Fralla eller inte?

Ja svaren har ju varit som vi själv känt och tänkt, och vi har ju varit negativa till aveln helat tiden, men det är inte så lätt med att få äldre släktingar att kastrera sina hundar. Det är många gånger som att prata med en vägg tyvärr, även fast vi försökt resonera..Jag undrar lite hur ni tänker om hundens framtid i sig? Med oss skulle den ha fått ett kärleksfullt hem och alla operationer den hade behövt och vi hade försäkrat den bra samtidigt som vi hade kastrerat den så att generna inte går vidare. Om vi inte tar den finns det ändå en stor chans att valparna går till hem där de avlas vidare då de är ändå "fina" exemplar av utställningsraser, eller så inser ägarna att hunden är jobbig och dyr och antingen skiter i att försäkra den dyra hunden eller avlivar hundarna när hälsoproblemen börjar. Men kontentan kanske är att hundarna borde avlivas nu direkt så att de slipper lida? Jag har läst en del på forumet, och på andra ställen också om frallor och jag har märkt (och förstår varför såklart) att debatten är rätt så hätsk och svartvit. Jag ser sällan balanserade inlägg tyvärr, antingen är det totalt emot hela rasen och allt vad det innebär eller så tycker andra att det bara finns sjuka individer, rasen är det inget fel i alls, inte deras fralla eller deras avelslinje iaf! Var finns medelvägen? Nu existerar dessa söta små vandrande bollar redan vare sig man vill eller inte.

Om man ska ta en hund så är det klokast att tänka: "Vill vi ha den här hunden även om någon annan kan ge den ett lika bra hem?". Är svaret ett solklart ja? ta hunden. Är svaret ens tveksamt? Ta inte hunden.

En av anledningarna till att debatten kan uppfattas som väldigt svartvit är för att det är extremt uselt läge för trubbnosarna. De allra flesta har så fruktansvärt mycket problem att det är rent vidrigt att faktiskt avla vidare på dem och det är långt ifrån sällan som ägare till trubbnosar säger "Min hund har minsann inga problem!" samtidigt som hunden står bredvid och snarkar högt en sval vinterdag... Tyvärr.

Det är verkligen inte många som är emot själva hundarna, det är aveln som många ogillar. Vill man bidra till ett bättre läge för trubbnosarna så gör man det enklast genom att inte stödja aveln på dem, inte köpa dem, inte ens ta emot dem gratis eftersom man då underlättar för uppfödarna som behöver "bli av med dem". Istället köper man sig en frisk och sund hund från seriösa uppfödare, läser på om problemen som finns, deltar i diskussioner, sprider information när folk i ens närhet funderar på att köpa hund osv. I de flesta fall fortsätter problemen att existera pga okunskap (många tycker tex att det låter gulligt när hundarna snarkar och förstår inte att det beror på andningsproblem).

Att sprida kunskap är det bästa man kan göra för hundarna, om man nu inte kommer på något sätt att påverka "högre upp" så att avel på sjuka hundar förbjuds och att de som ändå avlar kan straffas.
 
.Tack Red_Chili för ett jättebra svar som fick oss att tänka. Jag håller med om att det generellt är bra att inte stödja aveln genom att ens ta emot gratis hundar, men i mitt fall är släktingen 75 år och ingen uppfödare, utan naiv som inte trodde att det skulle bli valpar av det hela. Det är hans första valpar under hela hans liv och då har han haft hund i över 40 år. Han har iaf lovat att fixa sin hund nu då "det har varit ett jävla otyg med det här" som han säger. Sen kan man visst tänka att han får stå sitt kast och göra det bästa av situationen, men dels tycker jag om den gamla surgubben som gjorde ett misstag, och dessutom är jag en djurvän och vi hade tänkt skaffa hund ändå, och jag har alltid älskat hans fralla. Det var säkert anledning till varför han ville erbjuda mig en då jag har pratat om hund innan hans tik ens blev dräktig, och han vill bara vara snäll. Troligtvis tar vi ändå ingen då min man är emot att hjälpa honom och dels har han svårt för rasen pga den dåliga aveln som ställt till det. Han säger att han inte vill bli dömd som "en sån där dålig hundägare" på gatan eller hos veterinären och är rädd att vi kommer få skit för valpen just pga rasen. Suck med dessa generösa släktingar som inte förstår vad deras naivitet ställer till det med.
 
Ja svaren har ju varit som vi själv känt och tänkt, och vi har ju varit negativa till aveln helat tiden, men det är inte så lätt med att få äldre släktingar att kastrera sina hundar. Det är många gånger som att prata med en vägg tyvärr, även fast vi försökt resonera..Jag undrar lite hur ni tänker om hundens framtid i sig? Med oss skulle den ha fått ett kärleksfullt hem och alla operationer den hade behövt och vi hade försäkrat den bra samtidigt som vi hade kastrerat den så att generna inte går vidare. Om vi inte tar den finns det ändå en stor chans att valparna går till hem där de avlas vidare då de är ändå "fina" exemplar av utställningsraser, eller så inser ägarna att hunden är jobbig och dyr och antingen skiter i att försäkra den dyra hunden eller avlivar hundarna när hälsoproblemen börjar. Men kontentan kanske är att hundarna borde avlivas nu direkt så att de slipper lida? Jag har läst en del på forumet, och på andra ställen också om frallor och jag har märkt (och förstår varför såklart) att debatten är rätt så hätsk och svartvit. Jag ser sällan balanserade inlägg tyvärr, antingen är det totalt emot hela rasen och allt vad det innebär eller så tycker andra att det bara finns sjuka individer, rasen är det inget fel i alls, inte deras fralla eller deras avelslinje iaf! Var finns medelvägen? Nu existerar dessa söta små vandrande bollar redan vare sig man vill eller inte.
Ta emot den om den ser ut så här,om inte håll dig borta. Ser att du är ny på forumet så jag ska kanske säga att jag föder upp rasen o valpen på bilden är en av mina.
nosvalp.jpg
 
Ja svaren har ju varit som vi själv känt och tänkt, och vi har ju varit negativa till aveln helat tiden, men det är inte så lätt med att få äldre släktingar att kastrera sina hundar. Det är många gånger som att prata med en vägg tyvärr, även fast vi försökt resonera..Jag undrar lite hur ni tänker om hundens framtid i sig? Med oss skulle den ha fått ett kärleksfullt hem och alla operationer den hade behövt och vi hade försäkrat den bra samtidigt som vi hade kastrerat den så att generna inte går vidare. Om vi inte tar den finns det ändå en stor chans att valparna går till hem där de avlas vidare då de är ändå "fina" exemplar av utställningsraser, eller så inser ägarna att hunden är jobbig och dyr och antingen skiter i att försäkra den dyra hunden eller avlivar hundarna när hälsoproblemen börjar. Men kontentan kanske är att hundarna borde avlivas nu direkt så att de slipper lida? Jag har läst en del på forumet, och på andra ställen också om frallor och jag har märkt (och förstår varför såklart) att debatten är rätt så hätsk och svartvit. Jag ser sällan balanserade inlägg tyvärr, antingen är det totalt emot hela rasen och allt vad det innebär eller så tycker andra att det bara finns sjuka individer, rasen är det inget fel i alls, inte deras fralla eller deras avelslinje iaf! Var finns medelvägen? Nu existerar dessa söta små vandrande bollar redan vare sig man vill eller inte.

Rent krasst: det är inte ditt/ert ansvar var valparna hamnar och det kommer tyvärr inte göra till eller från i det stora hela om just en individ används i aveln. Tycker inte man ska avliva för att de kanske får problem senaes dock.

Givetvis är varje beslut om att avla eller avstå viktigt, men jag hade inte valt att ta på mig problem frivilligt för att undvika att den ska gå i avel.
 
dobbis och honungshumlan. Jag tycker att hunden är en blandning av dessa. Den nedre bilden är helt fruktansvärd och jag mår illa när jag ser det. Pappan har tyvärr en lite mildare variant strecknäsan av hans bilder att döma, men bilder är inte verklighet. Väldigt snygg och sportig var han också. En slank långbenad hund, inte en utställningshund tydligen. Jag frågade då han inte hade en godkänd färg, och släktingen hade missuppfattad. Hans hund är tydligen inte heller en utställningshund, han har tydligen vunnit tävlingar, men vad det betyder har jag ingen aning då tiken inte har en stamtavla vilket jag hade faktiskt fått uppfattning om att den har. Jag är líte förvirrad och vi har på allvar börjat kolla på brabbar och powder puffar då det hela verkar så konstigt. Det kommer vara jobbigt att säga nej då släktingen kommer bli ledsen och ta det personligt, och jag vill gärna inte såra äldre människor. Jag hoppas att vi kan säga det på ett fint sätt som inte låter anklagande och personligt. Är det någon som har erfarenhet av kineser? Vi skulle vilja en med päls då vi inte vill att hunden ska frysa hela tiden.
 
Förövrigt dobban så såg jag faktiskt först nu att du föder upp dessa underbara små hundar, och jag är nyfiken på hur du tänker angående rasen? Du har varigt väldigt negativ angående valpen, men är det så att du inte gillar just de "rastypiska" frallorna med för korta nosar? Försöker du avla friskare individer av frallor som kanske inte alls ska användas i utställningar tex? Jag frågar för jag har tyvärr alltid gillat trubbnosar, men jag vill ju såklart inte stödja avel som skadar rasen eller individen. Jag skulle ju ta en fralla direkt om jag var säker på att hunden och linjen den härstammar ifrån är frisk. Det är många som anser att överhuvudtaget ta en trubbnosig hund just nu som det ser ut är oansavarigt och egoistiskt, även fast just den hunden är frisk då problemet ligger i rasen. Hur ser du som uppfödare på det? Du kan pm:a mig också om det är för ot hit.
 
Jag funderar lite på det du skriver om kastrering. Att ni självklart skulle kastrera, att det är svårt att få gamla att kastrera sina hundar, att gubben ska ”fixa” sin hund nu (om nu det innebär kastrering). Det låter lite som kattvärlden, där bör allt som inte ska gå i avel kastreras. Bland hundfolk är det inte alls lika givet, kastrering är omdiskuterat, det finns nackdelar med det också. De håller i stället uppsikt över sina hundar för att undvika parningar.
 
Senast ändrad:
Tack Voff, har inte lärt mig helt hur forumet funkar än. Ja det finns nog en poäng med det där om kastrering, men samtidigt var det ju ett uppenbart misstag att inte kastrera hans hund då han inte lyckades hålla uppsikt över den på ett bra vis. Men ja, vi ska läsa lite mer kastrering och vad som är ett bättre val. Jag har hela vuxenlivet haft katt så kan visst vara så att tankesättet kommer därifrån.
 
Tack Voff, har inte lärt mig helt hur forumet funkar än. Ja det finns nog en poäng med det där om kastrering, men samtidigt var det ju ett uppenbart misstag att inte kastrera hans hund då han inte lyckades hålla uppsikt över den på ett bra vis. Men ja, vi ska läsa lite mer kastrering och vad som är ett bättre val. Jag har hela vuxenlivet haft katt så kan visst vara så att tankesättet kommer därifrån.

När du taggar någon så skriver du ett @ och sen namnet (det ska vara ihopskrivet) :)

Kastrering är inte så bara.
Jag lät kastrera vår sällskapshund i December. Anledningen var att vi har avelstikar av annan ras och jag ville slippa gnället under löp.

Jag ångrar mig då min hund har blivit allt mer personlighetsförändrad allt eftersom testosteronet i hans kropp försvunnit. Jag har uppfattat honom som en tygg och stabil hund innan men nu har han vissa problem med andra hundar som absolut bottnar i osäkerhet.
 
Tack Voff, har inte lärt mig helt hur forumet funkar än. Ja det finns nog en poäng med det där om kastrering, men samtidigt var det ju ett uppenbart misstag att inte kastrera hans hund då han inte lyckades hålla uppsikt över den på ett bra vis. Men ja, vi ska läsa lite mer kastrering och vad som är ett bättre val. Jag har hela vuxenlivet haft katt så kan visst vara så att tankesättet kommer därifrån.
Det finns mycket skrivet om kastrering här på forumet om du vill söka. Jag har också haft katt så jag gissade att dina tankar kom därifrån.
 
Jag tror vi som följt @dobbis här beundrar hennes avel och de nosar vi sett på forumet som kommit från henne. Själv skulle jag inte ha en trubbnos för att raserna inte passar mig, men skulle jag i framtiden ångra mig så är det ett sådant där underbart tryne, som hon la upp en bild på, som jag skulle leta efter. All eloge till dig @dobbis, valpen ser helt underbar ut. :love:
 
Jag tror vi som följt @dobbis här beundrar hennes avel och de nosar vi sett på forumet som kommit från henne. Själv skulle jag inte ha en trubbnos för att raserna inte passar mig, men skulle jag i framtiden ångra mig så är det ett sådant där underbart tryne, som hon la upp en bild på, som jag skulle leta efter. All eloge till dig @dobbis, valpen ser helt underbar ut. :love:
Vad snällt sagt,tack :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp