både för min del och samhällsekonomiskt med större delen av utbildningen avklarad) att inte avsluta.
Jag har hört att det är sjukt hård bedömning. Kul att det gick bra för dig ändå :-)
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp