Frågor kring lösdrift

N

nikorina

Hej har bara en fråga, ang lösdrift. Jag har hage, vindskydd och allt som behövs för lösdrift. Men lägger man ut en stor bal med hö så får dom äta hur mycket dom orkar vill- finns ingen risk att dom blir feta då?
Eller lägger man ut en viss mängd hö på morgonen som dom sedan har under hela dagen- och om det tar slut lägger man inte ut mer då, eller???
Hur gör ni?
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Där min häst står lägger man ut en bal i taget som hästarna får äta så mycket de vill av. Ensilaget de får är andraskörden så den är inte så kraftig som förstaskördenär. Min häst är ganska rund nu men jag tror mest det beror på att gräset är ganska kraftigt just nu. Rider honom rätt mycket men han har ändå en rejäl kanonkula, tyvärr.:o
För min del hade man kunnat ta bort ensilaget nu under sommaren men det finns fler hästar i hagen där ägarna vill ha ensilage.
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Det beror på hur näringsrikt höet är och hur olika behov hästarna har. Jag har till exempel ett fölsto som käver dubbelt så mycket mat som de andra. Dessutom försöker jag begränsa spillet i hagen genom att inte lägga ut så mycket mer än vad som går åt.

I ligghallen finns det alltid fräsch halm att äta av. Jag lägger in lite ny halm varje dag längs en vägg och de äter gärna av den. I vintras la jag ut ca 9 kg hö per häst och dag, var det kallare fick de mer men vintern var rejält mild här i år. Jag tar in mina hästar på box ett par timmar varje dag för att fölstoet ska få äta i lugn och ro. Då fick hon 2 kg hackad lucernstrå, 1 kg havre + betfor. Mer mat ville hon inte ha. Jag tycker hon är lite tunn men det kanske är för att de andra är både fetare och mer musklade än vad hon är. Hon födde i alla fall ett friskt och piggt föl för tre veckor sedan.

Det bästa är om alla i flocken har samma behov och man har ett grovfoder som är optimalt för just denna flock men det är svårt ibland att få till det i verklilgheten
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Har man lösdrift bör man ha en hage som är tillräckligt stor för att dom ska ha annat att göra än att bara äta hö.Min hage är på 6 ha. Jag förespråkar fri tillgång på hö till alla hästar.Det är dom skapta för. Se till så att grovfodret ligger skyddat så att det inte möglar.Mitt står inne i ligghallen som är en ganska stor maskinhall.På så sätt blir det inte blött och äckligt.Glöm inte att ligghallen ska mockas ofta.Det är deras sovplats och den ska vara torr och ren.Se också till så att det är en bra flock där alla kommer överens,en hackkyckling kanske inte alltid får tillgång till maten/ligghallen.
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Hej har bara en fråga, ang lösdrift. Jag har hage, vindskydd och allt som behövs för lösdrift. Men lägger man ut en stor bal med hö så får dom äta hur mycket dom orkar vill- finns ingen risk att dom blir feta då?
Eller lägger man ut en viss mängd hö på morgonen som dom sedan har under hela dagen- och om det tar slut lägger man inte ut mer då, eller???
Hur gör ni?
Ang maten så ja, du kan ställa ut en storbal och låta dem äta direkt från den. Nackdelen är att det finns risk för mycket spill om du inte har en bra foderhäck som hindrar hästarna från att kliva i höet. Hö som ligger utbrett på marken blir gärna kissplats. Har du hösilage finns ju också risk för botulism om det ligger ute för länge. Så man bör välja utfodringssätt med omsorg.

Hur många hästar har du i hagen? Har du 5-6 hästar eller färre så rekomenderar jag att du utfodrar i små höhäckar 1-2 gång om dagen. Då får du bra koll på hur mycket som går åt och om det är fräscht. Du minskar också spillet om du har en bra lösning.

Hästar har, förutom behovet av mat, ett behov av att tugga. På hösten brukar det behovet, enligt min erfarenhet, öka, för att sen mildras under vintern. Behovet att ständigt äta är inte bara psykiskt utan också fysiskt, hästens mage och tarmar behöver arbeta regelbundet, dygnet runt, för att må bra. Dessutom varierar hästens ätande efter väder och temperatur, efter som att den äter för att hålla sig varm.

Därför är det inte lämpligt att begränsa hästens tillgång till grovfoder när den står ute dynet runt. Det är viktigt att den kan variera själv och det kan skilja ganska mycket från dag till dag hur mycket den behöver äta.

Därmot är det ju så att hästar också är gjorda för att vandra och på så sätt blir de inte feta av ett bra grovfoder, trots fri tillgång, ras eller ålder. Däremot ställer vi ofta våra hästar i för små hagar med dålig terräng så att hästen inte varndrar såsom den bör, och efter som att den fortfarande har behov av att hålla igång mage, tarmar, tugga, så finns det då en risk att hästen lägger på sig om den inte motioneras av en ryttare eller liknande. Oftast är det inga problem att ha fri tillgång till en häst ändå, men det finns ju förstås undantag.

Börja med att ge fri tillgång på ett grovfoder som är ganska grovt, dvs mycket tuggmotstånd om du har möjlighet, och såklart bra värden. Om hästarna är riskabelt feta i dec/jan så kan du börja begränsa tillgången på foder genom en foderhäck som det tar lång tid för hästen att äta ur. Du kan också blanda ut fodret med halm. Om hästarna lägger på sig litegrann på hösten - bli inte förskräckt utan avvakta.

För att inbjuda till rörelse, placera ligghall, vatten, salt och mat på 3-4 olika ställen i hagen så att hästen inte kan äta och dricka på samma plätt utan måste gå iväg. Då sparar du också på marken.


Vi har gjort på olika sätt men numera fodrar vi 1-2 ggr/dag för hand, så pass mycket att hästarna alltid har hö i hagen - dvs fri tillgång. Jag skulle aldrig begränsa tillgången på grovfoder genom att låta dem gå utan i flera timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor kring lösdrift

Jag gjorde ett stooort misstag i vintras, jag har en häst samt en ponny som inte e smal;)

Denna snörika vinter la jag ut höbalar på morgon och kväll och efter några veckor rullade ponnyn fram, så det där med att ställa ut en bal fungerar inte hos mej!

Jag delade istället upp höbalarna i mycket små högar som jag fördelade i hagarna, den stora tanten kunde då äta så mycket hon behövde och ponnyn gick ner i vikt!

Annars ställde sej sonika den elaka ponnyn över de stora högarna å åt tills höet sprutade ur öronen på henne:p
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Det är väldigt olika på vad för hö som finns. När vi hade unghäst var det större tillgång på hö än vad det är nu med vuxxna hästar. Men analysera höt så du vat vad du fodrar med. Halm är också bra att äta som tidsfördriv. häatarna är gjorda för många timmars bete. Här blir hö soom ligger på marken fin toalett. Så jag fodrar i höring eller i hönät. Men var opservant på hullet. Huj vad fort det blir väldigt runda magar. I alla fall på vår lilla shettis.

Grusa gärna upp marken närmast vindskyddet och där du i kommer att fodera ute. lägg matta under så varar gruset. Annars trampas det ner i marken.
När det är dåligt väder får våra mat inne.
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Hej! Jag har precis gjort en jättebra lösning åt mina hästar. vi har byggt en låda som vi har ett galler över. Då kan hästarna äta hela tiden, men det tar längre tid för dem att få fram maten, så därför äter de inte för mycket, vilket annars är fallet för 2 av mina matglada hästar!

Gå in på www.sundhast.se där finns det tips om hur olika begränsade foderautomater kan se ut. En jättebra sida! Lycka till! :)
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Jag har haft lösdrift i ganska många år nu,och jag har en "foderbur" som jag lastar full med höbalar,och när det är slut fyller jag på igen.Det går ca 20 kg/häst/dygn.Dom är inte feta ioch med att det går mer energi till att hålla värme,mer rörelse dygnet runt etc.Det blir inget hetsätande för dom vet att det alltid finns.Ibörjan ja,men sen lägger det sig.Kommer aldrig att vilja ha box någonsin!
 
Sv: Frågor kring lösdrift

tack för alla svar. Två frågor till. Är det något krav på hur stort vindskyddet i hagen vid lösdrift ska vara? Samt hur stor blir skillnaden för hästen om den är van att äta hö-ensilage på bal ute i hagen, men hos mig kommer den få skulltorkat hö utspritt i mindre högar runt om i hagen. Kan det ge någon påverkan på magen?
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Ytterligare en fråga, hönät, hört att hästar naturligast äter ifrån marken, att det inte är bra att hänga upp mat i nät i träd osv... hur gör ni, lägger ni hönätet nästan på marken eller hur gör ni, och vad tror ni om det jag hör, kan det stämma?
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Vi har lösdrift för våra travare. De har fri tillgång på ensilage. Lägger en bal åt gången nu på sommaren (lite bete) på en balvagn med tak på som vi byggt. Två balar under vintern då det går åt mer. Alltifrån min gamla dam på 19 och starthäst till unghästar som tränas för premie och kval. Min gamling är lite småtjock men är under igångsättning så det blir bättre :)
 
Sv: Frågor kring lösdrift

Ytterligare en fråga, hönät, hört att hästar naturligast äter ifrån marken, att det inte är bra att hänga upp mat i nät i träd osv... hur gör ni, lägger ni hönätet nästan på marken eller hur gör ni, och vad tror ni om det jag hör, kan det stämma?

Att hästen ska äta från marken stämmer, att det är bäst för tänder och allt. Däremot är det allt annat än bra att ha hönätet nere på marken. Hönät ska aldrig sitta så att hästen kan fastna i dom med benen, stor skaderisk iståfall. Ska man ha hönät så ska dom sitta ganska så högt upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 658
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp