Fri tillgång på hö

Hastflickan

Trådstartare
Ni som har fri tillgång på hö, utomhus, har ni det under tak? Hur fungerar det att ha det under öppen himmel? Vet många som har så, men jag tänker hur det går om det regnar mycket/kommer någon snöstorm. Funderar själv på att ha så men då lär man överväga konsekvenserna.
 
Vi har ett speciellt höhus för lösdrifter. I plåt. Har varit helt outstanding både mot snöoväder och regn. Vi har 5 stora halvblod på rundbal, har man färre hästar och åtgången inte är lika stor hade jag inte velat ha oskyddat. Våra balar på runt 250 kg har med överdraget nät räckt i 5-6 dagar i vinter.
 
Jag har fri tillgång till hösilage på vinterhalvåret, ställer ut hösilagebalar i en hemmasnickrad foderhäck.
Jag vet egentligen inte om det stämmer, men jag har känslan av att hösilage tål väta bättre än hö, som varit torrt. Hösilaget har ju lite högre vattenhalt redan från början och även en rejäl regnskur brukar bara blöta ytan av fodret. Ett lager med snö uppepå grovfodret påverkar det inte alls.
 
Jag har fri tillgång på hö ute, grovfodret har jag under tak framförallt för jag hade storbalar med hö under vintern som räckte ca 2-3 veckor. De har hållit sig bra under taket.

Nu på våren har jag fortfarande under tak men fyller på ungefär varannan dag då med löshö eller löshöbalar

Tidigare hade jag utan tak men fyllde jag på hö varje dag. Jag skulle inte vilja ha höet utan tak om man fyller på för mer än 1-3 dagar åt gången.
 
Vi anpassar mängden så att de äter typ fritt men vissa dagar äter upp helt. Slänger rester nån gång i veckan (mest som ena puttar ut dock)
 
Vi har fri tillgång genom att vi fyller stora nät. Oftast äter de upp höet innan de riskerar att bli dåligt. Näten hänger bland träd så så mycket regn blir det inte.

I vintras hade vi en hösilage bal i hagen bland träden (eller ja, det snöade fortfarande på den) men den höll sig bra och relativt torr annat än det översta lagret. Det snöade och regnade liksom bara på det yttersta och det åt ju hästarna. Det var inga problem som jag upplevde det. :) Inga tak alltså.

Juste, hästarna äter oftast bara halva nätet innan vi fyller på men då får man se till att blanda omkring höet så det gamla inte blir liggandes. Alternativt hälla ut det gamla på marken så de äter det först.
 
Om jag skulle fodra fritillgång till alla (har bara 1 som har det nu, när hennes fylls på kastar jag först det hon inte ätit upp till dom andra hästarna) så skulle jag välja 2 eller fler ställen att fodra på så när 1 foderbord/plats/nät blir tomt/nästan tomt görs det i ordning (soppa och/eller krattar bort bös och okänligt foder) och fylls på.
 
Om jag skulle fodra fritillgång till alla (har bara 1 som har det nu, när hennes fylls på kastar jag först det hon inte ätit upp till dom andra hästarna) så skulle jag välja 2 eller fler ställen att fodra på så när 1 foderbord/plats/nät blir tomt/nästan tomt görs det i ordning (soppa och/eller krattar bort bös och okänligt foder) och fylls på.
Vänta, menar du 2 separata delar av hagen att fodra i? Så att du kan stänga ett ställe eller va? Våra hästar går alltid och äter hälften av de tre-fyra nät som finns... De äter aldrig upp allt innan de går till ett annat.:cautious:
 
Nä inte så hagen delas av utan jag skulle låta ett av ställena bli helt tomt innan påfylning.

När jag jobbat på gård med fri tillgång har aldrig alla foder ställen blivit tomma samtidigt.
 
Nä inte så hagen delas av utan jag skulle låta ett av ställena bli helt tomt innan påfylning.

När jag jobbat på gård med fri tillgång har aldrig alla foder ställen blivit tomma samtidigt.
Våra äter dock aldrig hönäten tomma. Gör de det så har vi slarvat med att fylla på. Det är fri tillgång av en anledning. Sen bor ingen av oss hästägare där, så vi har som regel att man ska fylla på när det behövs så att de aldrig behöver vara utan mat. Oftast lämnar hästarma en fjärdedel av höet kvar i nätet och rör inte maten mer förrän man fyller på igen. Att de äter allt innan de går till en ny påse låter som önsketänkande. :p
 
Våra äter dock aldrig hönäten tomma. Gör de det så har vi slarvat med att fylla på. Det är fri tillgång av en anledning. Sen bor ingen av oss hästägare där, så vi har som regel att man ska fylla på när det behövs så att de aldrig behöver vara utan mat. Oftast lämnar hästarma en fjärdedel av höet kvar i nätet och rör inte maten mer förrän man fyller på igen. Att de äter allt innan de går till en ny påse låter som önsketänkande. :p
Har ingen erfarenhet av nät utan av stora balar på fritillgång och även om djuren går runt bland foder ställena utan att äta upp allt innan bytte så har inte alla blivit tomma under samma dag, påfyllt på tomma foder ställen 1 gång dag och varje foder ställe ca var 3 till 5 dag beroende på årstid och djur delat med foder ställen.
 
KL

Vi fodrar silagebalar med finmaskigt när i rymliga häckar av trä så att hästarna (skodda) inte kommer åt nätet med benen. Inget tak.

Iom nätet så håller balen formen och det regn och snö som faller äts snart upp, väta tränger inte så djupt ner i balen och fodret håller sig ändå fräscht.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp