Bukefalos 28 år!

Frambenshälta

TeamLundVer

Trådstartare
Vänder mig till er för att få ytterligare åsikter på detta.

Min kille går i en "valackhage" nu under sommaren. För snart 3 veckor sedan skulle det släppas n ytterligare en pojke i hagen vilket ledde till en hel del tumult :cool:

Danne blev självklart sparkad (dock inte av den nye) och drog av sig en sko på samma ben (höger fram). Resultat kraftig hälta.

Hovis kom dagen efter och ny sko åkte på. Dannes knä var väldigt svullet och varmt. Strax ovanför knät (lite mot insidan) fanns dessutom ett sår uppifrån och ner 15cm långt och 1,5cm brett = resultat av spark.

Att Danne var kraftigt halt på höger fram kändes inte alltför märkligt med tanke på svullnaden i knät. Behandlade svullnaden och såret med förhoppning att hältan skulle försvinna med svullnaden.

Några dagar senare var svullnaden borta. Hältan hade blivit bättre, dock absolut inte bra :eek:

Han haltade nu inte i skritten på rakt spår, haltade dock när hans svängde och var rejält halt i trav på rakt spår.

Efter lite mer kännande och klämmande upptäcktes en svullnad + värmeökning nere vid kotan på bägge sidor om senan. Inte något extremt men iaf. Slutsatsen drogs att han troligtvis vrickat sig när han drog skon.

Igår när jag kollade honom så var han enbart svullen med förhöjd värme på insidan av senan nere vid kotan. Helt ren i skritten både på rakt och på böjt spår (enligt mitt amatöröga). Vid trav på rakt spår så började han inte halta förrrän efter 3 steg och då inte lika kraftigt som tidigare även om det helt klart var märkbart.

Funderingen är att låta honom vila/ gå på sommarbete till på söndag då jag ska kolla igen (ska bort över helgen). Jag tänker att eftersom det går på rätt håll och eftersom svulnaden går ner, även omd en inte är helt borta så är det bara att vänta och se. Det känns inte som om det i nuläget är läge för veterinär.

Vad säger ni andra? Hur hade ni gjort? Några funderingar på om vi är på rätt spår och hur ska vi hjälpa honom att läka så bra som möjligt?
 
Sv: Frambenshälta

I såna där fall hade jag försökt få tag i veterinär, och få butta eller metacam eller nåt.
Vrickningar och andra såna där saker kan faktiskt i nästa skede bli kotledsinflammation, om man har osis.
 
Sv: Frambenshälta

Japp! Hade som övriga ringt ut veterinär för att få smärtstillande till hästen!
Jag ringer alltid ut vet även om de tycker att det är "småsaker".. Men jag vet att av småsaker kan det bli stora saker som inte är roliga! :crazy:
Lycka till!
 
Sv: Frambenshälta

svarar er alla

jag försöker undvika vet. om hästen inte lider eftersom jag vet vad som sker med allas våra försäkringar pga överutnyttjande av veterinärer.

Smärtstillande tycker jag inte han ska ha eftersom han är opåverkad i skritt och i övrigt är go och glad. Att ge smärtstillande kan leda till att hästar belastar sitt ben för tidigt (innan skadan läkt ut) vilket kan leda till längre reabilitet. Vad gälles just Danne är jag osäker på om antiinflammatoriskt är så bra att äta då han har en njurskada - är rädd att njurarna slås ut.

Danne kollades igår kväll igen och han är fortfarande halt i traven dock mindre än sist så jag fortsätter nog låta honom gå och drälla i hagen ett tag till så att det hela får läka på naturlig väg. Det skulle vara om det finns ngt örtomslag man kan lägga eller nått, får kolla upp det.
 
Sv: Frambenshälta

jag försöker undvika vet. om hästen inte lider eftersom jag vet vad som sker med allas våra försäkringar pga överutnyttjande av veterinärer.
Det blir ännu dyrare om hästen får en kraftig inflamation och inte går at rehabilitera. Då blir det både vet.vårdskostnader och livvärde. Din häst har varit halt i 3 veckor och du har fortfarande inte tagit den till vet. Det gör inget possitivt vare sig för försäkringspremierna eller hästen
Min häst gick med en mycket kraftig böjprovsreaktion i ett framknä som knappt syntes när hon inte böjdes.
 
Sv: Frambenshälta

Jag har haft ut vet ett par gånger när jag tyckt att han markerade, fick Metacam och vila i liten hage och blev bra alla gångerna. Inte ett öre har tagits ut på försäkringen. Så dyrt är det inte med vet.
Som det är nu så får hästen betala priset.
 
Sv: Frambenshälta

Veterinär omedelbums! Helst för länge sen!
Ju längre tid det går om det nu är är en skada som måste behandlas; desto sämre prognos för att hästen ska bli bra. Rehabtiden ökar ju med. Jag skulle aldrig låta en häst gå så länge halt outredd.
 
Sv: Frambenshälta

svarar er alla

jag försöker undvika vet. om hästen inte lider eftersom jag vet vad som sker med allas våra försäkringar pga överutnyttjande av veterinärer.

Lite konstigt resonemang tycker jag, men du behöver ju inte nyttja försäkringen bara för att du tar ut veterinär. Bara att betala själv.

/B
 
Sv: Frambenshälta

Jag tillhör dem som undviker mediciner i det längsta, hade oxå en njursjuk häst så jag förstår dig. Att ge smärtlindring i tid o otid till en häst som inte lider förstår jag inte? Då belastar ju hästen skadan!!
MEN jag hade absolut åkt till klinik för utredning så att du får en diagnos, annars vet du ju inte hur du ska behandla!!
 
Sv: Frambenshälta

Jag tillhör dem som undviker mediciner i det längsta, hade oxå en njursjuk häst så jag förstår dig. Att ge smärtlindring i tid o otid till en häst som inte lider förstår jag inte? Då belastar ju hästen skadan!!
MEN jag hade absolut åkt till klinik för utredning så att du får en diagnos, annars vet du ju inte hur du ska behandla!!

HUr vet du att hästen inte lider? Finns det anledning att tro det ska hästen ges smärtlindring. Att du själv är rädd för mediciner är ditt val, hästen kan inte välja. Djurskyddslagen säger att djur ska inte inte utsättas för onödigt lidande, det finns mediciner!
 
Sv: Frambenshälta

Hej!

Åk in och få en diagnos innan du testar hemma själv, kostar en bråkdel av vad det gör när hästen får kotledsinflammation eller värre av skador man inte behandlat.

Som exempel kan jag ge en häst i vårt stall. Vrickade till sej under en ridtur i April, blev halt, och när hon inte blivit bättre på kanske 2 veckor i sjukhage åkte dom in till klinken. Sen dess har hästen haft totalt motionsförbud och blivit sprutad i kotleden i förhoppning om att det ska bli bättre. Nu var de på återbesök igen igår och hästen var fortfarande halt (inte mycket, men litegrann, en vanlig människa hade inte sett nåt). Efter diverse röntgen, ultraljud och annat hittade dom en ligamentsskada och hästen kommer nu stå i förhoppningsvis bara några månader till, eventuellt i upp till ett år.

Åk in och kolla upp hästen, man måste inte använda försäkringen och det här är definitivt ett sånt fall när hästen måste kollas upp!

/Lavinia, något mörkrädd över hur vissa tänker.. När ska man använda försäkringen om inte när hästen långvarigt varit halt eller åkt på en akut skada?
 
Sv: Frambenshälta

Nej, jag menar TS, såklart. Jag kanske var otydlig?
Fast jag håller fast vid att det kan vara lönande att ge antiinflammatoriskt direkt, istället för att vänta fram fler smärtor hos hästen.

Till och med fotbollsungarna får ju lära sig ta en Ipren-kur om de fått en lättare sträckning i knä eller vrist, just för att undvika inflammationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Frambenshälta

Har hästen varit halt så länge så behöver du absolut uppsöka veterinär. Är du orolig för försäkringen får du väl pynta ur egen ficka?

Jag hade dock inte besvärat mig med en veterinär till stallet utan tagit in hästen på klinik för utredning med ev. röntgen och UL. I dina skor hade jag faktiskt varit rätt oroad över att det inte blivit bättre, risken är ju stor att hästen går och försämrar läkningsprognosen om den nöter på något som borde innebära vila.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 470
Senast: bellala
·
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar! Bakgrund : Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition. Tisdag, tappat en sko vänster fram...
2
Svar
31
· Visningar
3 072
Senast: Ace
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 084
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 650
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp