Framme för skänkeln

skuggi

Trådstartare
(sorry om det redan finns en sån tråd, jag sökte men är nog sämst i världen på sökningar)

Jo, jag undrar över era bästa tips för att få en häst framme för skänkeln.
Och då tänker jag inte "just nu är den inte framme för skänkeln" utan mer "jag lyckas aldrig ha hästen framme för skänkeln"

Förståss gäller frågan mig själv, men ser gärna en allmän diskussion kring hur ni jobbar med det här. Både hur ni bygger upp det från början från inridning, men även på en häst som redan är riden men som kanske inte blivit inriden ordentligt framme för skänkeln.

Gärna främst hållbara tips, hur får man till det, hur underhåller man det på ett bra sätt så att hästen håller sig positiv.


Följdfråga: om ni haft någon häst som länge varit bakom skänkeln, och ni fått den framför på ett stabilt sätt. Har den då förändrats radikalt i ridningen? Dvs kan den även slappna av och softa på en lugn uteritt?
(nej, jag har nog aldrig ridit en häst som är riktigt framme för skänkeln)
 
Intressant tycker jag!
På följdfrågan skulle jag säga att en häst som inte kan slappna av på lång tygel på uteritt är inte framför skänkeln vilket innebär att om samma häst är framför skänkeln kommer den kunna softa i skogen. ... Framför skänkeln är ju i min mening på/mellan hjälperna och det är inte ett konstant tillstånd. Det sitter mycket ihop med att hästen måste vara psykiskt och fysiskt lösgjord. Ryttaren och hästen måste vara i balans. Utbildningsskalan liksom.
En stund funkar det och nästa dag/minut/timme är hästen kanske spänd och kommer krypa bakom hjälperna mer eller mindre....
Är hästen aldrig framför skänkeln är det ju vanlig grundridning som saknas och en bra tränare. Sitter hos både häst och ryttare tänker jag.
Men även skickliga ekipage hamnar ibland i lägen där hästen var bakom skänkeln och stoppar på hinder till exempel ☺
 
Vanlig grundridning? Jag inbillar mig ju att det är det jag gör, och för tränare. Så.. mer specifikt vad i vanlig grundridning får hästen bättre framför hjälperna?
 
Vanlig grundridning? Jag inbillar mig ju att det är det jag gör, och för tränare. Så.. mer specifikt vad i vanlig grundridning får hästen bättre framför hjälperna?
Vanlig grundridning? Jag inbillar mig ju att det är det jag gör, och för tränare. Så.. mer specifikt vad i vanlig grundridning får hästen bättre framför hjälperna?
Upp med tränaren på hästen?
Ni gör säkert rätt saker men inte på optimalt sätt. Man kan göra fem övergångar på rätt sätt och få bättre effekt än tusen övergångar på fel sätt. Kan vara ryttaren som har för dålig balans eller tajming och då är det ju intressant att någon skickligare rider och låter en sitta upp och känna hur det känns efteråt.
 
Upp med tränaren på hästen?
Ni gör säkert rätt saker men inte på optimalt sätt. Man kan göra fem övergångar på rätt sätt och få bättre effekt än tusen övergångar på fel sätt. Kan vara ryttaren som har för dålig balans eller tajming och då är det ju intressant att någon skickligare rider och låter en sitta upp och känna hur det känns efteråt.
Jo, när hon har ridit så är det ju som en annan häst att rida :love: men jag måste ju fatta vad man gör, hur man gör, själv eftersom det är jag som rider honom dagligen.
Jag kommer självklart ta upp detta med tränaren, men jag är intresserad av hur ni specifikt tänker i arbeter för att få hästen framme för skänkeln.
Är det "bara" tajming och balans... tja.. då är det öva och lida som gäller här hemma ;)
 
Det bidrar kanske inte till diskussionen men den här tråden fick mig att tänka på första gången jag fick prova på att sitta på en häst som var riktigt framför skänkeln.
Jag var i unga tonåren och min tränare satt upp på min ponny en stund. Sen fick jag hoppa upp själv igen och både tränaren och min mamma som stod och kollade på fick sig ett gott skratt åt mitt halvt panikslagna ansiktsuttryck. Det blev ju helt plötsligt 10 gånger så mycket ponny att hantera när den gick fram ordentligt!
 
Vad betyder det att hästen är framme för skänkeln? Så kanske jag kan svara på själva frågan sedan :o :D
Egentligen är det väl "bara" att den svarar fram direkt för skänkeln på ett ärligt och villigt sätt, utan fördröjning så att säga.
Tror jag.
Uppenbarligen är jag inte expert på ämnet ;)
 
Jag skulle säga att en häst som är framme för skänkel tar gas och broms utan fördröjning och du har lika mycket tryck i både tyglarna utan att hästen blir hängande.
Jag vet inte hur många gånger jag trott att min häst har minsann varit framme för skänkel och när du börjar samla och göra lite svårare rörelser så får du det vääääldigt svart på vitt, att det var den visst inte.
I skänkelvikning ska du ha lika mycket häst på båda tyglarna. Om hästen förböjer sig och ålar längs linjen i halv styrfart=då är den inte framme för skänkel.
När du börjar samla galoppen märker du att det är enklare att samla än att länga=hästen är inte framme för skänkel.

Det gäller åt båda hållen, när du rider mot ett hinder, tar en förhållning och det händer typ ingenting, såå är hästen inte framme för skänkel.

Den generella lösningen är övergånger, min tränare gapade på mig så jag blev galen, att min häst inte var framme för skänkeln. Jag red mellan 150-200 övergångar på ett pass, där jag var noga med att gas var just gas och en förhållning var just en förhållning.
 
Egentligen är det väl "bara" att den svarar fram direkt för skänkeln på ett ärligt och villigt sätt, utan fördröjning så att säga.
Tror jag.
Uppenbarligen är jag inte expert på ämnet ;)

Att hästen svarar på kommandon (jag tolkar lite vidare nu) är grundläggande och måste fungera. Om den inte går framåt när jag vill, stannar när jag vill eller flyttar sig åt det håll jag vill så tränar jag på det tills det fungerar. I skritt först innan övriga gångarter. Funkar inte detta funkar inget annat heller är min erfarenhet, inte ens i skogen. Till och med min hobby-rida rakt fram-föredetta travhäst-häst kan detta. Inte i någon typ av ändamålsenlig form men den är med på noterna.

Jag nöter in detta i början tills det sitter. Jag har inte ridit in någon häst helt från grunden men tagit vid med sådana som varit ridna någon månad. Jag börjar alltid med att ovanstående ska fungera i alla gångarter. I början blir det exempelvis inte så tvära flyttningar i någon gångart eftersom det är jobbigt för hästen och den först måste förstå att den ska flytta sig någonstans. När grunden funkar med start, stopp och flytta så höjer jag kraven om hur länge det får ta innan hästen gör det jag vill enligt principen fråga, säga till, se till att det händer.

Givetvis kan jag även längre fram vara tvungen att påminna även en mer utbildad häst om hur saker ska vara men det ser jag som normalt. Jag kan få påminna mig själv också ibland :)
 
Egentligen är det väl "bara" att den svarar fram direkt för skänkeln på ett ärligt och villigt sätt, utan fördröjning så att säga.
Tror jag.
Uppenbarligen är jag inte expert på ämnet ;)
En häst kan vara känslig för skänkeln utan att vara framför skänkeln.
Springer den fort med korta steg och ur form så är den inte framför skänkeln...

Tittade lite på tre åringar idag och där ser man tydligt att hästarna med bra exteriör och bra balans och naturlig uppförsbacke är lättare att få på hjälperna än en överbyggd häst som trillar i framvikt.
 
Ok, det låter inte som det enklaste att få den framme för hjälperna alltså.
Jag ska ta upp det här med min tränare, för hur man bäst gör med min individ. Jag har lite svårt att se hur jag ska göra för att faktiskt få honom att svara "fortare", han kan vara otroligt känslig, men om han inte är det så kan han verkligen vara som betong och en liten vipp eller ens en klatsch med pisken är liksom inget som bekommer honom. Eller snarare så fryser han mer då...

Ju mer man lär sig att rida, desto mer hopplös känner man sig... :crazy:
 
Ok, det låter inte som det enklaste att få den framme för hjälperna alltså.
Jag ska ta upp det här med min tränare, för hur man bäst gör med min individ. Jag har lite svårt att se hur jag ska göra för att faktiskt få honom att svara "fortare", han kan vara otroligt känslig, men om han inte är det så kan han verkligen vara som betong och en liten vipp eller ens en klatsch med pisken är liksom inget som bekommer honom. Eller snarare så fryser han mer då...

Ju mer man lär sig att rida, desto mer hopplös känner man sig... :crazy:
Låter ju som du har en häst med lite sämre ridbarhet och många gånger kan de stänga av lite när ryttaren går på mer. Man får ha fingertoppskänsla....
Det är ju å ena sidan en enkel filosofi att rida men ruggigt svårt i praktiken...
Men ett konkret tips- bommar!
Travbommar-galoppbommar och en tre fyra bommar där hästen måste länga sig och en tre fyra där den måste korta sig.
Så får man kvitto på att det händer något och märker om man kan både öka och minska.Tycker man lurar sig mindre när man har bommar- utan tror man ibland att det är bättre än det egentligen är...
 
Ja, han har det inte så lätt av sig själv. Blir nog jättefin tillslut, men han behöver en massa hjälp för att komma dit. Han är ju av naturen dessutom ganska bekväm av sig ;)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag hade i början struntat i bommarna och istället använt koner, att få hästen att länga och korta steget tycker jag verkar som överkurs när den inte lyssnar ordentligt. Jag lägger dock in en reservation först, jag rider inte så mycket gångartsgrenar så att länga och korta steget är inget jag tränar särskilt mycket på (tränar med på hastigheten så att säga).

Ställ upp koner på en rak linje med 2-3 meter emellan. Rid i skritt och sväng ordentligt vid varje kon, det blir väldigt tydligt om hästen inte är med eftersom man då tenderar att passera konerna alternativt sprättar iväg dem. Upprepa till det fungerar och minska sedan avståndet till ungefär en meter och upprepa igen tills det fungerar. När det funkar så öka avståndet till 4-5 meter och gör samma sak i trav. Var noga med hur du sitter och vilket håll du tittar åt samt ge direkt eftergift när hästen gör som du vill.

För att inte tråka ut dig och hästen helt lägger du ibland in ett par omgångar när du bra rider vid sidan av konerna och stannar vid valfri kon och gör en övergång vid valfri kon. Mycket tydligt när man missar konen och hästen inte är med :D Backa tillbaka om ni råkar passera konen när det skulle varit halt vid den. Säg duktig häst om den stannar innan, då har den stannat tidigare än du trodde vilket är bra.

Upprepa en miljard gånger eller fler om det krävs. Inte under samma ridpass dock, hellre korta pass är långa när sådant här ska tränas är min erfarenhet.
 
Att hästen svarar på kommandon (jag tolkar lite vidare nu) är grundläggande och måste fungera. Om den inte går framåt när jag vill, stannar när jag vill eller flyttar sig åt det håll jag vill så tränar jag på det tills det fungerar. I skritt först innan övriga gångarter. Funkar inte detta funkar inget annat heller är min erfarenhet, inte ens i skogen. Till och med min hobby-rida rakt fram-föredetta travhäst-häst kan detta. Inte i någon typ av ändamålsenlig form men den är med på noterna.

Jag nöter in detta i början tills det sitter. Jag har inte ridit in någon häst helt från grunden men tagit vid med sådana som varit ridna någon månad. Jag börjar alltid med att ovanstående ska fungera i alla gångarter. I början blir det exempelvis inte så tvära flyttningar i någon gångart eftersom det är jobbigt för hästen och den först måste förstå att den ska flytta sig någonstans. När grunden funkar med start, stopp och flytta så höjer jag kraven om hur länge det får ta innan hästen gör det jag vill enligt principen fråga, säga till, se till att det händer.

Givetvis kan jag även längre fram vara tvungen att påminna även en mer utbildad häst om hur saker ska vara men det ser jag som normalt. Jag kan få påminna mig själv också ibland :)


Fast det du skriver är ändå inte ekvivalent med att hästen för den skull nödvändigtvis är framme för skänkeln . Det är mycket mer komplicerat/svårare än så och därför är problemet så utbrett. Det krävs väldigt skicklig ridning och konstant jobb från ryttarens sida i fråga om att kunna detektera och känna av när hästen inte är framme på hjälpen . Det är ett konstant arbete och ett "levande" arbete så att säga .
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Låter ju som du har en häst med lite sämre ridbarhet och många gånger kan de stänga av lite när ryttaren går på mer. Man får ha fingertoppskänsla....
Det är ju å ena sidan en enkel filosofi att rida men ruggigt svårt i praktiken...
Men ett konkret tips- bommar!
Travbommar-galoppbommar och en tre fyra bommar där hästen måste länga sig och en tre fyra där den måste korta sig.
Så får man kvitto på att det händer något och märker om man kan både öka och minska.Tycker man lurar sig mindre när man har bommar- utan tror man ibland att det är bättre än det egentligen är...
Fast även hästar med sämre exteriör /gångarter /ridbarhet kan vara framför hjälperna väldigt bra i jmf med många finare hästar etc eftersom det beror på ryttaren och ridningen till största del för att inte säga totalt :)

Eftersom "framme för hjälpen" är så avgörande ryttaren oavsett häst osv , dvd ryttarens kompetens och insatthet är avgörande , tror jag inte bommar / bomövningar osv i sak ger ngt resultat alls om inte ryttaren i grunden förstår hjälpgivning /utbildning osv . Det kan bli ännu sämre rentav om ryttaren inte vet vad den utbildar /försöker utbilda sig eller hästen till .
 
Senast ändrad:
Fast även hästar med sämre exteriör /gångarter /ridbarhet kan vara framför hjälperna väldigt bra i jmf med många finare hästar etc eftersom det beror på ryttaren och ridningen till största del för att inte säga totalt :)
Absolut men det krävs lite mer när hästen har kroppen mot sig. Tycker jag iallafall...
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 066
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp