Frågor kring kemisk kastrering av hanhund.

L

LuddeLump

Hur lång tid efter sprutan har man 100% effekt?
Kan han para ändå, men att det inte blir några valpar?

Tack på förhand!
 
Sv: Frågor kring kemisk kastrering av hanhund.

Ja, din hund kan para en tik även om han är kastrerad/kemiskt kasterad. Men det blir inga valpar.

En kastrering brukar ge full effekt efter 3-4 v och upp till ett halvår.

Men kemisk kastrering så har Du effekt upp till 4-6 mån innan det är dags för nästa spruta. Där kommer effekten relativt snabbt, kan dock inte svara på hur fort det går.
 
Sv: Frågor kring kemisk kastrering av hanhund.

Snälla berätta mer!

Detta måste vara nåt nytt, och precis det jag har sökt efter... de enda svar jag hittat och fått tidigare är att man ger en stark dos av tikarnas P-spruta, den ska då minska lusten men har inte tagit bort den och inte tagit bort förmågan varken till att "roa sej" eller åstadkomma valpar.

Vet du vad preparatet heter? Eller kan du tipsa mej om nån stans där jag kan få mer upplysningar?

Snälla, maila mej privat om du inte vill svara här.
Tacksam för svar... (har två tikar och en hane, som inte ska användas till avel förrän tidigast om ett år... och jag skulle vara mkt lättad om jag slapp samma övervakning vid nästa löp... jag har just överlevt ett (ett dubbelt eftersom båda tikarna synkade)

/Lori
 
Sv: Frågor kring kemisk kastrering av hanhund.

Tyvärr, jag kan inte så mkt om det där. Men Peter_L som svarat ovan kan nog.

Du får ringa vet. annars och höra.

Lycka till!
 
Sv: Frågor kring kemisk kastrering av hanhund.

Vad synd, jag trodde det äntligen kommit en "riktig" kemisk kastrering för hanhundar. Detta att använda P-sprutan är ju olämpligt av flera orsaker, bl a och mest för att den ju är allt annat än 100%-ig. men även för att den ger kännda biverkningar även hos hanhund, jag vill inte ens anv den till tikar av just denna orsak.

Det blir till att tillämpa låsta dörrens taktik och skiften av hundar även i fort då.

/Lori
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 784
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 615
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp