Framtida ras - passande kompis till vår rottis

Emuliiaa

Trådstartare
Jag och sambon har, som en del vet, en rottistik på 4 år! Världens lättaste hund, hänger med på allt, otroligt snäll och tydlig av- & på- knapp.

I framtiden (helst nu :angel:) har vi planer på att skaffa en till hund, både för att vi vill ha en till och för att mira ska få en kompis.

Vad vi erbjuder:
Många & långa promenader, ofta i skogen
Dagligt lösspring
Får träffa många hundar i ex. rastgården men även familj och vänners
Klickerträning
En hund som får följa med på alla aktiviteter vi gör (ex. stadsmiljö, djuraffärer, zoo, utställningar mm)
Cykel/rullskridsko-turer
Med mera!

Vi är inte jätteintresserade av träning men jag vill gärna gå någon kurs när hunden är valp! Vanlig lydnadsträning samt klickerträning tycker jag om! Att ställa ut hade varit av intresse, tyvärr har Mira inte någon stamtavla..

Vad vi vill ha:
Mellanstor/stor hund
Pälsvård kan vara ok!

Sedan är vi rätt öppna för förslag! Vinthundarna och dalmatinern har alltid varit en favorit hos mig! Ensamtid för Mira är i dagsläget max 6h max 1gång/vecka. Annars brukar svärföräldrarna ha henne eller gå ut med henne mitt på dagen. Jag jobbar skift så det är därför hon sällan är ensam. Hon har gått på hunddagis de första 2,5 åren av livet, hon slutade där när jag kom in i bilden och hade ett jobb med konstiga tider :angel: Men det kan absolut bli aktuellt i framtiden men isåfall enstaka dagar för hundarna, om jag och sambon jobbar samtidigt.
 
Senast ändrad:
Tycker absolut du ska kika på dalmatinern! Många har tyvärr lite tvivelaktig mentalitet men det gäller precis som med andra raser att vara noga med uppfödare.
 
Någon vinthund låter absolut som ett rimligt alternativ om jaktlusten inte är ett problem, tycker jag.

Problem är det inte, men hade varit skönt att slippa :angel: Mira sticker lätt efter vilt om hon är lös och man inte har koll på henne, så det är stenkoll som gäller där :D Men det kommer man inte undan med en vinthund så :)
 
Problem är det inte, men hade varit skönt att slippa :angel: Mira sticker lätt efter vilt om hon är lös och man inte har koll på henne, så det är stenkoll som gäller där :D Men det kommer man inte undan med en vinthund så :)

Det är, tycker jag, en stor fördel med vinthundarnas jaktlust att den är väldigt baserad på syn. Jag har inte upplevt att det är hundar som sticker på spår utan nästan uteslutande när dom faktiskt ser något. Vilket gör det till en bra jaktlust att kontrollera med till exempel skvallerträning och en uppmärksam förare :D Har du dessutom tillgång till rastgårdar i närheten kommer ju hunden få sitt behov av att springa tillgodosett!

Min pyttelilla erfarenhet av dalmatinern är att den kan ha ganska stor jaktlust också.

Dessutom skulle jag vilja påstå (Återigen - pytteliten erfarenhet av dalmatiner) att det troligtvis är lättare att hitta en mentalt stabil vinthund (Främst Whippet, greyhound, saluki samt irländsk varghund) än mentalt stabil dalmatiner. Men det beror nog också på att jag i princip enbart träffat trevliga vinthundar och i princip enbart skygga prickar..!
 
Det är, tycker jag, en stor fördel med vinthundarnas jaktlust att den är väldigt baserad på syn. Jag har inte upplevt att det är hundar som sticker på spår utan nästan uteslutande när dom faktiskt ser något. Vilket gör det till en bra jaktlust att kontrollera med till exempel skvallerträning och en uppmärksam förare :D Har du dessutom tillgång till rastgårdar i närheten kommer ju hunden få sitt behov av att springa tillgodosett!

Min pyttelilla erfarenhet av dalmatinern är att den kan ha ganska stor jaktlust också.

Dessutom skulle jag vilja påstå (Återigen - pytteliten erfarenhet av dalmatiner) att det troligtvis är lättare att hitta en mentalt stabil vinthund (Främst Whippet, greyhound, saluki samt irländsk varghund) än mentalt stabil dalmatiner. Men det beror nog också på att jag i princip enbart träffat trevliga vinthundar och i princip enbart skygga prickar..!

Vi har jättestora och fina rastgårdar häromkring! :)

Jag har tyvärr också fått den uppfattningen, att det kan vara svårt att hitta en bra dallis :cool:
 
Vi har en rottweiler och en golden. Bästa vänner!

Golden tycker jag låter som en hund som kan passa er.
 
Min pyttelilla erfarenhet av dalmatinern är att den kan ha ganska stor jaktlust också.

Dessutom skulle jag vilja påstå (Återigen - pytteliten erfarenhet av dalmatiner) att det troligtvis är lättare att hitta en mentalt stabil vinthund (Främst Whippet, greyhound, saluki samt irländsk varghund) än mentalt stabil dalmatiner. Men det beror nog också på att jag i princip enbart träffat trevliga vinthundar och i princip enbart skygga prickar..!
Ang jaktlust, ja vissa hundar har extrem jaktlust, andra hundar ingen alls. Enligt rasstandarden ska dom ha låg jaktinstinkt, men det är som sagt väldigt varierande.

Ang mentaliteten så ja, du har rätt. Dom är inte särskilt stabila. Att du har träffat skygga prickar låter lite konstigt däremot, dom flesta älskar människor a la retriever ungefär. Men såklart inte alla. Däremot är det mer vanligt med miljöpåverkade prickar, där finns stora brister i mentaliteten.
 
Ang jaktlust, ja vissa hundar har extrem jaktlust, andra hundar ingen alls. Enligt rasstandarden ska dom ha låg jaktinstinkt, men det är som sagt väldigt varierande.

Ang mentaliteten så ja, du har rätt. Dom är inte särskilt stabila. Att du har träffat skygga prickar låter lite konstigt däremot, dom flesta älskar människor a la retriever ungefär. Men såklart inte alla. Däremot är det mer vanligt med miljöpåverkade prickar, där finns stora brister i mentaliteten.

Vår prick har ingen jaktinstinkt. Han fattar ingenting när det gäller sånt. Vi har honom lös, då han alltid har kommit på inkallning även med vilt i bakgrunden.

Han är dock väldigt blyg mot både människor och hundar han inte känner. Han vill inte hälsa och har skällt en del men vi har fått bukt på det relativt lätt. Att han inte vill hälsa är rätt bekvämt, Då lär han inte springa upp till folk om nu inkallningen helt plötsligt skulle försvinna från hans minne. Han går inte om någon annan än husse eller jag håller i kopplet. Helst ska husse hålla i kopplet - en enmanshund.

Han är otroligt envis och lite långsam i sitt tankesätt. Hans attityd är "varför". Man måste vänta ut honom hela tiden, Om han får för sig att han inte ska sitta så måste det tas igenom direkt. Annars så tror han att han inte behöver göra det i framtiden heller. Han blir lätt sur och förnärmad. :rofl:

Men jäklar vilken lättsam (lika nöjd att sova på soffan en hel dag, som att vara ute på långpromenad) larvig och underbar hund han är annars. Ett gosedjur i stor förpackning! (29 kg och 6 månader...) :love: Frisk är han dock inte (problem med immunförsvaret.)
 
En del hundar tar lite tid på sig innan den verkliga jaktlusten syns. Min labbe var över året innan han insåg att det kanske kunde vara kul att jaga och sedan hade jag ett helsike med att få honom viltren. Så jag tycker det är en god idé att skvallerträna alla unga hundar för säkerhets skull :).

När det gäller ras så tänker jag att Rhodesian Ridgeback kanske också kan funka. Men även de har lite svajjig mentalitet emellanåt, och är kanske inte supersociala mot folk de inte känner.

Men visst brukar du TS lägga upp bilder på din hund när hon leker med Whippets? Känns det inte bra med en sådan? De är väl snäppet förigare än de andra vinthundraserna.
 
En del hundar tar lite tid på sig innan den verkliga jaktlusten syns. Min labbe var över året innan han insåg att det kanske kunde vara kul att jaga och sedan hade jag ett helsike med att få honom viltren. Så jag tycker det är en god idé att skvallerträna alla unga hundar för säkerhets skull :).

När det gäller ras så tänker jag att Rhodesian Ridgeback kanske också kan funka. Men även de har lite svajjig mentalitet emellanåt, och är kanske inte supersociala mot folk de inte känner.

Men visst brukar du TS lägga upp bilder på din hund när hon leker med Whippets? Känns det inte bra med en sådan? De är väl snäppet förigare än de andra vinthundraserna.

Jo whippeten är trevlig men liite små för min smak.. Då gillar jag salukin mer! :)
 
Ang jaktlust, ja vissa hundar har extrem jaktlust, andra hundar ingen alls. Enligt rasstandarden ska dom ha låg jaktinstinkt, men det är som sagt väldigt varierande.

Ang mentaliteten så ja, du har rätt. Dom är inte särskilt stabila. Att du har träffat skygga prickar låter lite konstigt däremot, dom flesta älskar människor a la retriever ungefär. Men såklart inte alla. Däremot är det mer vanligt med miljöpåverkade prickar, där finns stora brister i mentaliteten.

Jag valde nog lite fel ord! Menar inte nödvändigtvis socialt osäkra utan lättskrämda och lätt för att bli ängsliga.
 
Klart du ska ha en whippet :D
En av Viljas bästa kompisar (tillika bodyguard) är en rottishane! Dom går jättebra ihop och tycker verkligen om varandra.
Nu är väl kanske whippet i minsta laget om du vill ha en mellanstor/stor hund men det är nog den mest lättränade (minst svårtränade :angel:) vinthundsrasen. Plus att det finns massor med kul aktiviteter att göra med en whippet! Whippetrace, lure coursing, rundbanekapplöpning bl.a.

Min Vilja går på dagis och trivs jättebra. Hon går ihop med alla normalt funtade hundar. Dagisfröknarna älskar Vilja för hon motionerar alla hundar när dom är ute. Hon är alltid lös och tar ibland med sig hundgänget på ett race över åkrarna = trötta dagishundar vid dagens slut.
Hon är med ut när jag rider och håller sig alltid i närheten.

Whippet + rottis = :banana:

Perfekt för whippan att ha en portabel kudde med sig när hon åker tåg.

11209678_10153007172710588_7931343596185170454_n.jpg


11951253_10153007172850588_5154494088343258764_n.jpg


11988204_10153007172950588_2720339612016328115_n.jpg


11986976_10153007172635588_4121916001238765933_n.jpg
 
Klart du ska ha en whippet :D
En av Viljas bästa kompisar (tillika bodyguard) är en rottishane! Dom går jättebra ihop och tycker verkligen om varandra.
Nu är väl kanske whippet i minsta laget om du vill ha en mellanstor/stor hund men det är nog den mest lättränade (minst svårtränade :angel:) vinthundsrasen. Plus att det finns massor med kul aktiviteter att göra med en whippet! Whippetrace, lure coursing, rundbanekapplöpning bl.a.

Min Vilja går på dagis och trivs jättebra. Hon går ihop med alla normalt funtade hundar. Dagisfröknarna älskar Vilja för hon motionerar alla hundar när dom är ute. Hon är alltid lös och tar ibland med sig hundgänget på ett race över åkrarna = trötta dagishundar vid dagens slut.
Hon är med ut när jag rider och håller sig alltid i närheten.

Whippet + rottis = :banana:

Perfekt för whippan att ha en portabel kudde med sig när hon åker tåg.

11209678_10153007172710588_7931343596185170454_n.jpg


11951253_10153007172850588_5154494088343258764_n.jpg


11988204_10153007172950588_2720339612016328115_n.jpg


11986976_10153007172635588_4121916001238765933_n.jpg

Så fina! Jag är så svag för hennes "creme"-färg! Men som sagt, dom är lite små tyvärr..
 
Så fina! Jag är så svag för hennes "creme"-färg! Men som sagt, dom är lite små tyvärr..

Jag gillar också hennes färg. Hon är sammetslen att klappa på också :)
Hur stor är stort nog?
Det finns många whippets, framförallt ur utställningslinjerna, som är större och mer robusta. Min tik är 50 cm och väger 13,5-14 kg och räknas väl som normalstor och finlemmad. Det finns whippar som är betydligt större och kraftigare. Hanar på omkring 55 cm och 18 kg är inte speciellt ovanliga.
 
Mina rottis tjejer och jag har foralskat oss i ett par Mallar och "en handfull" Border Terriers. Jag maste nog skaffa bada sorterna:p De sma ar sa fantastiskt roliga, och Mallarna sa oerhort "willing to please" (fast ocksa sa oerhort taggade nar det galler).
 
Mina rottis tjejer och jag har foralskat oss i ett par Mallar och "en handfull" Border Terriers. Jag maste nog skaffa bada sorterna:p De sma ar sa fantastiskt roliga, och Mallarna sa oerhort "willing to please" (fast ocksa sa oerhort taggade nar det galler).

Sambon älskar mallarna men en så krävande hund vill vi nog inte ha :D Och terriers går bort direkt :angel:
 
Oh ... men val uppfostrade border terriers are sa underbara ... och borders ar (har atminstone) kanda for att vara "mjuka" terriers.

Titta pa det ansiktet (pa slutet). Det gar inte att motsta!:p

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp