Framridning och framhoppning med olika underlag - brodda?

Frokennordberg

Trådstartare
I helgen skall jag på hopptävling där framridningen sker på gräsbana och framhoppningen och tävlingen hålls på paddexbana.

Med tanke på de senaste regnmängderna som fallit så räknar jag med att det antagligen kan finnas behov av att brodda inför framridningen, men hur fungerar det med broddar på paddex? Det är ju ganska stumt och fast underlag så tänker att jag antagligen inte vill ha broddar där alls? Jag har ingen direkt erfarenhet av det underlaget så jag vet inte hur jag ska tänka.

Ni som är ute och har tävlat lite mer på utebanor / mixade underlag - hur hade ni tänkt och gjort under dessa förutsättningar?

*lite villrådig*
 
Jag hade inte broddat för framridning, du behöver ju inte galoppera runt som en vettvilling ;)
Jag broddar inte ens alltid för att hoppa på gräs.
 
Jag hade inte broddat för framridning, du behöver ju inte galoppera runt som en vettvilling ;)
Jag broddar inte ens alltid för att hoppa på gräs.

Nej lite så har jag också tänkt, att det inte borde behövas. Jag brukar ju inte brodda för annat arbete på gräs (om jag inte ska köra vettvilling-galopp då ;)) men då stallägaren förordar broddar så blev jag lite fundersam på hur andra gör.
 
Nej lite så har jag också tänkt, att det inte borde behövas. Jag brukar ju inte brodda för annat arbete på gräs (om jag inte ska köra vettvilling-galopp då ;)) men då stallägaren förordar broddar så blev jag lite fundersam på hur andra gör.

Om det är till Göteborgs hsk du ska finns det en grusad raksträcka man kan rida fram lite på, den är min plan om gräset är väldigt slabbigt vilket jag förmodar att det kommer att vara ;)
 
@Emmae__ Jasså du ska också dit? :) Ja jag läste precis ryttarmeddelandet att man fick lov att rida fram på slingan också! Så lutar åt att det är även min plan ;)
 
@Emmae__ Jasså du ska också dit? :) Ja jag läste precis ryttarmeddelandet att man fick lov att rida fram på slingan också! Så lutar åt att det är även min plan ;)
Jag ska också dit, men är i början av första klassen så har turen att kunna gå in på framhoppningen direkt och i andra klassen behövs nog inte så mycket uppvärmning :) Vilka klasser rider du?
 
Kul, då rider vi i samma klasser. Startar dock lite senare i startfältet men precis som du säger blir det ju relativt fort in på framhoppningen ändå, eftersom det inte är så många starter. Hoppas det flyter på smidigt - sist jag var där var det nog en 3-4 som åkte av och hästar som passade på att leva loppan med ryttaren på marken, så lite lugnare får det nog gärna vara imorgon, haha.
 
framridningen behöver man ju inte brodda för, är ju bara att undvika snäva svängar och försöka jobba igång mer på framhoppningen om det finns plats :).
 
@Buck - nej så tycker ju jag med, egentligen! Jag broddar normalt sett inte på vanlig ridning på gräs, men med en ansvarig som verkar vilja brodda på det mesta så blev jag lite fundersam och funderade på hur andra tänker kring det och att det kanske var vanligt.

Jag är trots allt inte lika med i svängen som jag en gång var :)
 
@Buck - nej så tycker ju jag med, egentligen! Jag broddar normalt sett inte på vanlig ridning på gräs, men med en ansvarig som verkar vilja brodda på det mesta så blev jag lite fundersam och funderade på hur andra tänker kring det och att det kanske var vanligt.

Jag är trots allt inte lika med i svängen som jag en gång var :)
Broddar du inte hemma då du rider på gräs så varför göra det på tävling? :)
Hade varit en annan sak om det var frost och isgata på framridnigen, och den enda halkfria banan var tävlings banan. Då hade jag broddat ordentligt runt om. :)
 
Broddar du inte hemma då du rider på gräs så varför göra det på tävling? :)
Hade varit en annan sak om det var frost och isgata på framridnigen, och den enda halkfria banan var tävlings banan. Då hade jag broddat ordentligt runt om. :)

Eftersom att det gällde en häst som inte tillhör mig :) Så ägaren är ju den som bestämmer, oavsett svaren här, men likväl intressant att veta lite hur andra tänker. Och uppenbarligen tänker åtminstone de personerna här samma som mig, haha ;) Nu red jag aldrig på den framridningsbanan ändå så behövde inte bekymra mig, vilket var skönt.
 

Liknande trådar

Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 828
Senast: talisman
·
L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Senast: tictac
·
V
Hoppning I helgen ska jag på en lokal/regional hopptävling som anordnas på gräsbana. Skulle behöva lite tips nu inför tävling, då jag aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: lilla_busan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp