från galopp till trav

diabla

Trådstartare
tips mottages gärna på hur jag ska få till en bättre avsaktning från galopp till trav.

När jag saktar av från galopp till trav så är det som att jag känner att hon tar emot marken med höger bakbenen och jag flyger upp ur sadeln, kommer i obalans, hästen drar fram huvudet så jag tappar formen på henne och hon forstätter trava med huvudet upp i luften.

Vad har ni för tips på att få till en fin övergång från galopp till trav?

När Exakt ska man be hästen sakta av? med det menar jag, när man fattar galopp så ska man ju fatta galoppen när ytterframben är i marken, finns det något liknande med avsaktningen om optiamal läget?

jag har provat:
ge henne tyglarna, funkar inte, känner fortfarande den där stöten med bakbenet
korta tyglarna,då gapar hon bara.
har provat att samla galoppen jätte mycket innan avsakningen, funkar inte, hon skjuter ändå upp mej ur sadeln när hon börjar trava.

Hade lektion med min tränare som sa till mej att sätta mej djupare i sadeln, men det känns inte helt OK att trycka ner min rumpa i sadeln när hästens rygg puttar ut mej, det borde ju göra jätte ont i hennes rygg då.

Har ni några tips?
 
Just avsaktning från galopp till trav är klurigare än man kan tro. Generellt skulle jag säga att ytterhjälperna stödjer och reglerar samling, medan avbrottet från galopp till trav sker för de inre hjälperna (sits, skänkel, hand).
Att man hamnar i obalans i övergången sker troligtvis till största del pga. att hästen inte samlar galoppen och är eftergiven i övergången utan istället faller den ned i traven. Hur jag skulle gå tillväga är att jag själv måste rida övergången bättre. Man samlar upp galoppen med sitt eget säte och behåller trycket framåt. Då hästen svarar och samlar sig ger man signalen för övergången, jag tänker att jag bryter av för mina innerhjälper.
Bryter hästen av istället för att samla galoppen kan det bero på brist på styrka, att den inte skolats i att samla/inte förstår dig eller att den är lite istadig. Jag skulle då prova att se om jag kan variera tempot lite i galoppen, alltså gå från arbetsgalopp till lätt samling och sedan fram igen i arbetsgalopp, men utan att göra travövergången. När det funkar kommer du automatiskt få till mer balanserade och lösgjorda övergångar, istället för att hästen släpper ned ryggen, ut med bakbenen och trillar ned i traven.

Tänk bara på att samlar gör man först och främst med sätet då man vill att hästen skall gå in i samlingen, inte bromsa in som det blir om man försöker samla för handen och behålla drivet framåt samtidigt.
Man kan också lägga till ett ljudkommando för övergången från galopp till trav.
 
Jag har samma problem jag med, min häst blir också obalanserad och jag liksom studsar upp i sadeln efter att jag saktat av från Galopp till trav. Men jag tror det beror på mig själv, eftersom att det inte bara är på min egna ponny utan sker även på andra hästar. Så jag tror det beror på att jag måste bli mer balanserad och lära mig rida övergångarna bättre ;)
 
Jag skulle väl kalla det för att din häst "skjuter på" i avbrottet, kanske tom med styva bakben. Detta i kombination med att du hamnar i obalans leder till obehag för både häst och ryttare. :o

För att träna hästen: Gör inte avbrotten på rakt spår. Avbrottet ska göras något mera på inner tygel (helst i samma ögonblick som inner framben förs framåt). När du tränar kan du ur galopp vända in på "en för liten" volt, ca 6-8m i diam, och böja hästen lite extra precis i avbrottsögonblicket. Då bibehålls böjningen (läs bärkraften) i ffa inner baks leder och avbrotten brukar bli mjukare och rundare. Bli kvar på en volt tills du hittat form och balans.
Du kan förbättra dig med ett enkelt tankeexperiment: Innan du bryter av "förbereder" du dig genom att planera vilken sorts trav du ska ha - steglängd, tempo och takt. Många ryttare bestämmer sig bara för att bryta av, och låter hästen bestämma tempo, för att sedan göra allt för "att hålla sig kvar" (och studsa omkring i otakt). :crazy: När du sedan bryter av ska du "rida" tills du når det tempot du i förväg bestämt. Växla mellan att bryta av till en kortare, minskad trav och en ökad steglängd.

Detta har hjälpt mig och många andra att lösa knuten med avbrotten!
 
Jag tycker det låter som du har ett angenämt problem egentligen, hästen "sträcker" sig fram och saktar av med bakdelen, det är ju så man vill ha det. Mixtra inte med det, låt hästen få hitta balansen själv, då kommer formen på köpet sen.

Sen handlar det kanske mer om att hitta balans (för dig uppe i sadeln) under själva övergången. Fundera på (filma dig själv tex) hur du sitter i själva avsaktningen, så att du inte tippar vikten framåt på hästens framdel när den bromsar, vilket sätter den ur balans. Sen att böja den med innertygeln i själva avsaktningen, typ "shoulder in" känsla, är också ett bra tips som du redan fått.

Utöver det kan man göra övningar, tex skritt-galopp-skritt, några steg (5-10) i varje. Detta för att öva upp hästens tanke och fokus på själva övergången. Om du inte får galopp direkt ur skritten så spelar det ingen roll, låt den trava några steg först då, både i fattningen och i avsaktningen, för det här är mer en psykologisk övning som leder till att hästen gör sig mer redo ("samlar sig") inför övergångarna, men mixtra inte med huvudet på hästen, den måste hitta sin egen balans, då blir det mycket enklare sen att bibehålla formen (huvudpositionen) både i fattningen och avsaktningen. Den här övningen leder till att hästen blir mycket lyhörd för sitsen, vilket gör att du kan "sitta in" övergångarna mer tydligt sen och låta hästens huvud få vara ifred.

Sen kan du, här och där, lägga in längre travsträckor efter avsaktningen med bibehållen energi, men så fort du känner att hästen "tappar" formen, går du tillbaks till skritt-galopp-skritt övningen igen.

Denna övning har gjort under för min häst som gärna "tvärnitar" i övergångarna, men den här övningen har flyttat fokus för honom (och mig), plus att det är en bra övning i att "sitta i balans" i själva övergångarna iom att det inte går så fort. Jag låter min häst ofta få sträcka fram och ner nosen i övergången till trav och får då, iom att han lyssnar på sätet så bra och jag kan "släppa" tygeln helt i själva avsaktningen, en väldigt rund och "flowig" trav efter övergången.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 231
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp