Bukefalos 28 år!

Frågor från en matte med magsjuk hund.

Poni_Tail

Trådstartare
Hej! Har en korthårig collietik på 2 år. I fredags var hon hos veterinären hela dagen. Hon fick inte äta innan hon åkte dit på morgonen. vi var hemma först kl17 och då fick hon en liten portion mat + en liten till vid kl22. Hon hade kl 17 varit utan mat i 19 timmar.

Min hund har haft lite problem med magkatarr innan.

Jag har med mig min vovva i stort sett överallt. Hon var lös i stallet på lördagen. Lyckades då tjuva ca 5 bitar hov som jag hade slängt. På lördag natt, ca 02, blev hon dålig i magen. Vi släppte ut en henne, hon bajsade och kom in igen. likadant kl 06.

Sen dess har hon varit kass i magen. Bajsar ungefär var fjärde timma förutom natten till torsdag och fredag då hon har sovit hela natten.

Jag tror att hennes mage har ballat ur pga lite stress på fredagen, för långt mellanrum mellan maten samt ett för stort intag av gammal skitig hov.

Hon får Diasyl med början i tisdags kväll.

Hon får magkramp efter en del av måltiderna och måste bajsa direkt ibland kan hon hålla sig längre. Hon bajsar allt från mjuka ljusa korvar till "ko-mocke-style"

Jag har pratat med veterinär som tyckte att vi skulle vänta lite och se då hon äter och dricker som hon ska. Hon är pigg när hon inte har ont och har ingen temp, normalfärgade slemhinnor och är inte uttorkad.

Nu får hon mat ca 1msk varannan timma.

Puh, det blev långt:o Mina frågor är:
1. kan jag göra något mer för att underlätta för henne?
2. Hur lång tid brukar det vanligen ta innan det ordnar upp sig i magen, är det "normalt" att det tar ett tag innan det lugnar sig?

Tacksam för de svar jag kan få då det känns riktigt jobbigt att inte kunna hjälpa henne.

Mvh Annie
 
Sv: Frågor från en matte med magsjuk hund.

Normalt sett när en hund är magsjuk så ger man ingen mat på minst 24 timmar. Däremot ska de ha fri tillgång till vatten hela tiden. När man börjar ge mat igen så brukar de bestå av överkokt ris (grötris som är kokt med mer än dubbel mängd vatten och kokt så länge så att det blir geggigt) i små portioner flera gånger per dygn. Litelite salt och druvsocker i riset skadar inte. Man kan blanda i lite välkokt vit fisk eller rå oxfärs. När magen stabiliserats går man väldigt långsamt över till samma foder som tidigare. Fortfarande i mindre/fler portioner än normalt. Låt det ta cirka 5 dagar innan h*n får endast sitt normala foder.

Om samma gäller för en hund som har magkatarr vågar jag inte säga, det är kanske bäst att du hör med veterinären i så fall. Vissa hundar blir lösa i magen av ben, hov kan man väl säga är en typ av benliknande. Andra får förstoppning istället. Ben tar lång tid at smälta, förmodligen även hovbitar.
 
Sv: Frågor från en matte med magsjuk hund.

Hej

Har haft en hund med magkatarr i många år. Henne kunde man aldrig svälta, jag hade också gett henne små portioner ofta. Något som hjälpte min hund var att ge henne Husk Psylliumfrön, finns i hälsokosten eller nätet. Hon fick det på maten varje dag.

Lycka till// Maud
 
Sv: Frågor från en matte med magsjuk hund.

När ris och kokt fisk i små portioner inte har funkat så har jag lyckats lugna orolig mage på hund med majsvälling.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 654
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 320
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 731
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp