framtung, segtänkt, hård i munnen

partypinglan

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er :)
Det är så att jag har en 14 årig d ponny valack. Han hoppar som en gud och har gått alla största klasser, grand prix mm.
Jag vet inte hur han var förut men han fick en viloperiod på ca 3 år och jag har nu byggt upp allting från början igen med honom under ett års tid. Idag går han felfritt msv B.
Men till problemet. Han är rätt så svag i bakbenen då han är väldigt framtung och svår att komma åt. Han hänger sig i bettet, speciellt i traven.
Han slänger gärna iväg bakdelen och bogen och böjer mest på nacken när jag tar i en tygel, svårt att få med hela kroppen när vi svänger. Hemma i paddocken är han så jäkla seg och lyssnar knappt på skänkeln, inte på tygeln heller utan går mest i samma framtunga form varje dag. Nästintill omöjligt att göra en skänkelvikning på honom då han bara böjer på nacken och lite på kroppen, han blir lite som en banan, om man ens lyckas flytta han ett steg åt sidan.
Om jag kommer åt honom för mycket enligt honom blir han mest tjurig och drar iväg i sidled mot utgången och vill inte alls vara med längre. Han är som sagt väldigt seg i paddocken och "segtänkt", smackar jag så händer absolut ingenting, bara när jag "ptro"ar, då stannar han på sekunden. Lat kanske man kan säga. Men så fort det kommer ett hinder (typ att vi tävlar) och kommer in på banan så blir han så jäkla taggad och drar upp huvudet och springer, vissa tävlingar är han mer kontrollerbar än andra men mestadels springer han när han ser ett hinder och det är svårt att lägga honom rätt eftersom han inte lyssnar alls på bettet (tillägger att jag rider på pelham). Och han springer ju då eftersom det är som att han inte har ett bett i munnen enligt honom. Han har blivit mycket bättre sen ja först fick honom men processen har gått väldigt långsamt.. Men han är som en liten katt och kan klara vilken situation som helst i hoppningen, så jävla smidig på banan men inte hemma i paddocken. Det är som att jag inte finns där uppe ibland utan han gör lite som han vill. Folk som ser han på tävling och sen hemma i paddocken undrar om det verkligen är samma ponny för han är så jäkla pigg på banan men som en snigel hemma.
Han är lite som en travare, han har inget travare i blodet eller gått trav eller något sånt men han har en "travare" galopp, att bakbenen inte riktigt hänger med.

Jag vet inte riktigt vad den stora frågan här är. Jag vill ha hjälp med alla dessa problem.. Han är framtung, hård i munnen, "segtänkt", vill inte flytta sig utan böjer bara på kroppen, svårt att korrigera då han knappt känner skänkeln.
Ska tillägga att han är röntgad varenda liten benbit i hela kroppen och kollad överallt, tänderna osv. Inget som helst fel överhuvudtaget.

hoppas ni försökt läsa allting för jag vill ha ALLA tips och råd ni kan komma med!
kram
 
Vad säger din tränare om saken?

Det är ju lite så att det som "inte händer" i bakbenen återfinns i munnen, alltså att de ofta blir starka och framtunga om bakbenen (motorn) inte jobbar ordentligt.

Så rent spontant, eftersom kroppen är kollad, tycker jag att du dels ska rida ut och galoppera och bygga upp ännu mer styrka och ork, kombinerat med glädje.
Och dels hitta en dressyrtränare som kan hjälp dig att hitta rätt knappar i markarbetet så att du kan få honom att jobba mer rätt. Det kommer du ha nytta av i hoppningen också.
 
Vad tycker han är roligt att göra på hemmaplan? Gillar han uteritter?
han älskar uteritter, där är han pigg och glad utan att springa för fort, kan trava och galoppera på långa tyglar o han tycker det är jätte kul, men känner ingen riktig mening med att galoppera på en skogsväg men det kanske är bra..? :)
 
Varför skulle det inte vara någon mening med att galoppera ute? Snarare tvärtom tycker förmodligen hästen, vad är det för mening att galoppera inne.

Träna upp hästen utomhus där han tycker det är roligt och sen följer det med in på banan sedan. Kom ihåg att du kan träna allting ute som inne. Sen rid bara för tränare inne den första tiden så att det inte blir något onödigt harvande för honom så kommer nog problemen lösa sig.
 
Jag tycker att du och dina föräldrar ska fundera igenom om det är mer lämpligt att lägga ned tid och pengar på att träna istället för att tävla.
Du upplevs väldigt oerfaren och okunnig på ditt inlägg och därför vore det ju bra om du fick hjälp av en tränare. Ofta.
 
Jag tror också att du skulle tjäna på att träna mycket mer markarbete, en välriden häst är ju dessutom så mycket roligare att hoppa. Av det du beskriver låter det som att du saknar verktygen för att inverka korrekt och hästen kan "komma undan" när det blir jobbigt. Vad säger din dressyrtränare?
 
Det låter som skolboksbeskrivningen av en häst som har problem med bakknän. Det kan dom få ´ganska fort vid överansträngning, så om det var ett litet tag sen du kollade honom så kan det säkert vara bra att göra det igen.
 
Jag undrar också hur länge sedan "varenda benbit" blev kollad, och varför man isf gjorde en så omfattande undersökning om inget var fel?

Om han inte är kollad de senaste månaderna skulle jag åka på klinik.
Trots att han är pigg ute eller vid hoppning, vår ponny var precis som du beskriver och jag kunde faktiskt inte tro att han skulle kunna vara halt när han kunde vara så fin ibland. Men det var han, halt på alla fyra faktiskt :(

Så, in och kolla.

Som någon annan skrev låter det som att bakbenen inte gör det de ska, antingen är det smärta eller så behöver ni en tränare som kan hjälpa dig att träna upp hans styrka där.
 
Vad bra att du funderar kring din häst och försöker hitta vad som stör honom!

På din beskrivning så låter det som att din häst ignorerar det som stör honom när han har riktigt roligt. I hans fall när han hoppar! Sånt kan lura oss människor att tro att hästen är lat i övrigt, men hästen har i stort sett alltid en mycket bra anledning till sitt beteende. Det gäller "bara" att komma på vad det är. Här får man vara detektiv och checka av hästen systematiskt.

Att hästen är genomkollad och ua är ingen garanti för att allt är bra. Det betyder bara att man inte har hitta något.
Så som redan föreslagits så är det väl värt att kolla hästen igen!

Innan du åker till kliniken kan du kolla följande för att själv kanske få lite mer hum om din häst:

1. Hur rör sig hästen om den får vara helt lös (helst utan lina och utrustning, helst på en ridbana så du kan se den på raka spår)? Rör den sig villigare då?

2. Hur rör sig hästen om du har den på lina utan inspänning och på en volt? Rör den sig mer eller mindre villigt?
Rörde den sig bättre på raka spår eller är det ingen skillnad? Orkar den inte bära sig i ett långsammare tempo i båda varven? I så fall kan det indikera att den inte har tillräcklig styrka i musklerna.

Om han rör sig betydligt villigare utan sadel och ryttare då är nästa steg att testa ridning utan sadel. Rör sig hästen villigare än med sadel? Har han lättare att bära sig då? Om svaret är ja: kolla sadeln! Ta hjälp av en välrenommerad sadelutprovare!

Om hästen rör sig lika ovilligt utan sadel då är det oftast något som besvärar den fysiskt eller så tycker den inte att träningen är rolig.

Det fysiska kan vara allt från ren smärta till ett obehag som hästen upplever. Observera att alla hästar är individer! Det som en häst inte tycker är nått att bry sig om tycker en annan är oerhört störande. Här får man ta hjälp av veterinär i första hand och hittar inte de något så är det värt att ta ut en erkänt erfaren och duktig equiterapeut, hästmassör eller liknande (kolla referenser!) Glöm inte att kolla skoningen! En bra skoning gör en enorm skillnad för hästens fysiska prestationsförmåga!

Om man kollat igenom det fysiska och inte hittar något så är det dags att fundera på om hästens träning är tillräckligt stimulerande? Är träningen omväxlande och rolig för hästen? Rider ni bara på bana? Som någon föreslog så testa att rida ut! Man kan träna otroligt mycket dressyr i alla tre gångarter även utan en ridbana! Googla så kommer du hitta massor med tips! Variera med avsutten träning ifall du enbart rider.

Som sagt var, man får vara detektiv och leta, läsa och fundera. Det kan ta tid ibland, men det brukar gå! Det är verkligen värt det när man hittar rätt! När hästen glatt gör vad man ber den om : ) De flesta hästar jobbar gärna med oss om de har rätt förutsättningar: att de fysiskt kan utföra det vi begär och att de är motiverade!

Lycka till!
 
Jag undrar också hur länge sedan "varenda benbit" blev kollad, och varför man isf gjorde en så omfattande undersökning om inget var fel?

Om han inte är kollad de senaste månaderna skulle jag åka på klinik.
Får en känsla av att Ts skrev så för att inte få kommentarerna om att åka in till klinik eller påpeka att hästen kanske inte är fräsch.

Dock så kan det ju ändå vara bra att kolla upp hästen med jämna mellanrum, men tror Ts problem ligger mer i att hästen inte är tillräckligt motiverad på banan helt enkelt och därför blir sådan.
 
Får en känsla av att Ts skrev så för att inte få kommentarerna om att åka in till klinik eller påpeka att hästen kanske inte är fräsch.

Dock så kan det ju ändå vara bra att kolla upp hästen med jämna mellanrum, men tror Ts problem ligger mer i att hästen inte är tillräckligt motiverad på banan helt enkelt och därför blir sådan.

Jo, jag förstod det. Fast ibland har folk underlig uppfattning om hur länge en undersökning är "giltig". Tex såg jag bara i någon tråd häromdagen att man nämnt att hästen gått igenom UA på besiktning för typ 4 år sen.. eller om det var ett år kanske..
Så, jag ville mest lyfta tanken, att bara för att hästen någon gång är genomgången från topp till tå så behöver det inte betyda att den är ok nu.
Det kan ju hända mycket bara på en dag i hagen liksom.
 
Jag plockar gärna ut min alternativare när min häst inte känns helt ok!
Han är jäkligt duktig på muskler och låsningar i dessa. Det är oftast inte veterinärerna har vi märkt!
Att "bara" ha en veterinär som kollar att allt är ok är tyvärr inte en garanti för att så är fallet!
 
Jag plockar gärna ut min alternativare när min häst inte känns helt ok!
Han är jäkligt duktig på muskler och låsningar i dessa. Det är oftast inte veterinärerna har vi märkt!
Att "bara" ha en veterinär som kollar att allt är ok är tyvärr inte en garanti för att så är fallet!
Absolut, men veterinär först!
Ingen seriös alternativare behandlar innan hästen blivit kollad av veterinär först.
 
"min" Håkan är så seriös han kan bli!
Han känner igenom efter alla låsningar han hittar, åtgärdar det han kan.
Hittar han något han inte kan göra något åt eller inte är säker på vad han känner så ber han en ju att ta hästen till veterinär för vidare utredning.

Allt går inte att behandla med den vanliga veterinärmedicinen och allt går inte att behandla genom alternativa metoder.
Så länge båda parter (och hästägare) har det klart för sig så blir livet mycket lättare!

Ex: Min häst hade en kraftig hälta efter att han halkat i terrängen med mig .
Veterinär kollade hästen ute på gården efter några dagar men kunde enbart konstatera att hästen var halt :grin:
Var hältan kom ifrån ville hon inte ens gissa. Vi som såg hästen gissade på bog/bringa
Häst fick butta i en vecka....fortfarande halt fast lite mindre. (Kostade en hel del)
Ringde ut Håkan som genast hittade sträckningen mellan frambenen.
En behandling med IR och sen var han fräsch igen (kostade mig en tredjedel av vet-arvodet)

Nu tar jag ut honom direkt utan omvägen via en veterinär som varken säger bu eller bä men tar rejält betalt ändå!
 
Varför stod hästen i tre år? Finns det någon skada i bakgrunden? När är hästen kollad? Vad säger tränaren? Hur rör sig hästen under en duktig ryttare?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 595
Senast: Madalitso
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp