Frigående höns eller i bur?

linoda

Trådstartare
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?


Jag köper ekologiska frigående utehöns på affären eller från nån jag känner som har höns eller på gårdsbutiken
 
Jag köper från frigående, ekologiskt. Butiksägg.
Av två dåliga alternativ är frigående det i min mening bästa.
 
Ju mer jag lär mig om hur höns har det inom äggproduktionen desto gladare är jag att vi kan ha egna höns. De pickar och krafsar i trädgården, uppvaktas av sin tupp och bieffekten av att någon vill ruva är inte så dum den heller. :)

IMG_1649_zpsc814501c.jpg


Innan vi hade egna höns försökte vi alltid att köpa ekologiska höns eftersom de har lite större utrymme och kan gå ut.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?
Jag köper aldrig burhöns. Däremot frigående inomhus varvat med ekologiska.

Snodde ägg av mig själv när jag hade en drös höns! Gott och trevligt! Men räven gillade mina helt frigående hönor....
 
Jag köper inte ägg i affären, enbart riktiga "gårdsägg" konsumeras här.

Min mamma tog hand om burhöns för ganska många år sen. Det var fruktansvärt att se de hönsen, inga fjädrar, inga instinkter, superstressade. Det tog ca 6 månader innan de repade sig, släpptes ut och tyvärr tog räven de flesta i en attack bara kort efter att de fick vara höns på riktigt. Men minnet av de hönsen är tillräckligt för att jag aldrig skulle köpa ägg från burhöns.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?

Vi har egna höns och det är väl bäst tycker jag. Annars finns det en grupp på facebook som heter "Ägg nära dig" där man kan hitta just ägg från hobbyhöns.
 
Problemet med värphöns är att inget (kommersiellt) alternativ är bra... Jag köper ekologiskt vilket ändå känns som det minst dåliga. Förhoppningsvis ska en vän skaffa höns igen och då kommer jag med glädje övergå till att köpa ägg därifrån :)
 
Ju mer jag lär mig om hur höns har det inom äggproduktionen desto gladare är jag att vi kan ha egna höns. De pickar och krafsar i trädgården, uppvaktas av sin tupp och bieffekten av att någon vill ruva är inte så dum den heller. :)

IMG_1649_zpsc814501c.jpg


Innan vi hade egna höns försökte vi alltid att köpa ekologiska höns eftersom de har lite större utrymme och kan gå ut.

Såå söta!
 
Vi har egna höns så vi "slipper" välja ägg i butik. Men om jag var tvungen att köpa butiksägg så blir det nog frigående ekologiska som de flesta av er skrivit.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?

Jag väljer alltid KRAV-märkta ägg om det finns, vilket ju medför att de går utomhus. Finns inte det blir det oftast frigående inomhus men det är främst för att burägg sällan finns att tillgå, annars hade jag antagligen valt det. Anser nog att, av de alternativ som finns, att burhöns ändå har det bättre än frigående. De har en mindre gruppstorlek, de har mycket bättre luft (både vad gäller damm och ammoniak) och hackning förekommer inte alls i samma omfattning i bur som i frigående system.

Det finns inget optimalt system i äggindustrin. Inte ens ekologiskt är alla gånger så mycket bättre, men för min egen del vill jag gärna att trenden rör sig mot den ekologiska djurhållningen och förhoppningsvis utvecklas även den inriktningen när efterfrågan finns. Så jag väljer att stödja den inriktning jag tror mest på och som förhoppningsvis kan läggas mer resurser på i framtiden. Personligen skulle jag vilja ha egna höns eller i alla fall kunna köpa utav någon som har höns i liten skala, men har inte den möjligheten i nuläget.
 
Jag köper bara KRAV-ägg. Sedan tycker inte jag att den hållningen är optimal heller, men jag ser bättre potential i den typen av djurhållning än burhållning. Nästa steg för KRAV-produktionen borde vara att arbeta för att kunna få ner flockstorlekarna.
 
Såg "debatt" på kanal 1 förra veckan som handlade om vilka hönor som har det bäst, frigående eller i bur. Nån mer som tittade på det? Vad tyckte ni? Är det bättre med frigående hönor eller burhöns? Vilka ägg köper ni?

Inget av det. Jag köper bara från smågårdar med frigående höns utomhus. Höns ska inte leva i flockar om tusental... För närvarande är vi självförsörjande med ägg.
 
Jag köper också endast och enbart KRAV-ägg, när jag köper ägg. Håller med Sol om att den hållningen inte heller är optimal och jag önskar verkligen att jag hade kunnat köpa ägg av någon som hade egna höns, men jag känner tyvärr ingen så som har det. Så utefter det anser jag att KRAV-ägg är det bästa alternativet (för min del).
 
Jag har sån tur att jag kan köpa ägg av en bekant som har några höns på sin gård. Liten flock som är utomhus på somrarna.
Visst tror jag att höns som är frigående i storproduktion har det marginellt bättre än burhöns och ekologiskt är ännu ett snäpp bättre men höns i stora besättningar "med möjlighet att gå ut" är oftast inomhus hela livet ändå eftersom enbart de få hönor som har sitt "revir" där dörrarna är faktiskt går ut.
 
Jag köper KRAV-märkt om jag handlar i butik men det blir inte så ofta numera då det finns höns på gården jag har flyttat till och då köper jag dem av min hyresvärd istället. Hönsen har ett fritt och bra liv där de kan gå lite som de passar dem.
 
Det finns ett hönseri skapligt nära mig. Deras ägg finns i butik. De har stor produktion men deras höns ser ut att ha det bra. De är dessutom djurmänniskor och om man vill ha höns kan man köpa "uttjänta" höns från dem. De hönsen är fina. Inte några halvnakna vrak.

Skulle jag någon gång (gu' förbjude!) få för mig att skaffa höns så blir det inte kycklingar utan vuxna höns från den gården.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 415
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 249
Senast: Wille
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
946
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp