Från känd till okänd? Hur då?!

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att tänka på en fin dressyrponny jag fått rida några gånger.

Kan tillägga att ponnyn är, och i alla fall i Sverige, alltid varit ridskoleponny, på två olika ridskolor.
Jag känner den här ponnyn vid ett rätt "långt" namn med ett prefix för ett tyskt stuteri. Hon är till rasen en rätt vanlig ponnyras, och jag känner henne som mindre D-ponny (typ 142 cm i mkh eller så). Hon har då alltså haft "fulla uppgifter utan konstigheter", stam, uppfödare osv. och man har t.om. vetat vilket datum hon är född. Hon är förövrigt född i slutet av 90-talet och importerad till Sverige de första åren av 00-talet (vet inte exakt vilket år, men skulle tippa på typ 2001 eller så). Så långt, inga konstigheter.

Men så skulle jag bara på skoj kolla lite av hennes långa "meritlista" på TDB. Döm om min förvåning när jag inte hittar en ponny med hennes namn. Provar då att söka igen, fast utan prefixet. Då får jag napp. På en C-ponny. Med okänd stam, import, ras och hela paketet. Dock med "rätt" ägare. :eek: :confused:
Jaha, det kan ju vara den mänskliga faktorn som ligger bakom tänker jag i mitt stilla sinne, och går in på Blå Basen för att kolla. Där kommer nästa smäll. Uppgifterna där är samma som på TDB :eek: O_o Och inte nog med det; Ett A-pass är utfärdat nästan 10 år efter att hon kom till Sverige! :eek: Och om jag inte missminner mig betyder A-pass = Orginalpass = Hästen har aldrig haft pass tidigare? Men va?! Hon som kom från ett fint stuteri i Tyskland med full stam och allt! :arghh:

Går då för säkerhetsskull in på det här stuteriets hemsida för att se om jag kan hitta något som bekräftar eller "avfärdar" hennes identitet. Hittar hennes (påstådda) mamma där, som i alla fall inte är direkt olik sin avkomma. Dessutom står det några rader som antyder att minst en av deras "uppfödningar" är exporterad/-e till Sverige. Hm...Undra vem det kan vara? :grin:

Men hur kan då hela historien gå ihop?! :cautious:
För på stuteriets hemsida nämns mamman, och även underförstått att minst en av deras "uppfödningar" är exporterad/-e till Sverige.
Jag känner henne vid "sin tyska identitet", men när jag kollar på både TDB och Blå Basen står hennes identitet som helt okänd och namnet är även skrivet utan prefixet. Det "okända" passet är dessutom utfärdat nästan ett decennium efter att hon kom hit. Nog för att jag hört lite historier om att handläggningstiderna ibland varit något långa, men jag tror knappast att de någonsin varit på 8,5 - 9 år? :grin: :banghead: Som grädden på moset ska hon tydligen vara en C-ponny också... :crazy:

Det enda fysiskt möjliga som i alla fall jag kan se är att man då gjort den här "kända" ponnyn till okänd. Men varför i hela världen skulle man vilja det, och dessutom så många år efter importen, när den (hon) också hade bra resultat och så?! :eek: :confused: Är det ens fysiskt möjligt att göra så?!
 
Blå basen vet jag inget om, men TDB är ju inget "sanningsregister". En del ponnyer finns registrerade flera gånger med samma eller snarlika namn. Kan var så enkelt som att en ägare registrerat med felstavat namn. Inte heller alla som bemödar sig om att ange härstamning och andra uppgifter.

Byte av kategori kan ske om ponnyn mäts om. Var speciellt tidigare inte så ovanligt. De kan också byta kategori i samband med slutmätningen. Angående passet så kan det kanske vara så att någon har förlorat det ursprungliga?
 
OM den inte var chipmärkt (eller ID-märkt på annat sätt) när den lämnade uppfödaren, så kan en ägare i Sverige ha skaffat ett stamlöst pass hos SH genom att t.ex låtsas att originalpappren inte finns.
Var den född på 90-talet så hade den troligen inget riktigt pass när den importerades hit och det är väldigt mycket enklare att ta ut ett SH-pass på det sättet än att få ut ett originalpass från stambokförande föreningen i födelselandet.
 
@mamman Blå Basen är ett register där man kan se typ pass information och sånt...
Mycket möjligt att hon blivit om-mätt, men då måste det skett långt efter slutmätning, men vem vet...

@ameo Mycket möjligt! :) Men varför då skaffa ett annat typ 9 år senare? :confused: Alltså, jag förstår om det tar kanske t.om. något år tills man gör det, men liksom 9 år känns rätt mycket. Men vad vet jag om sånt egentligen...
 
Motiv för att ta ut ett pass kan ju ha varit att hästen skulle byta ägare, eller att den skulle chipmärkas.

Vad jag menar med att jag inte känner till blå basen så menade jag hur man kan lita på de uppgifter som finns där. Kollade mina hästar. Två av dem står som hingst trots att de är valacker. En av dem står som valack i passet som utfärdades när han var nio några år in på 2000-talet. (Intressant för jag hade faktiskt inte koll på att passet var så nytt.) Eftersom vi har koll bakåt så vet vi att han kastrerades som ung. Den andre kastrerades ganska sent och står faktiskt som hingst i passet också ;)

Inte osannolikt att "din" ponny mättes i samband med att den fick pass (och id-märktes) och då blev en c-ponny.
 
@ameo Mycket möjligt! :) Men varför då skaffa ett annat typ 9 år senare? :confused: Alltså, jag förstår om det tar kanske t.om. något år tills man gör det, men liksom 9 år känns rätt mycket. Men vad vet jag om sånt egentligen...
Men hade den ett pass innan? Eller var den bara registrerad?
Det kan ju vara ponnyns första pass, som skaffades i sista minuten när passtvånget infördes (jag minns inte vilket år det var)
 
Men hade den ett pass innan? Eller var den bara registrerad?
Det kan ju vara ponnyns första pass, som skaffades i sista minuten när passtvånget infördes (jag minns inte vilket år det var)

Låter som en trolig förkaring tycker jag Vi hade en ponny som fick sitt första pass när den var sex. Tror att det var 2005.
 
@ameo Det vet jag tyvärr inte :( Har känt till, men inte fysiskt "känt" den här ponnyn så länge. Men det antar jag. Den har ju tävlats i Sverige under den allra största delen av 00-talet (minus de absolut första åren).
Blev det inte passtvång redan -06 eller något sånt? Har för mig det, men kan ha fel!
För det här passet utfärdades ju först -10, som sagt.
Och det jag främst tycker är märkligt är hur en fullstammad, tysk, fin ponny kan gå till vad som i alla fall på pappret ser ut som någon slags "okänt ök"...:crazy: :cautious:

@mamman Sorry, misstolk från min sida! Fast mig veterligen så bytte den inte ägare då. Med reservation för att jag inte är helt 100% så hade den en ägare importen till Sverige (ca. 2001) - 2008 och en 2008-. Jag är i alla fall helt 100% på att den inte bytt ägare sedan 2008. Jo, och sådana fel kan det absolut säkert bli. Men det här är ju ett sto, där hela "dokumentationen" (om det nu fanns någon väl säga) sa poff ;) Lite same, same but different kanske? ;) Eller så är det bara jag...
 
Det finns fortfarande hästar här och där som inte fått sina pass, trots att passtvånget har rätt många år på nacken. För mig är det inte särskilt förvånande om det gått till som jag tror.
Att en häst har tävlats betyder inte alls med automatik att den har haft pass, utan just bara att den är registrerad.

För vissa människor är det viktigare att spara några kronor på passtillverkningen än att fulla härstamningen kommer med. Alla har inte samma prioriteringar i livet.
 
@ameo Oj! Trodde i princip alla hade någon form av pass redan -06! :eek:

Jo, tyvärr är det så...
Men borde inte åtminstone hela hennes namn + vart hon är importerad ifrån komma med då?
För nu är det bara en del av namnet + åldern som finns med...:(
 
Den som vi hade hos oss och som fick pass som 6-åring står som okänd trots att både mor och far fanns hemma på ägarens gård ;)

En av våra står som okänd trots att mor och sannolikt även far var väl kända. På pappans sida dessutom riktigt fin stam. Visst hade det varit jätteroligt att ha den i passet. Men krångel och kostnad för DNA-prov etc har ingen velat kosta på. Och eftersom vi inte tänker avla så har det inte så stor betydelse för oss och hingsten får inga extra + för att den är pappa till en ponny (vilket inte var meningen).

Min erfarenhet är att hästamning på ponnyer är mycket lågt värderat, de värderas efter prestation, ridbarhet etc.. Även ston. Se bara alla importer med bortkastade eller okända papper som gör fina resultat. Men tråkigt är det (att de har okänd härstamning alltså).
 
@mamman Oj! :eek:
Nej, för jag tänkte att en ponny borde ju bli mindre värd utan stam än med, i alla fall om den inte typ gått SM (riktigt bra är inte den här, men nära nog ;)). Visst, man har ju hört om dv. irländare, men om man bortsetter från det, i alla fall i mina öron låter den här ponnyn betydligt "billigare" utan sina uppgifter än med...
Och jag kan väl också fatta om det är någon typ "lite lokalt halvkänd hingst" som är far och någon helt "okänd" som är morfar, men vad jag har förstått av aktuell ponnys stam är det stammen riktigt fin för rasen också. Men vad vet jag om vad som rör sig i folks huvuden egentligen...
 
@ameo Oj! Trodde i princip alla hade någon form av pass redan -06! :eek:

Jo, tyvärr är det så...
Men borde inte åtminstone hela hennes namn + vart hon är importerad ifrån komma med då?
För nu är det bara en del av namnet + åldern som finns med...:(
OM man väljer billigaste passet från SH så är det bara namn och födelseår som kommer med.
Finns det ett stuterinamn från början får man plocka bort det eftersom man inte anger uppfödare.

Jag har en shetlandsponny hos mig (inte min), som är svenskfödd och ursprungligen har ett stuterinamn också. En av hans tidigare ägare slarvade bort hans papper och när nuvarande ägare skulle ordna med pass så visade det sig att man inte kan göra ägarbyte samtidigt som man ansöker om duplikathandlingar. Skulle de alltså ha ansökt om nya registreringshandlingar för denna ponny så skulle de ha skickats ut till registrerad ägare = den som slarvat bort de tidigare pappren. Och då detta var en människa som var exakt så ordningssam, så hade det troligen resulterat i fler bortslarvade papper. Och nuvarande ägare hade stått med skägget i brevlådan. Så den ponnyn fick ett pass hos SH med okänd stam och då utan stuterinamnet.
Det är egentligen inte konstigare än så.
 
@ameo Oj! Vad trist! :(
Men alltså, jag har sett ett "korsningsponnypass" från SH en gång, men då stod det *hela namnet* (visserligen inget prefix/suffix men ändå), ålder, ras: korsningsponny, stam och uppfödare :eek:
Men det kanske är något annat?

Jo, så kan det ju vara! Men samtidigt vet jag inte om första ägarna var särskilt slarviga heller (känner till både "första i Sverige" och nuvarande ägare!), och jag föreställer mig i alla fall inte att de var några som slarvade bort pass och sånt...
Men vad vet jag egentligen?
 
Stuteriprefix kan man aldrig få i ett SH-pass utan stam eftersom man inte anger uppfödare där. (man kan få ett pass med stam och uppfödare också, om man har underlag för det - betäckningsrapport eller DNA-test för stammen)
Sen är det faktiskt så att om man inte utfärdar passet med registreringsbeviset som underlag, så kan man egentligen hitta på precis vilket namn man vill till hästen, det är ju ingen som "kontrollerar" det.

Ponnyn här är fantastisk på alla sätt, hade han varit ett sto så hade man förmodligen lagt ner mer möda på att få ett korrekt pass. Men nu är det en valack med utmärkta bruksegenskaper, det spelar ingen roll hur passet ser ut.
 
@ameo Oj! Vad trist! :(
Men alltså, jag har sett ett "korsningsponnypass" från SH en gång, men då stod det *hela namnet* (visserligen inget prefix/suffix men ändå), ålder, ras: korsningsponny, stam och uppfödare :eek:
Men det kanske är något annat?

Jo, så kan det ju vara! Men samtidigt vet jag inte om första ägarna var särskilt slarviga heller (känner till både "första i Sverige" och nuvarande ägare!), och jag föreställer mig i alla fall inte att de var några som slarvade bort pass och sånt...
Men vad vet jag egentligen?

Den ponnyn som @ameo skriver om är min. Det hade nog teoretiskt gått att regga honom i SH med full stam, men då hade jag behövt DNA typa honom mot mamman och pappan. Pappan hade DNA hos SLU men inte mamman och hon var död när jag försökte ordna med passet. Att få ett via rasföreningen hade varit tvunget att gå via första ägaren och som ameo skrev så var hen en väldigt slarvig människa som dessutom inte bodde i Sverige. Så jag gav helt enkelt upp och reggade i SH utan stam
 
Jag håller på att fixa pass till min äldre connemara. Han chipmärktes i forntiden men sen tog det stopp.

Trots att han är valack så tänkte jag kosta på honom ett "riktigt" pass med full stam, mamma och pappa finns hos SLU (har kollat).

Det kommer kosta någon tusenlapp extra men på det stora hela spelar det ingen ekonomisk roll.

Registreringsbeviset tappade dåvarande ägaren bort för längesedan. Så det blir som med ena russet, originalhandlingen dödas i samband med passansökan. Russet är frysmärkt (och nu även chipmärkt) så det var inga problem med stammen.
 
Men shettis hade inget chip - i så fall hade det nog varit enkelt.
Han behövde helt enkelt härstamningsverifieras. Ändå så fick jag fatt på den som utfärdat själva id-koll osv men det gick ändå inte- För i slutänden hade papprena kommit till den som var registrerad ägare och hen hade fått skicka det vidare till mig, men den personen var minst sagt omöjligt slarvig så det fick vara.
 

Liknande trådar

Avel hej! har nyligen skaffat foderhäst och jag funderar lite på det här med stam osv. hon kommer från tyskland enligt hennes pass, och det...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: KickiH
·
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 581
Senast: Lavinia
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 354
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp