Fraktur på käkbenet

Anna-KarinO

Trådstartare
Min fina kille har fått en fraktur på undre käkbenet vid ganaschen. Veterinären har tagit bort alla benflisor och sytt ihop såret och nu står han på klinik för observation. Inga sprickor eller tänder verkar påverkade.
Någon som varit med om liknande? Hur var prognosen och rehabiliteringen?
Tacksam för svar!
 
Min fina kille har fått en fraktur på undre käkbenet vid ganaschen. Veterinären har tagit bort alla benflisor och sytt ihop såret och nu står han på klinik för observation. Inga sprickor eller tänder verkar påverkade.
Någon som varit med om liknande? Hur var prognosen och rehabiliteringen?
Tacksam för svar!
Min första godkända shetlandshingst hade en stor fraktur på käken.
Frakturlinjen gick ungefär som strecket jag ritat här
kaumlkfraktur_zpszbf56ywd.jpg

En ganska rejäl skada, som synes. (så går det när man tror man är He-Man och ska brotta ner halvblodshingsten på 175 cm, efter att man rymt ur hagen... :P Jodå, de var kompisar men de lekte lite våldsamt...)

Den fixerades i övre änden med något som veterinären kallade cirklage, vilket var typ en ståltråd lagd i en åtta med en ögla på varje sida om frakturen.
Det läkte bra och han återfick full funktion efteråt - om än en ensidig ansiktsförlamning som var kvar nåt år efteråt.
Det är rätt många år sedan så jag minns inte hur konvalecensen såg ut, men det var nog mest "inte ridas förrän det är läkt".
 
Oj, kan gå hårt till när hästar leker! Vilken stor bit som gick av, min kille har bara en liten bit längst ut bortslagen så de behöver inte fixeras. Kommer du ihåg om han blev helt återställd sen? Kunde man rida som vanligt när allt va läkt?
 
Oj, kan gå hårt till när hästar leker! Vilken stor bit som gick av, min kille har bara en liten bit längst ut bortslagen så de behöver inte fixeras. Kommer du ihåg om han blev helt återställd sen? Kunde man rida som vanligt när allt va läkt?
Den var inte helt bortslagen, utan satt fast nertill med ungefär en centimeter, om jag minns rätt.
Han var fullt rid- och körbar efteråt, tävlade lite ponnytrav.
 
Min fick en benflisa bortslagen vid ett ihopsläpp.. ägaren till hästen sa aldrig att hästen var full broddad(sommartid) och tyvärr sparkade denna min såklart.

Vi hade tur, det var som om bara en benflisa sparkades bort och inge mer.. men hon hade ett superfult sår som varande i veckor som man fick göra rent dagligen.
Idag ser man inge men känner att hon är platt på ett ställe på käken undertill.

Hon kunde äta under hela tiden och verkade inte bry sig alls om att hon var skadad

Så vi hade ruskig tur inser jag nu i efterhand.... kunde ha gått mkt värre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 260
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp