Framkalla kräkning

kem

Trådstartare
Ifall hunden äter något olämpligt (ja, jag hänger på trenden :p ) kan man ju behöva få den att spy upp det. Att man kan använda salt känner jag till, men finns det något annat? Funkar salt bättre/sämre än andra alternativ?

(Ren nyfikenhet - inga djur kom till skada när denna tråd skapades ;) )
 
Sv: Framkalla kräkning

kem skrev:
Ifall hunden äter något olämpligt (ja, jag hänger på trenden :p ) kan man ju behöva få den att spy upp det. Att man kan använda salt känner jag till, men finns det något annat? Funkar salt bättre/sämre än andra alternativ?

(Ren nyfikenhet - inga djur kom till skada när denna tråd skapades ;) )

salt på tungan
 
Sv: Framkalla kräkning

En följdfråga då, jag skulle bli orolig för att hunden skulle få i sig för mycket salt, eller råka svälja snuset, eller nåt åt det hållet...alltså, kan man vara säker på att inte göra det onda värre, eller hur man ska uttrycka det?

Och tack ni som svarat :)
 
Sv: Framkalla kräkning

Ja tack, den har jag prövat på mig själv... *blekgrön med ögonen vända inåt och tungan hängande* :angel:
 
Sv: Framkalla kräkning

Fick rådet av min uppfödare att använda matolja, bara att hålla i munnen på dom , för samtidigt så blir ju då det främmande föremålet "kladdigt" och åker upp lättare.
 
Sv: Framkalla kräkning

finns det inte kräksirap som man kan köpa på apoteket? tycker mig ha hört talas om något i den stilen. man ska passa sig lite för salt, det är inte alls säkert att de spyr och ger man för mycket kan de få natriumförgiftning. senap funkar INTE, min har satt i sig en hel flaska utan att må det minsta dåligt.
 
Sv: Framkalla kräkning

eftersom snuset och saltet framkallar kräkning, så kräks ju hunden ut det också..
 
Sv: Framkalla kräkning

Dom spyr garanterat inte sett en enda hund som inte gjort det.

polarn´s hund svalde en golfboll o jag slängde ner salt så efter ett tag så stod det som en "björnarm" o så sa det plopp så kom bollen.
 
Sv: Framkalla kräkning

min spyr inte av salt. en enda gång har jag fått honom att kräkas, men om det var av saltet eller det olämpliga han satt i sig vet jag inte.
 
Sv: Framkalla kräkning

Hur vet man vad som är tillräckligt mkt salt?
 
Sv: Framkalla kräkning

Använder endast snus vi de få tillfällen jag behövt få en hund att kräkas och ger tills hunden kräks. Först när hunden spyr, har den fått tillräckligt..
 
Sv: Framkalla kräkning

1 msk per 10 kg kroppsvikt brukar doseringen vara..Har inte hunden kräkts vid första saltbehandlingen ska man inte upprepa igen...då kan det istället bli tvärtom...förgiftning.

HAr det gått mer än 3 timmar sedan hunden svalde det olämpliga ger man lavemang istället...
 
Sv: Framkalla kräkning

jag har gett mer än man bör göra. snus har vi aldrig provat. det blir det nästa gång.

har det gått lång tid bryr jag mig inte om det. det handlar mest om mögligt bröd och sånt. fast det är rätt drygt att behöva springa ut på nätterna med en diarréesjuk hund.
 
Sv: Framkalla kräkning

Natriumförgiftning är exakt det jag tänkte på. Även nikotinet i snus gör mig orolig, för dröjer det innan hunden spyr hinner den ju få i sig en del. Men speciell kräksirap låter ju bra, om det finns. Har du nån aning om vad den kan tänkas innehålla?
 
Sv: Framkalla kräkning

Ja då slipper man i alla fall oroa sig för att göra saken värre med för mycket av nån substans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 179
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp