Bukefalos 28 år!

Från får till häst?! HJÄLP!!!!!

gejsa

Trådstartare
Är det någon skillnad när man ber om anlalys på hösilage då. Jag ska hjälpa en tjej att räkna en foderstat. Hon har fått anaslysvärdena på hösilaget men det står att det är till Får.
Det står energi 9,6 Mj/kg foder.
Sedan står det råprotein 129 g/kg torrsubstans
och 103 g/kg torrsubstans
61 % i tshalt.

Vad är smältbart råprotein av detta? Går det att förvandla till något? Eller fattas det siffror? :bow:
 
Finns det verkligen ingen här på Buke som kan hjälpa mig med detta?????
Var är ni Magdalena, Nina, Jessika, Henrik och alla ni andra som så gärna svarar på foderfrågor?????
HJÄLP! :bow:
 
Utifrån de siffror du har kan jag inte tänka mig att man kan räkna ut smb råprotein till häst. Får har ju dessutom en annorlunda fodersmältning i och med att de är idisslare. Iofs brukar idisslarvärdena anges i AAT och PBV, så man vet ju aldrig. Kontakta det företag som gjorde analysen och hör om dom kan hjälpa dig!
 
Man KAN räkna ut omsättbar energi och smältbart råprotein från råproteinhalten med hjälp av formler.
Formlerna är dock lite krångliga att skriva av... :crazy:
 
enl formler: 9,6 MJ för idisslare är 9,76 MJ omsättbar energi för häst.
129 g råprotein= 90 g smb rp/ kg.
 
Henrik::: Är detta rätt som du skriver?
I så fall så blir det ju en kvot på 9,22???
Stämmer det tror du? :bow:
 
Jag gissar att båda värdena är per kg ts, inte MJ/kg foder som du skriver, det skulle i så fall bli 16 MJ/kg ts vilket inte är troligt.

Kolla, får du se.
 
Nu har jag fått svar på vad dom riktiga värdena var i hösilaget. Det var 29 smrp och 5,4 i Mj ts-halten 61 så det blev en kvot på 5,37.
Tack för all hjälp iaf. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 961
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 979
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp