frågor kring besiktning innan köp.

spinxx

Trådstartare
Okej, nu behöver jag era kloka råd. Hoppas tråden ligger rätt.

Jag skall efter fyra år utan häst nu köpa egen igen, och efter att ha tittat på några olika har jag nu hittat en som jag fastnat för.
Hästen står 50 mil enkel resa från mig och jag har vid ett tidigare tillfälle spenderat en heldag på att köra dit och tillbaka för att provrida.

Dagen efter besiktningen fick jag hästens röntgenplåtar, så min vet kunde kika på dem.
Min vet godkände inte alla bilder då de var utländska och vissa av dålig kvalitet.
Hon hittade en definitiv defekt i ett ben men kunde inte se om den hade någon betydelse.
Hon rådde mig att ta nya bilder, illafall på de områden hon inte kunde uttala sig om.

Mina krav för att köpa hästen är att få helt godkända plåtar samt en godkänd besiktning så att jag kan försäkra den utan reservationer.

Ägaren säger att hon inte har tid att ta hästen till en klinik, utan tycker att det är ok att jag tar ut en egen vald veterinär till gården för en besiktning, och om hon går igenom skall hästen röntgas vid ett senare tillfälle.

Min fråga till er är således:
HUR hade ni gjort? Jag vill ju vara med vid besiktningen, men det tar emot lite att lägga 10h körning och en tusenlapp i soppa på att åka fram och tillbaka bara för att närvara.
Kan man lita på att det blir korrekt gjort ändå? Jag har inga som helst veterinärkontakter i Halland, ingen av mina bekanta heller, är det någon som har koll på någon som gör gårdsbesiktningar?
 
Ett: jag hade aldrig godtagit en säljares besiktning, speciellt inte om det handlar om en importerad häst.
Två: i det här fallet är en gårdsbesiktning inte värd något alls, det är röntgen med färska plåtar som är det avgörande för köp eller ej. Det ska du också se till att det är du som står som beställare av den. Det vill säga att det är du som betalar, för då är det till dig som veterinären ska lämna resultatet. Om säljaren är den som står för undersökningen är det bara säljaren som säkert får alla uppgifter från undersökningen.
Tre: med tanke på att man redan lämnat ut gamla och utländska röntgenbilder så tänk på att det är färskare. Så det som din veterinär redan hittat kan vara betydligt mer idag plus att det kan finnas nya saker.

Så att lägga ut tid och pengar nu innan köpet brukar löna sig längden. Man bör också vara extra noga med importerade hästar eftersom det finns många riktigt dåliga hästar som kommit hit de senaste åren.
 
Ett: jag hade aldrig godtagit en säljares besiktning, speciellt inte om det handlar om en importerad häst.
Två: i det här fallet är en gårdsbesiktning inte värd något alls, det är röntgen med färska plåtar som är det avgörande för köp eller ej. Det ska du också se till att det är du som står som beställare av den. Det vill säga att det är du som betalar, för då är det till dig som veterinären ska lämna resultatet. Om säljaren är den som står för undersökningen är det bara säljaren som säkert får alla uppgifter från undersökningen.
Tre: med tanke på att man redan lämnat ut gamla och utländska röntgenbilder så tänk på att det är färskare. Så det som din veterinär redan hittat kan vara betydligt mer idag plus att det kan finnas nya saker.

Så att lägga ut tid och pengar nu innan köpet brukar löna sig längden. Man bör också vara extra noga med importerade hästar eftersom det finns många riktigt dåliga hästar som kommit hit de senaste åren.

Tack för svar!
En besiktning måste väl göras i vilket fall som helst då jag skall försäkra upp hästen?
Så planen är att 1. Se till att hon klarar en besiktning. 2. Ta nya plåtar och få ok på dem.
Känns dumt att röntga i första hand om hästen inte ens skulle klara ett böjprov.. Eller?
 
Jag hade varit med för att veta att allt går rätt till. Hästens historia med plåtar som inte är okej hade gjort att jag aldrig nöjt mig med bara en gårdsbesiktning och jag hade aldrig tagit hem en häst som jag inte var helt säker på var okej. Vad skulle hända om plåtarna inte är rena efter att du tagit hem hästen, blir det diskussioner om skadorna har uppstått före eller efter hästen kom i din vård?
 
Tycker det låter otroligt oseriöst att inte ha tid att ta med sin häst som ska säljas till klinik för besiktning. Det blir dessutom bara jobbigt om det visar sig att det faktiskt är fel på hästen, inte säkert att förra ägaren är särskilt lätt att ha att göra med efter köpet och då står du med en häst som du inte vill ha och inte kan lämna tillbaka.

Annars så röntgar man väl direkt efter besiktningen, alltså om hästen gått igenom den felfritt, då går man vidare till röntgen. Jobbigt att göra det vid olika tillfällen, lika bra att göra allt på en gång. Kanske du kan närvara och sedan ta med dig hästen direkt efter besiktningen är gjord? Då slösar du ju inte bensinpengar tänker jag.

Tycker nog du ska se dig om efter en annan häst.
 
Köp en annan häst!!! Massvis med människor blir lurade på detta sättet hela tiden. Jag förstår inte att folk gör om andra människors misstag gång på gång. Jag undrar om dessa människor är helt avskärmade från internet?

Googla säljarens namn, visserligen brukar dessa säljare byta namn stup i kvarten men med viss stalkererfarenhet så går det att få fram ett samband ändå.
 
Tack för svar!
En besiktning måste väl göras i vilket fall som helst då jag skall försäkra upp hästen?
Så planen är att 1. Se till att hon klarar en besiktning. 2. Ta nya plåtar och få ok på dem.
Känns dumt att röntga i första hand om hästen inte ens skulle klara ett böjprov.. Eller?
Det är ju så du kommer att få reservation i försäkringen p g a att det finns förändringar på röntgen. Så om du vill vara säker på att verkligen ha en försäkring som gäller om något händer är det rena röntgenplåtar som gäller.
Bara för att du kan få höjt försäkringen med ett intyg från en gårdsbesiktning så är det inte samma sak som att den gäller om det händer något. För det finns ju redan innan hästen kom hit fynd på röntgen och det ger reservation i försäkringen. Även om det kanske inte direkt ger hästen problem.
 
I Halland finns det väldigt gott om kliniker så kan inte vara speciellt långt att köra för säljaren. Annars finns det även en veterinär som har portabel röntgen och kan komma ut till stallet.
 
Köp en annan häst.

Om du ändå vill gå vidare med denna, hade jag tagit den till klinik. Besiktigat på kliniken och haft tid bokad för plåtar vid samma tillfälle.

Gårdsbesiktning när du vet att det finns anmärkningar känns inte särskilt bra.
 
Annars så röntgar man väl direkt efter besiktningen, alltså om hästen gått igenom den felfritt, då går man vidare till röntgen. Jobbigt att göra det vid olika tillfällen, lika bra att göra allt på en gång. Kanske du kan närvara och sedan ta med dig hästen direkt efter besiktningen är gjord? Då slösar du ju inte bensinpengar tänker jag.

Det här är väl det bästa tipset om du vill ha just den hästen :)
 
PMa mig om du vill ha veterinärtips. Beror dock lite på var i Halland hästen står.
Bästa rådet jag kan ge dig är dock att ändå försöka få till en besiktning på ett utav djursjukhusen här i krokarna. Då kan du ju bara köra en röntgen direkt efter det att den har gått igenom böjprov osv. :)
 
Tusen tack för hjälpen allihopa!
Jag lade korten på bordet och berättade att klinikbesiktning och ny röntgen var det enda jag skulle nöja mig med; och efter det, två dygn senare, har jag fortfarande inte hört av försäljaren.
Känner mig besviken, men är änå glad att det tog stopp här och inte senare..
 
Sunt, det var rätt att låta bli. Tittar själv på häst, men begränsar mig geografiskt, jag måste kunna provrida mer än en gång, självklart vara med vid besiktning. Därför så väntar jag, min häst kommer att komma ut på marknaden.
Själv fattar jag inte hur folk vågar i princip köpa osett, eller ha suttit på en häst 15 minuter och sen säga att "den här tar jag". Du ska ju stå ut med hästen ett antal år, det måste vara helrätt!
 
Hej!

Båda mina senaste 2 hästar köptes efter 1 provridning- de bodde långt hemifrån och jag har haft enormt mycket glädje av båda två. Jag känner hyfsat fort om en häst passar mig eller inte- det är mer en känsla av samhörighet än att hästen är toppen att rida- jag söker en personlighet, inte en ridmaskin. Dessutom tar det alltid mer än ett par gånger för mig att rida in mig på en häst, så jag vill bara veta att vi är på samma nivå mentalt och att det är en häst som vill vara med mig, det kan jag ta reda på på 30 min- 1 timme. Sen är det en chansning oavsett vilket.

TS: Var glad att du sluppit hästen och dess besvärliga ägare! Det låter hemskt mystiskt att inte "hinna" köra in den till klinik.

/Lavinia, kräsen med hästar
 
Sunt, det var rätt att låta bli. Tittar själv på häst, men begränsar mig geografiskt, jag måste kunna provrida mer än en gång, självklart vara med vid besiktning. Därför så väntar jag, min häst kommer att komma ut på marknaden.
Själv fattar jag inte hur folk vågar i princip köpa osett, eller ha suttit på en häst 15 minuter och sen säga att "den här tar jag". Du ska ju stå ut med hästen ett antal år, det måste vara helrätt!
Jag behöver inte provrida mer än en gång, jag kan ganska snabbt avgöra om jag tycker att den är värd att jobba med. Jag tycker att man anpassar sig ganska väl till varandra med tiden, för mig är det viktigast att grundförutsättningarna finns, i.e. kapacitet, arbetsvilja och ridbarhet.

Besiktning är inte heller nödvändigt för mig att vara med på om hästen bor långt bort men jag vill gärna ha telefonkontakt med besiktande veterinär och jag vill naturligtvis välja veterinär själv, gärna efter samråd med min husveterinär.

(Eller så kan man köpa en häst av sin kompis efter att ha tränat den ett år... :angel:)
 
Såg annonsen ute igen med löften om tidigare tävlingserfarenheter samt rena röntgenbilder.
Men varken TDB eller KWPN kan se några starter, de säger bägge att hon inte finns reggad, och röntgenbilderna fick jag nedslag på med en gång.

Så himla synd!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 627
Senast: Miaa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Behöver bolla lite med någon! Tittade på en häst i februari, tyckte den var mkt intressant men inte till den peng säljaren...
Svar
10
· Visningar
3 106
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 129
Senast: Chilodeur
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 542
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp