Fråga om täckes storlekar

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hej alla bukefalister! :)
Har en liten fråga ang. Storlekar på täcken (stalltäcken).

Idag upptäckte jag nämligen att min favorithäst har storlek 185 cm i täcken :eek: :crazy: Till saken hör att hon bara är 158 -159 cm i mkh. Kan det verkligen stämma?! :eek:
Nog för att hon har en ganska lång kropp så att säga, men 185 cm låter väääldigt långt i mina öron...
Jag har tyvärr ingen aning om vad det var för täcke, mer än att det var ett rött innetäcke, och att det stod "Ireland" och ett fyrklöver på ena "spännet" fram...
 
Sv: Fråga om täckes storlekar

det kan inte vara så att de är måttet i nederkant som du sett? för de hände mig en gång.. min häst hade 145 å de stod 175 tror jag..men så var de en liten bild på en lapp då var de pilar som visade i nederkant framifrån till bak.. å inte uppe på ryggen där vi mäter om man säger.. hoppas du förstår vad jag menar :-P
annars låter de väääääääldigt stort i mina öron faktiskt..undrar om de ens är nån häst som har så stora täcken:P
 
Sv: Fråga om täckes storlekar

LÅter högst osannolikt att det är 185 cm i täcke din häst har. Utav vad du berättar så gissar jag på att det är ett Horseware täcke du har, i deras lappar står både det engelska måttet, överlinjens mått och nederkantens mått. (Plus att så vitt jag vet så finns HW täcken endast upp till strl 7,6 = 170).

Min häst är 180 i mankhöjd och hon har str 160 (7,0") i HW täckerna och de sitter som en smäck.

Är osäker på vad ditt mått innebär i "riktig" storlek, men kolla på lappen en gång till så borde du kunna hitta en annan siffra också. :)
 
Sv: Fråga om täckes storlekar

Tack för svaren! :)
Som du var är det inte min egen häst (kan själv tänka mig hur det skulle gå om jag gick in i en butik och ville köpa ett täcke i storlek 185...)
Täcket var dock ganska gammalt (och väldigt trasigt) , och det där var det enda måttet jag kunde läsa ut (tittade bara av ren nyfikenhet). Hittade dock en "konverteringstabell" som sa att hon borde ha ca. 135 i täcken, vilket låter mer rimligt i mina öron :)
Och till Daredevil: Det visade sig vara ett Horseware täcke, så du hade helt rätt! (hittade modellen på nätet)
 
Sv: Fråga om täckes storlekar

Haha, jag kan säga att de har så många olika nummer på sina lappar att det är inte lätt för en som är ny i täckesvärlden att förstå ;)

Tänk dig hur expediterna hade reagerat om jag sagt att jag ville ha ett i strl 213 :angel:

hw-ireland.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 052
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 364
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning Investerade i ett Bucas regntäcke till min pålle. Bättre begagnat då jag inte har haft Bucas till honom tidigare, bara för att se om de...
Svar
7
· Visningar
3 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp