Frigående innekanin, hur göra nätter och ensam dagtid??

D

deer

Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla en av dem och ha som "frigående" innekanin just för att både jag och familjen saknar något att "gosa med" i soffan. Det "enda" som tar emot är att jag vill inte behöva oroa mig på nätterna/dagtid då vi inte är hemma. Även om kaninen blir rumsren har jag hört om kaniner som äter väggar, mattor, möbler osv och det vägrar jag.

Jag har egentligen dessa alternativ.

1. Vanlig gallerbur (modell XXXL) i något rum i huset och vara där dagtid när vi jobbar samt nätterna. Nackdel - Buren är mindre än ett rum. Jobbig städning i en så stor bur. Lukt?! Fördel - "Enkelt" för mig - förutom just städningarna & lukt...

2. Kaninen bor i tvättstugan/groventren där det är plastgolv. Nackdelen är att det ofta är ostädat och finns en herrans massa skor och smutstvätt på golvet. Smutstvätten kan vi nog bli bättre på att lägga i korgarna men skorna = kaninmat? Fördelen är att kaninen får ett rum på ca 8kvm att härja på de rätt många timmarna vi inte är hemma. Fördelen också att det inte är parkett som i resterande rum i huset.

3. Badrummet! Det är ca 7kvm och där finns varken el eller saker på golven förutom någon badrumsmatta. Golvet är även där plastmatta. Isf kan jag i kaninens kisshörna sätta en kattlåda eller liknande men skulle det hända en olycka när vi inte är med så gör det inget iom plastmattan. Rent spontant låter badrummet som en bättre idé än tvättstugan!


När vi är hemma släpps kaninen ut och får umgås med oss i hela huset. Sitta med oss i soffan osv.

Vad tycker ni? Hur har ni med frigående innekaniner i en villa med trägolv gjort när ni inte är hemma?
Hur gör ni på sommaren när ni är ute? Om vår kanin blir såpass tam att den oftast kommer när man ropar eller håller sig nära oss så vill jag gärna att den är med oss ute och går in när vi går in. Givetvis måste de vänjas vid gräset. Det jag oroar mig mest för är hur den kommer hantera att mammans lukter som finns på hela tomten eftersom hon får springa fritt lite då och då.
 
Sv: Frigående innekanin, hur göra nätter och ensam dagtid??

Tycker nog badrummet låter bäst, mycket bättre än bur.

Jag har mina kaniner lösa dygnet runt och har parkett, grejen är att mina inte gillar att gå på parkett utan hoppar mellan mattorna. Tror det är så för de flesta kaniner. Vill man inte ha dem efter sig drar man bara bort mattan så brukar de inte följa efter en. Gäller också om man inte vill ha dem i närheten av något speciellt. De kan förstås få för sig att "tassa" över parketten ändå, så det är inte idiotsäkert.

Mina är rumsrena så olyckor händer inte längre, men det gjorde det förstås när de var små. Jag har hö, vatten och toalettlådor på samma ställen eftersom det har fungerat bäst, när jag haft maten på ett annat ställe än toalådan så drog de bara ner höet på golvet och kissade i det... :S

De kan fortfarande få för sig att tugga/äta precis på vad som helst dock (plast, läder, trä, tyg), även om det inte händer ofta. Så se till att alla sladdar är skyddade och helt omöjliga att bita i om de ska gå lösa i hela huset, även om ni har dem under uppsikt. Det tar inte lång tid för en kanin att kapa en sladd. Mina har lyckats ta sig upp på matbord, skrivbord, långt upp i hyllor osv... och de är dvärgkaniner. Om du har kläder och tyg som du inte vill ha längre kan du lägga dem i en korg hos kaninen så att kaninen kan gräva, bita och riva omkring i det - det älskar de.

Jag släpper ut mina med kattungehalsband med bjällror (så jag kan höra dem) på sommaren när jag är ute, också får hunden hålla koll på dem/valla så att de inte springer utom synhåll... annars är det nog bara att passa dem, kaniner försvinner på 10 sek och jag hade nog inte litat på inkallning. Mina är supertama och kommer springande när man ropar inomhus, men utomhus skiter de totalt i att jag ropar på dem.

Vad skulle problemet vara att kaninen känner lukten av en annan kanin? Det är nog bara intressant för kaninen.
 
Sv: Frigående innekanin, hur göra nätter och ensam dagtid??

Jag hade honom instängd när jag sov och inte var hemma. Annars var han alltid lös och såg till att kräva sin plats i soffan ;)

Jag hade valt rummet om möjligt, kanske det går att plocka undan skorna eller spärra av en del med kompostgaller etc? Bygga en hage av kompostgaller inomhus?
Annars buren. Badrum känns så instängt.

Ser du till att få den rumsren är ju inte städningen nåt större problem. Fördel med buren är iof att det ger bättre möjligheter att ha strö i buren och därmed låta den få utlopp för instinkterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp