Frågor kring första egna hästen

snow

Trådstartare
Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren, jobbade ett par månader med hästar efter gymnasiet och har hjälpt min faster som har turridning en del de senaste året). Nu är jag snart 27 år, har fast jobb och började rida på ridskola igen i höstas. Känner mig ekonomiskt och mentalt redo för att skaffa egen häst, även om jag såklart har mycket kvar att lära. Jag har några newbie-funderingar som ni säkert kan ge lite input kring.

1. Vad kostar det, mellan tummen och pekfingret, att ha egen häst? Förstår att det varierar enormt men om jag utgår från min situation: jag funderar på att stalla upp hästen på den lokala ridskolan. Där kostar uppstallning + strö 2500 kr/månad. Foder köper man själv. Min häst är lättfödd och jag kommer inte att tävla på hög nivå så jag antar att han klarar sig på "basic-grejer", men vad ska man räkna med i foderkostnad per månad? Vad kostar försäkring och skoning? Vilka andra månatliga kostnader ska man räkna med?

2. Hur mycket tid tar hästen? Jag har som sagt tänkt mig ridskole-uppstallning och då ingår fodring och utsläpp måndag-fredag, sedan har man stallpass vissa helger. Jag ska alltså mocka, rida och förbereda foder varje dag. Vilka andra tidskrävande sysslor kan ni komma på?

3. Hur mycket tid har man över till ett liv utanför stallet? Ni får gärna utgå från er själva: har ni några andra intressen utöver hästen och hur mycket tid lägger ni på dessa?

Tacksam för svar! För mig känns detta med egen häst som ett STOOORT steg, liksom den där ouppnåeliga drömmen man hade som ponnytjej och nu är drömmen plötsligt ganska realistisk :).
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Hej
Jag har nyligen gjort exakt det, köpt min första egna häst efter åratal av ridskola, medryttare och jobbat i stall. Jag är 30 och ett hyfsat välbetalt jobb.

så här har jag tänkt. Jag har min häst i fullservicestall (det är liksom något jag insätt som medryttare, att den tiden man lägger på att packa höpåsar och bära vatten är helt bortkastad, när jag är i stallet vill jag vara med min häst och rida) det kostar lite mer men å andra sidan kan jag vara helt hästledig de dagar som det behövs. dvs är man sjuk kan man ligga hemma i sängen med gott samvete.

1. jag räknar med minst 6000kr i månaden. Men då är ej utrustning medräknat, kanske lite lättare med en foderhäst där du kanske får låna med utrustning (sadlar är dyrt...)

2. eftersom jag valt den typ av stall jag har så mellan ingen tid alls till hela kvällarna.

3. jag umgås endel med vänner men inga direkta andra intressen.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

1. Det beror ju på vad du ska ha för foder, men jag skulle räkna med omkring en tusenlapp per månad (hö, havre och betfor).
Om det är ett halvblod du ska ha, så är försäkringen ganska dyr. Min förra häst var A1-försäkrad för 30 000 kr i livvärde och 50 000 kr i veterinärvård med en fast självrisk på 2 700 kr. Hon kostade drygt 8000 kr/år och då hade jag ganska mycket rabatt för att jag har alla försäkringar hos If. Hästen innan det var försäkrad för 90 000 kr i A1, vet-vård 50 000 kr och fast självrisk på 2 500 kr. Han kostade drygt 22 000 kr/år, även där hade jag några tusenlappar i rabatt. Ring runt till de olika bolagen, det kan skilja många tusenlappar.
Min hovslagare tar 800 kr för en helskoning och min häst skos var åttonde vecka. 800 kr är billigt, räkna med mellan 1 000 och 1 500 kr.
Sen tillkommer ju även vaccinering varje år, raspning av tänder mm.

2. För mig tar det ca 3 timmar de dagar när jag rider ett ordentligt pass. I de timmarna ingår ridning ca 1 timme, mockning, fixa iordning foder, borsta och inte minst prata med stallkompisarna (som tar väldigt mycket tid ha ha). Är man effektiv så går det säkert att fixa på ett par timmar. Brukar alltid ha minst en vilodag i veckan, beroende på vad jag har för häst. Vilodagen är mest för min egen skull, så att jag får tid till något annat en vanlig vardag.

3. Om man jobbar heltid, så hinner man ju inte så mycket mer på vardagarna de dagar man rider, men ofta så är det ju väldigt socialt att hänga i stallet, så då får man ju en liten (stor...) dos av fika, skvaller och umgänge där. ;) Jag har inga andra intressen (förutom min familj), skulle aldrig hinna med något mer fritidsintresse då jag inte gillar att ha all min tid uppbokad. Men självklart har man tid med lite annat också.

Även om det kostar massor med både tid och pengar, så är det helt klart värt det!

Lycka till!!! :)
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Hej!

1. Kostnader
Min häst är installad på fullskötsel, utan mockning och diverse foder ingår också, så jag lägger ca 250 kr/månad på foder (lusern och potatisprotein ffa pga lågt protein i höet och selen eftersom det inte finns i nåt annat hon får). När jag stog i stall där vi betalade hösilage själva kostade det allt mellan 2.50 kr/kg till 4 kr/kg.

Försäkringen tror jag går på ca 7000/år (betalar en gång/år och det var rätt länge sen nu), då har vi a1 med vet.vård.

Hovslagaren kostar ca 1500 var 5e vecka, men det kan ju variera beroende på hur mycket hästen växer i hovarna.

Vaccination kostar ca 300/spruta, tar man ut distriktarna kostar det mer oftast.

Jag räknar med minst 5000/månad och då är träningarna inte inräknade.

2. Tid
Häst tar tid, massor med tid. Jag spenderar minst 2 timmar hos hästen när jag är där (hon är en skitgris så mockningen tar evigheter). Beroende på vad som ingår i stallhyran kan jag komma på mängder av saker att göra. Jag mockar hagen tex, så häst slipper stå i sitt eget bajs. Smörja kan man göra snabbt varje gång man ridit så blir det inte lika jobbigt när man vill göra det riktigt fint nån gång/termin. Sen går saker sönder och saker händer och det finns folk att prata med så det tar alltid längre tid än man tänker sig.

3.Fritid
De dagar jag är i stallet hinner jag inte göra något annat. Jag lägger också en del av min tid till att utvecklas inom det jag jobbar med, så efter det finns det inte mycket fritid kvar. Jag har medryttare 3 dagar i veckan för att inte bränna ut mig igen, de dagarna lägger jag mer tid på jobbet. På helgerna hinner jag ibland träffa kompisar, men inte jätteofta.

Men de dagar när pållan är fräsch och man får en underbar tur i solen eller snöstormen är det så sjukt värt det! (När hon är halt för femtioelfte gången är det inte riktigt lika värt det).

/Lavinia, klinikbesök om 2 veckor igen, då med ordentlig utredning och nya ögon.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Jag har precis gjort det, skaffat en häst.

Det jag betalar per månad är

Stallhyra 950 kr
Foder: Hösilage ca 530 kr månad
Fibergi bas en säck ca 200 kr, den lär räcka länge eftersom hon äter en halv skopa om dagen
Stallströ ca 400 kr månad
Försäking 180 kr (A1, ej liv)
Skoning 860 kr/gång

Sen tillkommer ju resekostnaderna och utrustning och sånt.

Tidsmässigt ca 1 timme om jag inte motionerar henne utan bara mockar och fodrar. Kvällsjour en gång i veckan ca 1.5 timmar utan motionering. Helgjour var 6 vecka. Det tar mer tid.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Angående kostnad har jag svårt att svara då jag dels inte räknar på det (självbedrägeri är fina grejer) och så har jag andra förutsättningar än du. Jag har mina tre på lösdrift hemma. Är det meningen att ni ska köpa eget hö? Då kanske det kan vara kostnadseffektivt att gå ihop några stycken och köpa det. Då kan man dessutom dela upp jobbet med att hämta det också. Enklast är förstås om det finns möjlighet att köpa till det av ridskolan/stallägaren. Är hästen lättfödd så är det mycket möjligt att höet räcker och då tillkommer ju inget mer än mineraler, oftast i alla fall. Jag brukar i första hand komplettera med lucern men det ser du ju när du räknar på foderstaten, att räkna lite på det är ett spartips i sig :) Angående försäkring är det enklast att ringa runt och jämföra, vissa raser är mycket dyrare än andra. Ofta är det så att hästägaren står för försäkringen när man har foderhäst.

Tiden är ju också väldigt individuellt, jag lägger kanske två-tre timmar på mina och då är det mestadels tid med häst. Mockning och fodring har jag rationaliserat så mycket det går. Är inte heller typen som putsar hästen i två timmar. Minns att det kunde ta lång tid när jag var uppstallad eftersom det gick en hel del tid till att bara prata med stallkompisarna :) Vänta på hovslagare och veterinär kan också vara tidskrävande men det är ju inte allt för ofta. Hämta foder kan också sluka tid (särskilt om du köper eget hö).

Mina övriga intressen begränsar sig mest till att läsa böcker och löpträna lite lätt under barmarkstiden. Hinner med det utan problem.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Tack för era svar, intressant för mig att läsa. I dagsläget tränar jag väldigt mycket på fritiden (cykel, löpning, längdskidor, styrketräning osv) så den största omställningen blir nog faktiskt att dra ner på träningsmängden. Hoppas kunna fortsätta springa ett par ggr i veckan iaf och styrketräna lite för hälsans skull även om jag inte räknar med att utvecklas. Det hoppas jag på att göra i ridningen istället :). Mitt jobb är väldigt fritt (doktorand) vilket jag ser som ett plus kring hästägandet då jag kan styra min tid ganska mycket själv.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

1. Förutom stallplats och foder:
Skoning var 7:e vecka, ca 1100-1200:-
Försäkring: ca 2500:-/år. 22-åring som i princip bara har vet.försäkring.
Vaccination och avmaskning: Ett par hundra? Max en tusenlapp/år
Förutom det tillkommer bensin till och från stallet.

2. Jag har en grymt bra stallplats där stallägaren tar hand om min häst när jag inte är där, mot att jag tar hand om hennes när hon inte har tid.
På vinterhalvåret brukar jag ge lunch ett par ggr/vecka då jag har flexibla tider. Skönt att komma ut lite i dagsljus också.
Ett vanligt stallbesök tar mellan en timme och tre-fyra timmar.

3. I mitt fall väljer jag det lite själv iom snäll stallägare. Jag är i stallet ca 5 dagar/vecka, och eftersom vissa av dessa dagarna är under dagtid har jag källar lediga för vänner m.m.
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Jag känner igen mig själv i din text då jag är i samma tankar och ålder.
Håller också på att leta häst och har höftat lite att lägga runt 5 000kr i månaden på häst, troligen går det att komma undan billigare, men jag tänker att det som inte går åt den månaden läggs som buffert ifall något skulle hända (typ veterinär eller liknande).

Angående tiden så vet jag inte riktigt, men räknar med några timmar på kvällen efter jobbet så jag ändå har tid innan sängen att umgås med sambon och så kanske det blir lite längre på helgerna istället.
Det jag kan komma på som är mer tidskrävande än "standard rutinerna" är i ett eget stall: tömning av gödselstack, hö-skörd, förberedningen inför hö-skörd osv.
Hjälper redan till idag med hö-skörden och att köra rundbana på åkern är tidskrävande men ett nödvändigt ont om djuren ska få mat.
Är säkert annat om man står uppstallad i ett stall där man hyr in sig, själv tänker jag försöka ha hästen uppstallad i ett eget stall då det känns smidigast för mig.

Det enda liv jag har för tillfället är jobbet, ridskolan och kompisarna på helgerna. Jobbar normalt 7-17 blir dock ofta övertid då jag är lastbilschaffis, måndagar och varannan torsdag har jag ridlektioner på kvällarna, fredag-kvällar träffar vi kompisar och sen blir det fest på lördag-kvällen. Så jag har mycket fritid till övers för eventuell häst och jag tänker mig att min personliga träning kommer lite automatiskt när jag måste ta hand/rida hästen. Alltså träna tillsammans med hästen typ. Så resonerar jag. :)
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Jag köpte min första egna häst i augusti förra året. I min budget räknar jag med 5000:-/månad inkl. allt, även träningar, en del utrustning osv. Allt som jag inte gör av med sparas till framtiden och det har blivit en hel del. Mina kostnader varje månad är ungefär såhär:

Stallhyra: 400:-
foder + strö: 1000:- (högt räknat)
försäkring: 400:-
hovis: 900:- (var 8e vecka)
träning: 1200:-
bensin: 1000:-
vaccination, träck: 100:-
diverse annat: 500:-

Lycka till! :)
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

Du behöver ju inte sluta med den typen av träning för att du börjar hänga i stallet varje dag,du får anpassa den istället. Jag bygger in träning i min hästhantering. Jag promenerar nästan varje dag min häst för hand i rask takt på (den inte särskilt platta) ridslingan innan vi rider, jag brukar gå en liten omväg med vattenhinkarna till och från boxen, jag gör knäböj (eller vad man nu kallar det) när jag mockar, o.s.v. Dessutom passar jag ofta på att löpträna på de fantastiska grusade ridvägarna ute vid stallet, när jag ändå är där.

Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Frågor kring första egna hästen

2.
När jag är i stallet så brukar jag (även att jag inte behöver) mocka själv och packa mitt foder, tar väl ca 30 minuter beroende på hur snabb jag är och om jag lägger in nytt stö i boxen. Sen fixa hästen tar väl ca 15 minuter. Rider jag i ridhuset ca 40 minuter och rider jag ut ca 120 minuter. Sedan putsa av utrustningen, släppa ut hästen och plocka undan ca 30 minuter. Så en dag då jag rider i ridhuset tar ca 2 timmar dårå och rider jag ut ca 4 timmar xD

3.
Jag har ju turen att jag jobbar i stallet och bor precis bredvid så jag har liksom hela min fritid och dagarna då jag är ledig efter 12 över till annat så jag tycker inte det är svårt att kombinera :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp