Fralla eller inte?

Ja svaren har ju varit som vi själv känt och tänkt, och vi har ju varit negativa till aveln helat tiden, men det är inte så lätt med att få äldre släktingar att kastrera sina hundar. Det är många gånger som att prata med en vägg tyvärr, även fast vi försökt resonera..Jag undrar lite hur ni tänker om hundens framtid i sig? Med oss skulle den ha fått ett kärleksfullt hem och alla operationer den hade behövt och vi hade försäkrat den bra samtidigt som vi hade kastrerat den så att generna inte går vidare. Om vi inte tar den finns det ändå en stor chans att valparna går till hem där de avlas vidare då de är ändå "fina" exemplar av utställningsraser, eller så inser ägarna att hunden är jobbig och dyr och antingen skiter i att försäkra den dyra hunden eller avlivar hundarna när hälsoproblemen börjar. Men kontentan kanske är att hundarna borde avlivas nu direkt så att de slipper lida? Jag har läst en del på forumet, och på andra ställen också om frallor och jag har märkt (och förstår varför såklart) att debatten är rätt så hätsk och svartvit. Jag ser sällan balanserade inlägg tyvärr, antingen är det totalt emot hela rasen och allt vad det innebär eller så tycker andra att det bara finns sjuka individer, rasen är det inget fel i alls, inte deras fralla eller deras avelslinje iaf! Var finns medelvägen? Nu existerar dessa söta små vandrande bollar redan vare sig man vill eller inte.
Operationer i all ära, men vill ni verkligen ta en valp som ev behöver en operation för att kunna andas ordentligt? Borde det inte vara bättre att köpa en valp som kan andas från början?
Operation i sig är inte heller riskfritt. Framförallt inte för trubbnosarna. Själva operationen brukar gå bra, men en stor andel svullnar igen efteråt och behöver sövas om, ev få en tracheostomi (rör i luftstrupen) för att kunna andas. Vissa går det bra för, andra inte.

De flesta hundar hostar av sin andningstub när de vaknar upp efter narkosen. 9 av 10 trubbnosar vaknar med tuben kvar och verkar inte ha en tanke på att vilja bli av med den - för den gör ju att de kan andas obehindrat....

Skaffa er inte problem. Skaffa en hund ni kan ha glädje med i många år.
 
Vår fralla charmerar många! Min man jobbar inom vården och har ofta med honom till jobbet då eleverna älskar hunden.
Men det kommer aldrig någonsin bli en till fralla.
Vi har haft enorm otur med lunginflammation, öroninflammation, exem och en hund med andningsbesvär på sommaren.
Och då är vår hund importerad från Tjeckien från en seriös uppfödare.
 
Jag tänker på det emotionella också.
Det är inte kul att älska en hund och behöva avliva den pga sjukdom eller att se den lida och må dåligt.

Jag hade inte tagit hunden, för min egen skull.
Jag har pekingese själv, han är 10 år och har varit väldigt sund tack och lov. Jag skulle aldrig köpa en valp av den rasen idag eftersom aveln är helt bedrövlig. Läste på en uppfödares hemsida att de inte får gå promenader längre än 1 km :banghead::cry:

Min bror har mops, en underbar hund och jag älskar rasen. Men samna sak där, jag skulle aldrig våga köpa en själv.
 
Känns som att en Shih tzu kan passa bra in på dina kriterier :).
Kräver inte mycket, men hänger gärna med på det mesta. Är väldigt goa och glada hundar. Fäller inte, och gillar man inte den
långa pälsen så kan man klippa ner dem några gånger per år. De är ju också plattnosar, men inte lika extrema som frallorna.
Jag har två äldre herrar på 9 och 10 år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 746
Senast: NOC14
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 591
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 252
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp