fransk brösta

Nielaa

Trådstartare
Ja jag ska köpa ny sele och är lite inne på en Fransk brösta till Jorunn då hon har kort och låg ansatt hals.
Vill höra med er här inne som har sådan gärna med bilder och om ni märkte någon skillnad på hästarna innan och efter ni köpte en?
 
Jag har haft en fransk brösta. Sålde den, det blir punkttryck med den. Tydligen fler som har samma erfarenhet av den.
 
Jag har haft en fransk brösta. Sålde den, det blir punkttryck med den. Tydligen fler som har samma erfarenhet av den.
Aha hur kan de bli punkttryck av en sån? den ser ju ut att ha bredare anläggningsyta ä vad n vanlig brösta har?
Jag har bara hört bra om den nästan så blir lite förvånad att ni säger tvärtom=)
 
Jag har en fransk brösta till min ponny. Hon trivs mkt bra i den och jag har fått en helt annan ponny mellan skaklarna än när jag körde med vanlig rak brösta.
Jag har sett diskussionen ang punkttryck, och var därför en smula reserverad mot att byta, men ansåg att det var värt att chansa. Jag har inte ångrat min chansning, hittills har jag inte noterat ngt som helt punkttryck eller annan snedbelastning.

033.jpg
 
Har nyligen gått över till fransk. Har väl inte upplevt någon större skillnad förutom att han tar i något bättre. Ingen form av sne eller punktbelastning märks på honom eller bröstan, men då är den också sydd åt honom.
 
Har nyligen gått över till fransk. Har väl inte upplevt någon större skillnad förutom att han tar i något bättre. Ingen form av sne eller punktbelastning märks på honom eller bröstan, men då är den också sydd åt honom.

KL

Ja jag är kluven, men å andra sidan tänker jag att man kan ju ha bägge delarna.
När man kör mkt i skogen och tränar mkt i uppförsbackar som är väldigt branta så vill jag ju att hon ska ha bästa förutsättningen att kunna lägga sig i bröstan och verkligen dra och då få en så stor dragyta som möjligt.
Medans när man kör dressyr drar hon ju inte så mkt eftersom de bara är på plant underlag och då kan man ju ha vanlig brösta.
 
Är det inte bättre att i sådana fall komplettera med lokor istället? Visst att en fransk brösta gör att dom kan dra något mer, men det är ju ingen arbetssele. Jag har valt fransk för att ha en passade finsele. För tunga jobb skulle jag utan tvekan välja lokor.
 
Är det inte bättre att i sådana fall komplettera med lokor istället? Visst att en fransk brösta gör att dom kan dra något mer, men det är ju ingen arbetssele. Jag har valt fransk för att ha en passade finsele. För tunga jobb skulle jag utan tvekan välja lokor.

Tunga jobb är det ju inte direkt, vanlig maratonarbete. Hon ska inte in i skogen och dra tunga timmer och nått sånt.
Så loksele vill jag ej ha, passar inte alls till de vagnar jag ska/har så de går bort=) Då är franska bröstan bättre tror jag helt klart. Den är ett mellanting=)
 
@Nielaa Går visst att anpassa lokselen till alla typer av vagnar. I och med att du vill ha en sele som hon kan dra med bättre så är loksele det mest optimala. Den franska bröstan måste sitta perfekt för att inte ge punkttryck, lokorna kan du lättare anpassa. Om du tycker det är fult med lokor kan du ju alltid köpa finnlokor.
 
@Nielaa Går visst att anpassa lokselen till alla typer av vagnar. I och med att du vill ha en sele som hon kan dra med bättre så är loksele det mest optimala. Den franska bröstan måste sitta perfekt för att inte ge punkttryck, lokorna kan du lättare anpassa. Om du tycker det är fult med lokor kan du ju alltid köpa finnlokor.


Nu vill jag inte ha lokor så det alternativet är borta, har varken tid eller lust att hålla på och ändra en loksele för massa olika vagnar. och dessutom är det verkligen inte optimalt att köra maraton med lokor.(de jag tränar)
Skulle de vara det bästa skulle folk tävla i de och inte vanliga maratonselar. men nu används inte lokorna till maraton av en anledning=) men tack för tipset.
Alla selar måste ju självfallet passa en häst så franska bröstan är ju självklart inge undantagsfall i detta.

Jag har bestämt mig .. de får bli en fransk brösta den selen jag köper har andra bröstor i samma färg/märke så jag kan alltid köpa fler bröstor.
Kommer nog köpa 2 olika så man har och variera sig mellan beroende på vad man ska göra.
En rak brösta till dressyr
En fransk när vi kör maraton där hon kan"lägga" sig i och jobba på bästa vis då den ger en bred anläggningsyta.
 
Var noga med vilken fransk/märke du köper. Vissa franska har riktigt dålig utformning! Min förra sele hade franskbrösta och jag var nöjd med den :-) Men jag har som sagt sett endel "skitbröstor" med...
 
Var noga med vilken fransk/märke du köper. Vissa franska har riktigt dålig utformning! Min förra sele hade franskbrösta och jag var nöjd med den :-) Men jag har som sagt sett endel "skitbröstor" med...
Mjo men de är väl så med all.. man får väl vad man betalar för=) Kommer köpa en kvalitetesele=)
 
Jag använder fransk brösta när jag kör, tycker den är bättre än vanlig brösta. Kompisen som tävlar fjording har bytt till fransk också och hennes häst rör sig mycket bättre. Hästen har ganska låg och grov hals.

Till tyngre arbete har jag loksele, men all vanlig körning sker med den franska
 
@Nielaa

Visa gärna bild sen. Är också sugen på en fransk då Isak inte har den mest optimala hals för "klassisk" brösta (men det funkar ändå).
 
Nja håller inte med här, har sett F B för 1500 kr och andra för 3000, så helt klart att dyrare läder är mjukar och mer följsamt än vad ett billigare läder som är stelare och hårdare och kan ge uppkomstav ka betydligt lättare på en häst.

Och som sagt det är väl självklart att man köper en sele som passar hästen?? lika självklart att man köper en sadel som passar


KL Shetlandskusk... har gjort och fann inge färska diskussioner varvid denna tråd=)
 
Nja håller inte med här, har sett F B för 1500 kr och andra för 3000, så helt klart att dyrare läder är mjukar och mer följsamt än vad ett billigare läder som är stelare och hårdare och kan ge uppkomstav ka betydligt lättare på en häst.

Och som sagt det är väl självklart att man köper en sele som passar hästen?? lika självklart att man köper en sadel som passar

När jag dammsög hela selmarknaden i Europa och USA så kostade de flesta franska bröstorna kring 2000 kr i ponnystorlekarna. Visst kan det hända att de större storlekarna kostar mer, men billigare har jag faktiskt inte sett (då räknar jag med moms, frakt och tull också). Men jag förmodar att vi säkert riktat in oss på olika tillverkare då du har en större ponny än mig.

Nåväl, om inpassning kan jag rekommendera dig att handla av tillverkare som även säljer hela collers, dom kan det här med inpassning på riktigt. Jag upplevde större likheter mellan fransk och coller än vad jag först hade anat, även om en fransk har inställningsmöjligheter måste den verkligen sitta som ett smäck runt halsen och över nacken. Det är verkligen inte "storlek ponny" och så är saken biff som man (jag iaf) fått en känsla av att det var. Ibland funderar jag på om jag egentligen borde ha satsat på en coller när jag ändå var igång:)...
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp