Fralla eller inte?

I.J.L.H

Trådstartare
Jag och min man har möjligheten att få en liten fralla om en månad, och vi har lite tankar och funderingar över hur vi ska göra. Mamman är en utställningshund som är väldigt fin, stabil och härlig på alla sätt. Lite andningsproblem och snarkningar. Pappan ska tydligen också vara en en utställningshund, förhoppningsvis får vi träffa hunden nu i helgen. Vi skulle aldrig själv aktivt fälja en fralla pga alla grava hälsoproblem som rasen dras med, men mannen som har valparna är en gammal släkting och hundarna blev till av en "tjuvparning" eller vad man nu ska kalla det. Vi får hunden då släktingen tycker om mig så mycket. Jag undrar om det är värt att ens ta en "gratis" fralla som kommer förmodligen bli dyr i längden med dyra försäkringar och eventuella operationer som försäkringen inte täcker? Hunden ska varken avlas eller ställas ut. Vi kastrerar den såklart.
Samtidigt är det just frallans personlighet som vi är ute efter, och vi är väldigt förtjusta i deras "sätt" så att säga, stabila, lugna och humoristiska. Finns det någon annan ras som man skulle kunna rekommendera för oss? Vi vill förmodligen ha en hund från grupp 9, alltså en präglad sällskapshund som är en förlängning av familjen. Jag pluggar hemma och kommer vara mycket med den och när min distans slutar och jag börjar i skolan kommer min man att ta med hunden till jobbet, det finns redan tre hundar där dagligen så hunden kommer inte behöva vara ensam några längre stunder. Vi vill ha en hund som passar en lite mindre lägenhet, har en on/off knapp, kan alltså mysa i soffan helt nöjt och sen gå på en promenad i skogen och aktiveras. Hunden får inte vara för "krävande", alltså att vardagslydnad och "lätt" nosework är det vi är intresserade av. Gärna inte en skällig ras, jag växte själv upp med spetsar och skälliga eller känsliga/nervösa raser är inget vi är intresserade av. En fralla som inte är en fralla skulle vara bäst ifall vi inte tar valpen. Vad skulle ni rekommendera?
 
Personligen så hade jag never ever tagit emot en tjuvparning av raser med hälsoproblem om jag inte ens tänkt skaffa rasen från början.

Vill ni verkligen ha en Fralla så hade jag synat hälsostatistiken NOGA hos föräldrar och släkt, på samma sätt som om jag tänkt köpa hunden. Jag hade inte gjort någon skillnad på om den var gratis eller kostade 25 000:-

Att äga en sjuk hund kan vara ett rent helvete.
 
Ja vi tänker kolla föräldrarna noga nu de kommande dagarna för att se hur de mår och hur deras hälsa ser ut i övrigt. Har du någon annan ras som du skulle rekommendera utifrån det jags skrivit?
 
Jag är inne på samma spår som @Voff. En tjuvparning måste ju då vara en ännu större risk för hälsoproblem än en planerad parning.
Förutom den ekonomiska aspekten tänker jag att det kan ju vara jobbigt känslomässigt och praktiskt också med en hund som har hälsoproblem. Samtidigt så förstår jag att ni gillar rasen. Jag tycker de verkar himla härliga. Men jag hade varit jättenoga vid köp.
Sen undrar jag varför ni i såna fall skulle ta denna fralla? För att det är en bekant och ni får den gratis?
Gratis brukar bli dyrt i slutändan...
 
Ja det är ju det vi också funderar på, om vi får betala dyrt för något vi får billigt nu..vi har diskuterat i flera veckor och ska åka nu i helgen och träffa mamman och förhoppningsvis pappan också för att se hälsostatus. Jag har ju känt tiken som fick ungarna i flera år och det är en oerhört härlig liten tjej. Lite längre ben och lite mer "sportig". Inte alls otymplig och bullig som många andra av den rasen kan vara. Orkar hänga med på längre promenader och joggingturer och är stabil med andra hundar, katter och barn. En ras som personlighetsmässigt liknar frallan skulle vi ju vilja ha, men utan sjukdomarna.
 
Ja,vad ska jag säga............

Om båda föräldrarna är utställningshundar och har gått bra där,skulle jag inte ta i en valp efter dom med tång ens en gång.
En bra boston skulle kunna vara alt. om man tvunget vill ha trubbnos men jag tror det blir billigare att köpa en fralla från en långnos uppfödare.
 
Vi vill absolut inte tvunget ha en trubbnos. Vi vill såklart ha en frisk trevlig hund som passar vår familj. Tibetansk spaniel har vi kollat på men får bara negativ respons av andra om bitiga hundar som är lite reserverade.
 
En Petit Brabancon kanske hade varit något? :)
Pingar på @Laa som har rasen.

En kompis till mig har en superfin liten grabb, pigg och alert med fina näsborrar och inga missljud :)
 
Om man ska bortse från trubbnosraserna, hur ställer nu er till en terrier, särskilt då Norfolkterrier eller Norwichterrier? Har själv ingen erfarenhet av raserna men de låter mkt trevliga och verkar passa det liv ni erbjuder :).
 
Jag har erfarenhet av Jack russel, en riktigt otrygg liten herre som fick mig bli lite misstänksam på terriers, men en Norfolk har vi faktiskt kollat på innan vi fick vetskap om frallan. Ser väldigt trevliga ut och inte för mycket päls heller.
 
Jag har erfarenhet av Jack russel, en riktigt otrygg liten herre som fick mig bli lite misstänksam på terriers, men en Norfolk har vi faktiskt kollat på innan vi fick vetskap om frallan. Ser väldigt trevliga ut och inte för mycket päls heller.

Aussie är långt ifrån terrieraktiga. De har inte den typiska Terriermetaliteten som man lätt tänker på i första hand. Jättetrevliga sällskapshundar :up:
 
Griffon eller Brabancon skulle definitivt kunna funka. Liten clown, halv storlek av frallan, fiser inte (...), en del ljud från andningen på en del, jag har inte träffat på eller hört talas om någon som faktiskt haft problem av det (men det pratas det väl knappast vitt och brett om heller...). Meningen med livet för många är att vara med. Sitta i knäet, följa med på äventyr ut i skogen eller på stan, vara med sin ägare. Ett bekymmer dock. Det brukar vara svårt att ha bara en. Det blir lätt att man skaffar en till, och en till, och... Jag har fyra. :D
 
En sealyhamterrier hade passat på allt det du är ute efter. Fast om man vill ha en fralla så är kanske sealy lite långt ifrån :p

Sealyn är en mycket mjuk terrier, inte alls som en jack russel. Dom är dessutom sällan skälliga och betydligt mer lättränade än en fralla
 
Precis som övriga så säger jag "NEJ!" till att ta en valp utifrån vad du beskriver. Framförallt med tanke på att mamman till kullen har andningsproblem. Det finns så otroligt mycket att oroa sig för ändå när det gäller hund, ska verkligen en så basic sak som att andas vara ett orosmoment då, när det faktiskt är lätt att välja bort sådant?

Det ni vill ha är alltså en glad sällskapshund som gillar att hänga med på allt men inte kräver så mycket?
Om jag tittar på grupp 9 så tänker jag att det kan vara värt att kika på typ vad som helst med lite bättre skalle och nosparti. Det finns ju bichonraser, löwchen, papillon (de brukar vara otroligt pigga och roliga små hundar!), phalene och dvärgpudel (fast de brukar ju kunna vara lite skälliga).

I andra rasgrupper kan man hitta andra små hundar, kanske en miniatyrbullterrier kan vara lite lik en fralla? Om inte en yorkshireterrier eller möjligen italiensk vinthund intresserar?

Det kan ju också vara ett alternativ att kolla bland omplaceringar. Är de runt ett år eller äldre så är det ju lätt att se lite mer vad man får jämfört med när man köper valp, och då behöver man inte bry sig lika mycket om ras utan kan gå mer på individ :)
 
Ja svaren har ju varit som vi själv känt och tänkt, och vi har ju varit negativa till aveln helat tiden, men det är inte så lätt med att få äldre släktingar att kastrera sina hundar. Det är många gånger som att prata med en vägg tyvärr, även fast vi försökt resonera..Jag undrar lite hur ni tänker om hundens framtid i sig? Med oss skulle den ha fått ett kärleksfullt hem och alla operationer den hade behövt och vi hade försäkrat den bra samtidigt som vi hade kastrerat den så att generna inte går vidare. Om vi inte tar den finns det ändå en stor chans att valparna går till hem där de avlas vidare då de är ändå "fina" exemplar av utställningsraser, eller så inser ägarna att hunden är jobbig och dyr och antingen skiter i att försäkra den dyra hunden eller avlivar hundarna när hälsoproblemen börjar. Men kontentan kanske är att hundarna borde avlivas nu direkt så att de slipper lida? Jag har läst en del på forumet, och på andra ställen också om frallor och jag har märkt (och förstår varför såklart) att debatten är rätt så hätsk och svartvit. Jag ser sällan balanserade inlägg tyvärr, antingen är det totalt emot hela rasen och allt vad det innebär eller så tycker andra att det bara finns sjuka individer, rasen är det inget fel i alls, inte deras fralla eller deras avelslinje iaf! Var finns medelvägen? Nu existerar dessa söta små vandrande bollar redan vare sig man vill eller inte.
 
Jag är med i olika Facebookgrupper rörande allt mellan himmel och jord som rör hund, även sjukdomar, bla en allergigrupp. Den domineras av förtvivlade ägre till staffar och frallor. Så andning och operationer hade inte varit min största oro för det går iaf att fixa.

Vad vet ni om övriga sjukdomar i de här linjerna?

Ni räddar ingen hund från avlivning genom att ta en valp. Avlivas de senare pga sin hälsa så är det antagligen det rätta mot dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 585
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 750
Senast: NOC14
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 591
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp