Fribelopp CSN

grodan21

Trådstartare
Jag började fundera efter jag hörde igår på radion om att moderaterna, tror jag det var vill höja fribeloppet för studenter på universitet från dagens 170 000:- per år till 200 000:-. Men är det verkligen så vi vill hade det? Är det inte meningen att universitetsstudier skall vara 100% sysselsättning? Att om man jobbar för mycket inte kan ta till sig utbildning på ett bra sätt? Det är ju ändå våra skattepengar som betalar för utbildningarna! Visst bidrar dom jobbar även med att betala skatt, Jag känner att kan man princip jobba heltid och studera heltid samtidigt är något fel, att vi då måste börja fundera på hur våra utbildningar ser ut. Det kommer även hela tiden rapporter om att vi tappar kunskapsmässigt mot andra länder.

Därför undrar jag vad ni tycker i frågan!
 
Jag anser att fribeloppet ska skrotas. Kan man inte hantera jobb kombinerat med studierna så kommer det märkas på resultaten = uteblivna poäng = inga CSN-pengar.
Framförallt så bör fribeloppet skrotas för de inkomster som görs utanför terminerna, alltså under sommarlov och ev. jullov.
 
Jag började fundera efter jag hörde igår på radion om att moderaterna, tror jag det var vill höja fribeloppet för studenter på universitet från dagens 170 000:- per år till 200 000:-. Men är det verkligen så vi vill hade det? Är det inte meningen att universitetsstudier skall vara 100% sysselsättning? Att om man jobbar för mycket inte kan ta till sig utbildning på ett bra sätt? Det är ju ändå våra skattepengar som betalar för utbildningarna! Visst bidrar dom jobbar även med att betala skatt, Jag känner att kan man princip jobba heltid och studera heltid samtidigt är något fel, att vi då måste börja fundera på hur våra utbildningar ser ut. Det kommer även hela tiden rapporter om att vi tappar kunskapsmässigt mot andra länder.

Därför undrar jag vad ni tycker i frågan!

Jag tycker som du: heltidsstudier ska vara heltidsstudier. Däremot tycker jag att fribeloppet bör räknas på ett vettigt sätt utifrån syftet, dels att det kan räknas per halvår och dels att studiefria månader undantas.
 
Fick jag bestämma så skulle vi sänka fribeloppet. Visst du blir av med CSN om du missar att ta poäng. Men alla pengar som går åt att betala den utbildningsplatsen då? Den kunde ju ha gått till någon som faktiskt vill studera.
 
Kan inte heller se vitsen med att fribeloppet finns, de flesta jobbar mest på sommaren och lov i vilket fall, och då får man inget CSN att leva på.
 
Jag tycker som du: heltidsstudier ska vara heltidsstudier. Däremot tycker jag att fribeloppet bör räknas på ett vettigt sätt utifrån syftet, dels att det kan räknas per halvår och dels att studiefria månader undantas.
Per halvår räknas det redan. Vi kanske skulle som du säger räkna bort sommaren och endast ha ett belopp man får tjäna under varje termin? Finns ju en del yrken du knappt tjänar 200 000:- på ett år...
 
Jag började fundera efter jag hörde igår på radion om att moderaterna, tror jag det var vill höja fribeloppet för studenter på universitet från dagens 170 000:- per år till 200 000:-. Men är det verkligen så vi vill hade det? Är det inte meningen att universitetsstudier skall vara 100% sysselsättning? Att om man jobbar för mycket inte kan ta till sig utbildning på ett bra sätt? Det är ju ändå våra skattepengar som betalar för utbildningarna! Visst bidrar dom jobbar även med att betala skatt, Jag känner att kan man princip jobba heltid och studera heltid samtidigt är något fel, att vi då måste börja fundera på hur våra utbildningar ser ut. Det kommer även hela tiden rapporter om att vi tappar kunskapsmässigt mot andra länder.

Därför undrar jag vad ni tycker i frågan!

Jag tycker inte att staten skall lägga sig i det. Vissa klarar knappt studier på halvtid, och vissa klarar det galant att balansera heltidsstudier och arbete. Det är farligt att generalisera eftersom alla människor är så olika.

Jag ser nog ändå kanske hellre att folk studerar och jobbar än att inte studera alls. För många stoppas ju av ekonomiska anledningar där arbete är en förutsättning för att gå runt. Och precis som tidigare skribenter påtalat så räknas ju även studiefria perioder in vilket gör att heltidsjobb på sommaren kan göra det svårt att jobba under terminerna.

Jag tycker att vi skall skrota fribeloppet och låta vuxna människor göra sin egen bedömning av vad dom kan hantera för aktiviteter.
 
Och jag har sett många som faktiskt inte klarar av att studera och jobba samtidigt (eller jobba så mycket som det gör) och att det utbildning då blir lidande.
 
Och jag har sett många som faktiskt inte klarar av att studera och jobba samtidigt (eller jobba så mycket som det gör) och att det utbildning då blir lidande.

Visst, det har jag också. Men jag t.ex har inga problem att både jobba och plugga samtidigt och jag vill inte "hållas tillbaka" för att det finns andra som har svårt att hantera det. Det hjälper varken mig eller dom.
 
Kan inte se poängen med att ha ett fribelopp alls. Det ger sig själv, jobbar du mer än att du klarar dina studier så blir du ändå av med CSN. Att man jobbar mkt behöver inte betyda att man inte vill studera. För mig är det en förutsättning att kunna jobba då jag inte klarar mig ekonomiskt annars. Har varit väldigt nära fribeloppet några gånger. Hur mkt som man behöver för att klara sig vet man ju bara själv. Jag läser en utbildning med långa dagar och mkt plugg samt jobbar som personlig assistent. Har inga problem att klara av mina studier men jag lägger mer än heltid på att plugga och fixar ändå att jobba. Var och en måste själv avgöra anser jag. Tycker att det är ännu mer knasigt att de man tjänar på sommaren räknas in, det påverkar inte studierna och man får ändå inget CSN då.
 
Visst, det har jag också. Men jag t.ex har inga problem att både jobba och plugga samtidigt och jag vill inte "hållas tillbaka" för att det finns andra som har svårt att hantera det. Det hjälper varken mig eller dom.
Jag bryr mig inte om hur mycket folk jobbar, men jag tycker inte att man skall ha rätt till csn om tjänar så mycket pengar.
 
Per halvår räknas det redan. Vi kanske skulle som du säger räkna bort sommaren och endast ha ett belopp man får tjäna under varje termin? Finns ju en del yrken du knappt tjänar 200 000:- på ett år...

Ja nu ja, men så har det inte alltid varit och det är inte självklart att det ska vara så. Med helårsberäkning har man ju möjlighet att jobba över gränsen en viss tid när det passar, så länge man inte gör det under hela året. Å andra sidan kan ju försäljning av en lägenhet göra att du får lägre studiemedel om du säljer den i januari och börjar plugga i augusti, men hade inte alls påverkat om du sålt den i december istället. Principen för utformningen tycker jag ska vara att begränsa fribeloppet när du förväntas plugga, men fritt fram andra tider. Att utforma systemet så att det uppnår det är dock inte helt enkelt...
 
Tjänar du så mycket borde man klara sig enbart på lönen.

Om vi gör lite enkel matematik så innebär 200 000 kronor per år inte ens 17 000 kronor per månad. Efter skatt ca 11 500-12 000 kronor. Det är inte så himla mycket, framförallt inte om man är bosatt i t.ex. Stockholm-, Göteborg- eller Malmö-regionen. (Jag som ensamstående förälder hade mest troligt inte haft en chans i världen att gå runt på den inkomsten.)
 
Jag bryr mig inte om hur mycket folk jobbar, men jag tycker inte att man skall ha rätt till csn om tjänar så mycket pengar.

Man måste inte tjäna mycket pengar för att spräcka fribeloppet.. Varför måste att studera per automatik innebära att leva fattigt och snålt? Det om något är ju väldigt slitigt.
 
Och räknar vi med att tre månaders okvalificerat heltidsjobb utan större bekymmer går upp till en inkomst på 80 000 kronor så ger det sedan 120 000 kronor till övriga nio månader (drygt 13 000 kronor per månad, ca 9 000 kronor efter skatt). Det är ju inte ens ett halvtidsjobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 876
Senast: fio
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 431
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp