Från resorbering till brunst

zala

Trådstartare
Nån som har koll på hur lång tid det tar för ett sto att komma i brunst igen efter att dom resorberat?
 
Mitt sto har resorberat två gånger på dygn 16-21 nånting.
Bägge gångerna har hon kommit i normal brunst efteråt - det har varit som att den brunsten behövts för att rena sig så hon har blivit dräktig först på brunsten därefter
 
Det beror på när de resorberat ?

Hur menar du? Fortsätter dom i samma brunstcykel som innan tänker du? Frågan var tänkt mer så här; hur många dagar efter en resorbering under sommaren kommer dom i brunst? Finns det nåt räknat på det? Eller är det olika?
 
Mitt sto har resorberat två gånger på dygn 16-21 nånting.
Bägge gångerna har hon kommit i normal brunst efteråt - det har varit som att den brunsten behövts för att rena sig så hon har blivit dräktig först på brunsten därefter

Så din fortsatte på samma brunstcykel som innan dräktigheten då?
 
Vill man inte spola då? Min spolades (visserligen pga tvillingar men tänker att det blir samma sak med "något" kvar där inne) å sen sprutades hon igång...
 
Vad jag hört är att om dom har varit dräktiga ett tag så att kroppen "ställt in sig" på att den är dräktig, så kan det gå relativt lång tid innan dom börjar brunsta normalt.

Gissar att det var det @Miaa syftade på ang. när den resorberat?
 
Vill man inte spola då? Min spolades (visserligen pga tvillingar men tänker att det blir samma sak med "något" kvar där inne) å sen sprutades hon igång...

Det gjordes inte på min, men det beror nog på att det var så tidigt i dräktigheten.
 
Resorberar de efter 28-30 dygn har de börjat bilda dräktighetshormoner och då kan det vara svårt att få stoet dräktigt igen .
 
Tack alla! Har ett sto som konstaterades dräktig på 24 dygn.... visade lite brunsttecken igår (dygn 32)... men det gjorde hon även "förra" brunsten, trots att hon var dräktig. Så var lite orolig att hon resorberat från UL som gjordes förra veckan... men då känns det lite tryggare nu. Hon är helt enkelt ett sånt sto som visar brunsttecken trots dräktighet.
 
Tack alla! Har ett sto som konstaterades dräktig på 24 dygn.... visade lite brunsttecken igår (dygn 32)... men det gjorde hon även "förra" brunsten, trots att hon var dräktig. Så var lite orolig att hon resorberat från UL som gjordes förra veckan... men då känns det lite tryggare nu. Hon är helt enkelt ett sånt sto som visar brunsttecken trots dräktighet.

Min ena brunstar och släpper en jäkla massa ägg trots att hon är dräktig.
Tydligen inte helt ovanligt :)
 
Min ena brunstar och släpper en jäkla massa ägg trots att hon är dräktig.
Tydligen inte helt ovanligt :)

Så hon skulle till och med släppa till en hingst då? Första gången hon visade brunst nu efter betäckningen så körde jag henne till hingst men hon ville inte veta av honom! Så jag antar att hon inte släpper några ägg iallafall
 
Så hon skulle till och med släppa till en hingst då? Första gången hon visade brunst nu efter betäckningen så körde jag henne till hingst men hon ville inte veta av honom! Så jag antar att hon inte släpper några ägg iallafall

Min hade nog mest troligt släppt fram en hingst om hon haft det alternativet.
 
Vad jag hört är att om dom har varit dräktiga ett tag så att kroppen "ställt in sig" på att den är dräktig, så kan det gå relativt lång tid innan dom börjar brunsta normalt.

Gissar att det var det @Miaa syftade på ang. när den resorberat?
Jag hade ett sto dräktigt med Kannan och där dräktigheten inte såg bra ut på 16 dygn, ojämn i kanterna och hon hade resorberat på dag 21. Hon hade svårt att komma i brunst efter det och jag tror att vi fick spruta i gång henne om jag inte missminner mig. Till slut så blev hon dräktig igen och fick ett fint stoföl året därpå.
 
Jag hade ett sto dräktigt med Kannan och där dräktigheten inte såg bra ut på 16 dygn, ojämn i kanterna och hon hade resorberat på dag 21. Hon hade svårt att komma i brunst efter det och jag tror att vi fick spruta i gång henne om jag inte missminner mig. Till slut så blev hon dräktig igen och fick ett fint stoföl året därpå.

Exakt som med mitt sto! (fick också ett fint stoföl e. Kannan)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 099
Avel Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång...
Svar
13
· Visningar
1 235
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Att ston kan vara oridbara och bökiga, en del till och med farliga, i samband med brunst vet vi. Men att det finns hjälp att få är...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp