Fri tillgång till matvrak

jemeni

Trådstartare
Har ett matvrak till hund som idag får mat 4 gånger/dag då hon är lite känslig i magen mår hon bäst av att äta ofta och funderar på fri tillgång.
Av lärdom äter hon till det är slut om det så betyder att springa ett varv pipande skrikande för att sedan fortsätta.
Ska jag ge upp tanken?
Men hur ska man få det att fungera?
 
Fri tillgång till ett matvrak skulle hos mig betyda att hunden äter upp allt på en gång, och alltså inte äter ofta istället.
En foderautomat som pytsar ut litegrann vid flera tillfällen?
 
Har ett matvrak till hund som idag får mat 4 gånger/dag då hon är lite känslig i magen mår hon bäst av att äta ofta och funderar på fri tillgång.
Av lärdom äter hon till det är slut om det så betyder att springa ett varv pipande skrikande för att sedan fortsätta.
Ska jag ge upp tanken?
Men hur ska man få det att fungera?

Det är värt ett försök.
Jag har en hund som äter tamejfan ALLT, men det är inga som helst problem med fri tillgång till torrfoder.
 
Svarar båda:
Inga problem att fodra som jag gör idag men drömmen hade ju varit om hon lungt kunde pilla i sig lite mat och sedan lämna.
Men undra om det krävs att jag lägger ut en hel säck de första veckorna eller hon inte enns kommer ge sig förrän säcken är slut.
 
Jag hade bestämt mig för att låta min Rottweiler få fri tillgång på käk eftersom han behövde öka en hel del i vikt efter vanvård, men han var ett matvrak och hetsåt gärna men jag ville ge det ett försök.
Så jag ställde fram en full skål, när den var slut ställde jag fram en till, och sen en till! ;)
Och tillsist spydde han.. och efter det lärde han sig att maten inte tar slut så det är inte värt att hetsa.
Så på honom fungerande det att han själv fick lära sig hur det blir om man slänger i sig maten. Och sen den dagen gick det att ha matskålen framme och han tog lite tuggor nu och då.
 
Började ge bägge hundarna fri tillgång efter att vi haft valpar hemma = massa gottig mat och matvraket blev ointresserad av torrfodret. Tyvärr blev hon rätt tjock (på överbliven valpmat och gottis) men har nu gått ner lite igen. Nu håller jag på byta torrfodret mot lightfoder och hoppas på att matvraket ska gå ner lite till. Jag ger hundarna ett gottigt mål om dagen och så har de fri tillgång till torrfoder men äter rätt lite av det. Risken om du lyckas med fri tillgång är att hunden äter mer sällan än nu, ibland går våra och småknaprar och ibland går det hela dagen utan att matskålarna rörts.
Som nån annan sa, foderautomat? Eller lekboll som tar ett tag att få ut fodret ur?
 
Jag hade bestämt mig för att låta min Rottweiler få fri tillgång på käk eftersom han behövde öka en hel del i vikt efter vanvård, men han var ett matvrak och hetsåt gärna men jag ville ge det ett försök.
Så jag ställde fram en full skål, när den var slut ställde jag fram en till, och sen en till! ;)
Och tillsist spydde han.. och efter det lärde han sig att maten inte tar slut så det är inte värt att hetsa.
Så på honom fungerande det att han själv fick lära sig hur det blir om man slänger i sig maten. Och sen den dagen gick det att ha matskålen framme och han tog lite tuggor nu och då.

Han kunde också ha fått kolik eller magomvridning. Ingen metod jag skulle våga på en hund.
 
Jag vet en som hällde upp en hel säck foder och lät hunden äta tills den spydde och sen var det bra... denne sa att en gång räcker så lär dom sig....


Vet dock inte om det är varken bra eller sant
 
Såna hundar brukar oftast vänja sig rätt fort (1-2 veckor) med att det alltid finns mat och sen slutar de hetsäta. Undantag finns säkert, men de är just undantag.
 
Har ett matvrak till hund som idag får mat 4 gånger/dag då hon är lite känslig i magen mår hon bäst av att äta ofta och funderar på fri tillgång.
Av lärdom äter hon till det är slut om det så betyder att springa ett varv pipande skrikande för att sedan fortsätta.
Ska jag ge upp tanken?
Men hur ska man få det att fungera?


Torrfoder är farligt om de vräker i sig för mkt, som flera redan skrivit. Det skulle jag absolut inte bara slänga ut i mängder.

Däremot som @Migo skrev - att ge dem fri tillgång till ex ben/skalle/slaktrester är sällan problem. Underförstått att din hund inte är allergisk, eller helt ovan vid att äta sånt.

Jag ger gärna råa morötter, det ger tuggmotstånd och lite att pilla med, luktar inte lik i lägenheten, och fyller ut hundmagen utan ge några kalorier. Men vill du ge ngt med vettigt näringsinnehåll så ge råa ben. En bekant ger sina rådjurshuvuden efter jakten.
 
Tyvärr fungerar hon inte på att ge annat än fodret hon äter idag, så ben/slaktrester m.m går bort.
Morötter hämtar hon själv i hinken i stallet (gärna många om man inte stoppar henne)
Foderautomat har jag redan så är det så att vi inte är hemma vi den normala fodringstiden så fixar den en matning (alltid blött torfoder när hon är själv hemma)

Tror vi fortsätter på det vi gör idag! Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
871
Senast: Wille
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 541
Senast: Tonto
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp