Frihetsdressyr & Hästens beteende

idasyren1

Trådstartare
Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som vet mycket om frihetsdressyr, jag är mycket intresserad av att testa det och har möjlighet att vara i ridhus med mera.
Jag vill stärka bandet mellan oss och det är riktigt kul det jag har testat med nordsvensken jag rider, och sen ett gotlandsruss som jag har växt ur och inte kan rida på mer skulle det vara kul att träna trick, lydnad och liksom fortfarande kunna göra något med.
Jag har också hört om dom sju lekarna, men inte så mycket.

Såå, om någon vet mycket om frihetsdressyr och sånt så får ni gärna skriva tips och trix. Och om ni har tips på böcker/klipp på youtube/ sajter på internet eller filmer om just sånt får ni gärna skriva :)
 
Sent svar kanske..

Jag har tränat en del frihetsdressyr, NH, markhantering. Kalla det vad man vill men det jag eftersträvar är en trevlig trygg häst som vill umgås med mig.
Allt ska vara frivilligt från hästens sida! Det är det absolut viktigaste för mig. När jag ryktar och hanterar har jag helst hästen lös just för att den ska kunna ha möjlighet att gå iväg ifall den blir obekväm. Tränar jag "friendly game" som det kallas inom NH, så gör jag det helst i hagen med lös häst.
Självklart kan man av förklarliga skäl inte ha hästen lös överallt. Vid alla miljöer utom stallet, boxen, ridhus/ridplan/rundkorall och hagen så har jag grimma på. Men man får såklart läsa av hästen också. Öron, ögon och rörelserna visar tydligt vad hästen tycker om situationen.
För att få en häst som har förtroende för dig skulle jag tipsa om att gå ut och gå med hästen i olika miljöer. Med alla hästar jag arbetat med så har jag stegvis tagit med dem till mer och mer "utmanande" miljöer. Jag bor iofs inte i en stad utan ett samhälle men dagtid är det ändå nog så mycket med folk och trafik inne i själva centrum. Gör man det bara successivt så brukar hästarna bara se det som roligt och spännande med så mycket saker som händer runt omkring dem :) Tar man med en helt omiljötränad häst på promenad till McDonalds drive in så kommer den med största sannolikhet få panik och hädanefter se alla liknande situationer och miljöer som stressande och negativa. Så man måste gå försiktigt fram!


Trickträning har jag inte så mycket erfarenhet av när det kommer till hästar. Har tränat tricks med både hund och kanin med klicker. Klicker tror jag skulle funka galant till häst med! Man börjar lära djuret att *klick*=belöning. Så från början får man nöta att klicka alltid betyder belöning. Och som med alla andra djur tror jag att hästar lär sig snabbast med hjälp av belöning i form av godis. Men jag har ingen aning om hur det funkar med hästar så ett tips är att bara googla klickerträning häst. Kom massor av resultat och artiklar när jag googlade lite snabbt :)
 
Frihetsdressyr, Nh, tricktraining. Det finns många saker som kan förknippas med varandra men är ändå olika saker, frågan är vad du har för tanke, bild, önskemål? Vad är det du vill göra? :)

Vill du rida hästen i frihet?
Vill du lära hästen trick/konster?
Vill du lära dig hästkommunikation?
 
*Knapplån*

Jag köpte ny häst i februari och har nu börjat få väldiga problem i ridningen som resulterat i att jag blivit väldigt rädd. På marken är han jätte snäll, men går han så går han. Lite svårt att stanna honom ibland. Han är körd lite av förra ägaren, så det kan ju vara därför.

Men vad finns det för enkla grejor att träna för att få lite bättre kontakt med honom på marken. Att han ska lära sig att jag är hans ledare. Har lekt lite följa John, haft honom lös när vi går till och från ridhuset.. Någon som har lite tips? :)
 
*Knapplån*

Jag köpte ny häst i februari och har nu börjat få väldiga problem i ridningen som resulterat i att jag blivit väldigt rädd. På marken är han jätte snäll, men går han så går han. Lite svårt att stanna honom ibland. Han är körd lite av förra ägaren, så det kan ju vara därför.

Men vad finns det för enkla grejor att träna för att få lite bättre kontakt med honom på marken. Att han ska lära sig att jag är hans ledare. Har lekt lite följa John, haft honom lös när vi går till och från ridhuset.. Någon som har lite tips? :)
Jag tycker att ömsesidig respekt är a och o. Du respekterar honom och han ska respektera dig. Går han över dig så är det inte någon respekt från hans sida. Då tycker jag att du ska säga ifrån ordentligt. En respektlös häst är en farlig häst, utgå därifrån. Respekt betyder inte att han ska bli rädd och inte våga ta för sig. Tvärt om - han kommer bli mer stärkt men göra saker på dina villkor. :) Och det viktigaste av allt; beröm! Beröm beröm beröm så fort han gör något bra. Tänk på hur en flockledare gör. Den låter aldrig någon annan häst flytta på den utan genom en öronvink kan den få dem andra hästarna ut vägen. Samtidigt som dem har den respekten för ledaren, så är ju ledaren flockens trygga punkt. Försök att sträva efter att bli din hästs ledare genom schysst tillrättavisning och genom kärlek. Säg till på skarpen direkt han kör med dig men uppmuntra samtidigt hundra gånger så mycket när han gör något bra. :)

Det finns massor av sätt att komma sin häst nära! Om man inte vill göra några specifika NH-övningar (vilket jag inte direkt är intresserad av) så kan man bara gå ut och promenera och beta hästen, borsta den lös i hagen och boxen, stå och klia den på favvoställena, sätta sig i hagen och läsa en bok eller ta en picknick bland flocken, träna att lös följa efter en över presenningar och igenom vattenpölar. Det var några exempel. :) Ett tips som jag tycker är jättesmart ifall man har en flockbunden häst och vill träna den lös är att hålla till utanför hagen. Jag menar, blir den rädd så kommer den bara gå ett par meter till grinden istället för att skena iväg så man måste jaga den.

Hoppas jag var till någon hjälp! :)
 
@hovtassfot
Måste bara fråga hur man säger till en häst ordentligt? Typ när jag mockar på ridbanan efter honom. Så går han gärna bara rakt förbi, över och snurrar runt. Får honom inte att stå still och han ska titta på allt annat än att fokusera på mig.
Försöker gå genom vattenpölar, fungerar ibland. Helst vill han antingen gå runt eller hoppa över. Har lyckats få med honom att gå en gång i en stoor vattenpöl.

Jag ska försöka att tänka på detta lite mer. Och träna honom lite varje dag. Han är en väldigt svår häst. Van att bara dra eftersom han är körd. Dom kan vara lite speciella har jag hört. Men ska försöka lära mig!
 
@hovtassfot
Måste bara fråga hur man säger till en häst ordentligt? Typ när jag mockar på ridbanan efter honom. Så går han gärna bara rakt förbi, över och snurrar runt. Får honom inte att stå still och han ska titta på allt annat än att fokusera på mig.
Försöker gå genom vattenpölar, fungerar ibland. Helst vill han antingen gå runt eller hoppa över. Har lyckats få med honom att gå en gång i en stoor vattenpöl.

Jag ska försöka att tänka på detta lite mer. Och träna honom lite varje dag. Han är en väldigt svår häst. Van att bara dra eftersom han är körd. Dom kan vara lite speciella har jag hört. Men ska försöka lära mig!

Körhästar måste vara ännu lydigare än ridhästar. Så att de bara drar är fel.
En bra körhäst måste(!) stanna då du ber om det. Det blir livsfarligt om de traskar iväg med vagn.
Rider man kan man ju bara hoppa av. En häst med vagn kan fastna, skada andra och sig själv betydligt mer.

Däremot kan en del reagera med att gå/dra vid tryck på bogen beroende på vad för sele de gått med.
Men de måste fortf stanna för töm/grimma eller röst.

Jag tror att det kunde vara nyttigt och kul för dig och din häst att ta kontakt med problemlösare eller tränare inom NH/Frihetsdressyr/likn.
Då kan denne förklara för dig hur hästen tänker och varför den reagerar som den gör där och då.
Och även ge dig övningar som är anpassade för er och se till att din timeing är bra.
För det är just timeingen som avgör om en övning får effekt eller ej.

Hoppas du kan hitta bra hjälp!
Beroende på var du finns kanske jag har någon kollega i trakterna.
 
Körhästar måste vara ännu lydigare än ridhästar. Så att de bara drar är fel.
En bra körhäst måste(!) stanna då du ber om det. Det blir livsfarligt om de traskar iväg med vagn.
Rider man kan man ju bara hoppa av. En häst med vagn kan fastna, skada andra och sig själv betydligt mer.

Däremot kan en del reagera med att gå/dra vid tryck på bogen beroende på vad för sele de gått med.
Men de måste fortf stanna för töm/grimma eller röst.

Jag tror att det kunde vara nyttigt och kul för dig och din häst att ta kontakt med problemlösare eller tränare inom NH/Frihetsdressyr/likn.
Då kan denne förklara för dig hur hästen tänker och varför den reagerar som den gör där och då.
Och även ge dig övningar som är anpassade för er och se till att din timeing är bra.
För det är just timeingen som avgör om en övning får effekt eller ej.

Hoppas du kan hitta bra hjälp!
Beroende på var du finns kanske jag har någon kollega i trakterna.

Jag tror att han bara är inkörd. Sen har dom väl kört för skojs skull någon gång. Var ute i skogen igår och hade honom då i grimma bara. Med kedja under hakan bara för säkerhets skull. Men han var väldigt enkel att kontrollera då. Det är mycket svårare när han har träns..

Varierade rundan lite med att göra halt, gå sakta, gå snabbt och trava! Använde rösten mycket så försökte hålla grimskaftet löst hela tiden. Han va jätte duktig! Gick och frustade och skulle hela tiden busa och ta grimskaftet själv :p

Jag bor i Skåne. Vet ingen som håller på med sånt. Kanske för att det bara är dressyrfolk i min omgivning.. Men har kollat lite på youtube och andra hemsidor!
 
Jag tränar en del frihetsdressyr med mitt äldre sto och har precis börjat med ena unghästen. Det jag skulle säga är allra allra viktigast är en bra hästhantering i grunden. Ta några lektioner med en NH-tränare. Om man inte har en bra grund och en bra respekt för varandra så kan det rent ut sagt bli farligt att träna trick/frihetsdressyr. Men samtidigt så kan frihetsdressyr faktiskt förbättra eran förhållande så att det som idag är problem (vattenpölar? Inte stå still?) försvinner per automatik för att hästen lär sig lita på dig.

Googla gärna på Horsemanship, Hästagility, polishästträning. Det kanske inte är ren frihetsdressyr, men det är bra komplement för att bättra på samspelet.

Om du googlar "Intrinzen horse " så borde du hitta till en amerikansk sida där de har en gratis e-bok som är rätt bra!

Med min häst så började jag (förutom att hon vuxit upp med NH-filosofin) med enkla trick = godis för att få henne intresserad. När hon sedan förstått att jag var värsta godisautomaten om man jobbar bra så började hon hänga med mig i allt jag gjorde. Om jag springer så springer hon med, om jag samlar mig så kortar hon upp sig (jag skriver inte samlar än, för så bra är det inte än). Om jag hoppar så hoppar hon. O det har varit godis DIREKT när hon gjort något som jag vill få henne att fortsätta med. O när man börjar med nya grejer så kan man inte räkna med perfekt direkt, utan man kanske måste berömma bara att hästen tänker åt rätt håll.
wp-1465753750748.jpg

dsc_2005.jpg

Frihetsdressyr är verkligen så roligt! Man kan vara på pissdåligt humör och så leker man lite o så är alla bekymmer i världen borta! Min grå hon får mig att leka o busa o glömma allt o bara vara i nuet! Samtidigt som vi båda får bra gymnastik!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 358
Senast: Flixon
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 886
Senast: Bregen
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 805
Senast: pulkaskurk
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 354

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp