selma.aberg

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att köpa ett par freejumps stigbyglar, är det någon som har lite erfarenhet av dom?
Om ni har erfarenhet, vad tycker ni om dom? ;)
 
Hej!
Jag funderar på att köpa ett par freejumps stigbyglar, är det någon som har lite erfarenhet av dom?
Om ni har erfarenhet, vad tycker ni om dom? ;)

Helt ok att rida i, inte sämre än något annat.
Däremot sjukt osmidigt att man inte kan hissa upp stigbyglarna utan måste plocka på/av dem, tycker jag.
 
Jag har, trivs väldigt bra att rida med dem. Jag känner mig mycket mer stabil i sadeln och tycker de har hjälpt mig mycket med skänkelläget.

Men däremot är de inte speciellt säkra, jag har fastnat i mina två gånger och vet många fler som också gjort det. Helt klart värt att tänka på.
 
Jag gillar kompositstigbyglar bäst men vill gärna har en säkerhetsstigbygel. Finns det alternativ till freejumps? Eller andra typer av lättvikts- och säkerhetstigbygel?
 
Jag har ett par och tycker mycket om dem. Jag anser att de inte är mycket att hänga i granen som säkerhetsstigbygel betraktat, men däremot som stigbyglar. Om ni hänger med på vad jag menar :p . Det faktum att de hänger rätt "av sig själva" (dvs de vrids inte och hålls i det läget sv ryttarens fötter/vrister) gör mycket för mina leder osv. Utöver det upplever jag att de är stadiga och ger ett mycket bra grepp, och jag uppskattar den breda/djupa plattan. Jag har även ett par Sprenger bow balance, och tycker att mina freejump är snäppet vassare ur bekvämlighetssynpunkt. Jag hänger inte upp stigbyglarna på min befintliga sadel (en Sensation med originalstigläder = spännet till stiglädret sitter fäst i kåpans nederkant), så den biten stör mig inte alls. Däremot betraktar jag dem inte som särskilt mycket säkrare än ett par vanliga helgjutna stigbyglar, som sagt.
 
Jag gillar kompositstigbyglar bäst men vill gärna har en säkerhetsstigbygel. Finns det alternativ till freejumps? Eller andra typer av lättvikts- och säkerhetstigbygel?

Kika på stigbyglar för distansritt. Flexride är ett exempel: lätta plaststigbyglar med korg och stötdämpande platta.
(Däremot avråder jag från de lättviktsmodeller som är gjorda i riktigt tunn aluminium - kan i värsta fall klämmas ihop ordentligt om hästen tex går omkull.)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag märker jag kunna behöva ännu lite mer comfort vid långa uteritt. Har ett par ariat barnyard som är bra, skönare än mina jodphurs...
Svar
0
· Visningar
345
Utrustning Hej! Har en fundering kring freejump airbag vest🙂 Är den godkänd att tävla med? Har ni/ har haft en sådan och vad är eran åsikt om de ...
Svar
0
· Visningar
253
Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: caballus
·
Utrustning Jag bröt ryggen för några månader sedan. Det gick bra, jag hade tur och är snart uppe på hästryggen igen. MEN, man inser ju att...
2
Svar
22
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp