Från altan till glasveranda på 40 år

Luff

Trådstartare
När jag föddes flyttade mina föräldrar till pappas barndomshem. Mycket gjordes om och det byggdes ut. Mamma ville ha en altan och när jag var sisådär 10 år så vart den färdig. Kortet är yngre än så men så såg det ut när det var klart.

 
Vi (jag o maken) flyttade hit 98 och bestämde oss för att bygga ett trädäck utanför altanen för det var alldeles för varmt att sitta där under plasttaket. Faktum var att det inte var så behagligt alls därinne. Svårt att möblera då det regnade in genom de öppna väggarna och betonggolvet var alltid kallt.
 
Så såg det ut i några år. Vi funderade på vad vi skulle göra. Ett tag pratade vi om att släpa upp ett av badkaren som vi hade till hästarna och göra ett "spa". Shabby spa men kul dom dagar man kunnat bada under de blommande rosorna.
 
Men nu i år så bestämde vi oss. Nu skulle vi glasa in det hela. Skulle vi riva allt? Jepp det var så ruttet.

Och tak? Jo ett isolerat plasttak fick det allt bli.

Men glas är dyrt. Och på vinden stog husets gamla innerfönster. Som på bilden från 1953. Dom är tillverkade 1903.
 
Så nu blev de alltså en glasveranda....eller än är det lite långt dit. Jisses vad jag får slita med fönstren. Köpte 5 kg linoljekitt idag och imorgon ska jag börja. 15 st fönster som alltså är 113 år gamla ska slipas, målas, kittas o målas igen. Ställde upp mina försökskaniner så jag skulle få en hint om hur det kommer att se ut.
 
Så roligt att se, det kommer att bli hur bra som helst! Heja på med fönstren bara, bra att göra test hur det blir då och då för det inspirerar när det blir tjatigt och enahanda. Det är så underbart med dessa gamla hus att man kan gå ett varv och kolla ganska förutsättningslöst och häpp, så hittar man någonting jättebra att använda - som era fönster! Och som det är rätt känsla i dessutom, inget nyproducerat masstillverkat mög som helt saknar själ.

Jag kände själv att jag behövde lite fler enkla sittbänkar utomhus på gården, kollade på några annonser för nyproducerat men antingen jättedyrt och ändå fel känsla eller plastdetaljer som skulle föreställa gjutjärn. :arghh: :wtf: Not ok!!! Går ett varv på logen, oj, vad är nu det där egentligen? Tre överblivna säten från gamla åkvagnar, ganska enkla och gracila - bara att knåpa ihop dem med ordentliga ben/stativ att stå på, kanske lite färg, och de blir bättre och mer passande än något som finns att köpa för pengar.

Ser fram emot att få följa fortsättningen på detta projekt! Och får ni några fönster över så ser de misstänkt lika ut i storlek på sådana som jag söker med ljus och lykta (tre rutor per fönsterram, ca 45 x 120 yttermått)
 
Ja visst är det kul. Det känns väldigt bra att kunna återanvända det gamla. Det finns någon i Tidaholm som säljer massor av liknande fönster på Blocket om du bor i närheten. Jag själv måste köpa lite glas då några inte överlevt. Får nog bli nya även om gamla handblåsta hade varit bäst.
 
Blir jättefint!

Tänk på att linoljefärg förr ofta innehöll bly så skall du slipa bör du ha skydd :)
 
Nu håller jag på att kitta. Köpte först en liten burk på Jula med äkta linoljekitt. Den räckte till två fönster! Och större förpackningar hade dom inte. Hade precis hittat Gyllenhaaks byggnadsvårdsbutik bara en mil bort så jag kollade på nätet och dom hade stooor 5 kgs burk. Fick komma och köpa på stört. Bra service. Som jag misstänkte var det en livsfarlig affär....Men alldeles alldeles underbar. Fick tips om hur jag skulle vibrera fast glasrutorna med planslip. Fantastiskt. Och inte vet jag vad det var för skillnad på deras kitt mot Julas - bägge är ju rena linoljekitt - men herreminje vad det var lättarbetat. Inte för att det blir supersnyggt men åtminstone ok. Hörnen är svåra. Vete sjutton hur man ska göra hörn.
Och stiften är ett rent helvete att få dit i dom fall där jag var tvungen att lyfta ur glasen.

Och sen fick jag ju en liten bakläxa angående mitt färgval av fru Gyllenhaak - på ett bestämt men mycket snällt sätt. Jag visste ju när jag åkte dit att det skulle bli så.
Jag har ju 6 udda fönster som ska sitta på den mest utsatta och minst synliga sidan. Dom som är mina försökskaniner. Dom har jag ju grundat med vanlig fönsterfärg. Och det tänker jag inte göra om.
Men för de återstående 9 blir det linoljefärg. Fru Gyllenhaak hade rätt. Det är dom värda.
 
Blir jättefint!

Tänk på att linoljefärg förr ofta innehöll bly så skall du slipa bör du ha skydd :)
Jo - det läste jag. Men linoljefärgen är i princip borta på de flesta till 95 %, det är inte ens målat alls på dom flesta och sen har farmors generation klöddat på med något annat. Så jag fuskar med skydd.
 
Finns en speciell kniv, kittniv, med en vinkel på bladet som ger snygga hörn med lite träning.
Jo jag har kittkniv men jag får ju alltid ett litet streck eller att hörnet följer med upp och så får jag klödda med fingret och det ser ut som lekis.
 
Jo jag har kittkniv men jag får ju alltid ett litet streck eller att hörnet följer med upp och så får jag klödda med fingret och det ser ut som lekis.
Rätt konsistens som du skrev betyder mycket. Ett knep om kittet är lite för fast är att värma det i handen.
 
Jag gick en tvådagars fönsterkurs i maj. Hjälp så kul det var!!!

Jag lärde mig att lägga shellack på falsarna så att träet inte drar ur linoljan ur kittet man fäster rutan med. Och handgreppen för att få kittet rakt - vilket jag tyckt var ett elände tidigare.:up:

Ska skaffa mig en stifthammare. Det var ju betydligt enklare med stiften om man hade rätt grejor :banghead:
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 505
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp