Frihetsdressyr - nybörjare

JSS

Trådstartare
Hej! Har tänkt att jag ska börja med frihetsdressyr med min pålle. Dock är vi bägge nybörjare och har ingen arning vad man ska börja med och göra. Därför ber jag ER, att skriva vad man kan börja med och sånt! Även hur ni lärde in dem allt!

De jag tänkt:
Följa john
Snurra
När jag smackar ska hon börja gå (hon har knappt lärt sig vad som menas med smacka så ska börja om och lära henne de!)

Sen har jag ingen arning!
 
Jag har gjort så här med min häst, att jag lett henne med ett slakt grimskaft och lärt in kommandon, gå och stanna. I början fick jag kanske dra lite i grimskaften samtidigt som jag själv stannade, men allt eftersom satte sig kommandot. Säger även kommandona uppsuttet för att det skulle bli lättare för henne att förstå vad jag menade.

Sedan har jag gått bredvid min häst och sagt stanna, samtidigt som jag stannar och när jag säger gå då börjar jag gå.
Vi håller på och lär oss, så har inte så många knep att dela mer än dessa väldigt simpla.
 
  • Gilla
Reactions: JSS
KLICKER

Lär hästen lägga mulen på ett plastlock, klicka, ge godis. Igen och igen, sen vet pålle att klick betyder -rätt, invänta godis-
Sen bara fortsätt och gör mer och mer komplicerade saker.

Annars tycker jag det lätt blir flummigt, hästen tror den gjort rätt och snurrar runt och stoppar näsan i fickan, även om det var fel.

Använder du klicker kan du även uppmuntra med ''Bra'' ''Duktig'' osv medans du vägleder hästen mot var det är du vill den ska göra utan att den tror att ''jaha då var vi klara vart är godisen'' när den inte alls gjort vad du ber den om.
 
Börja med att fundera på vad du vill göra med hästen tkr jag. :) Trix och konster? Det finns böcker om frihetsdressyr, kanske kunde vara nåt för inspiration, tips och råd? En del saker kan bygga grund för en annan övning så det kan vara bra att få lite teoretiska kunskaper så slipper man göra onödoga misstag och omvägar. :) Klicker är ett jättebra hjälpmedel om man bara vill lära in konster och såna saker. I dom allra flesta fall handlar det ju om betingning med hjälp av positiv förstärkning oavsett vilket verktyg du använder och det ena utesluter inte det andra.
 
KLICKER

Lär hästen lägga mulen på ett plastlock, klicka, ge godis. Igen och igen, sen vet pålle att klick betyder -rätt, invänta godis-
Sen bara fortsätt och gör mer och mer komplicerade saker.

Annars tycker jag det lätt blir flummigt, hästen tror den gjort rätt och snurrar runt och stoppar näsan i fickan, även om det var fel.

Använder du klicker kan du även uppmuntra med ''Bra'' ''Duktig'' osv medans du vägleder hästen mot var det är du vill den ska göra utan att den tror att ''jaha då var vi klara vart är godisen'' när den inte alls gjort vad du ber den om.
Kan man lära en 15 år gammal häst det där?
Ska erkänna att jag är lite skeptisk till klicker, så övertala mig. :p
 
Kan man lära en 15 år gammal häst det där?
Ska erkänna att jag är lite skeptisk till klicker, så övertala mig. :p

Lätt. Om jag kunde lära mig kan vilken häst som helst. Jag är långt från ett proffs med klicker men ta bara ett plast lock för enkelhetens skull när häst nosar på det klicka, ge godis, sen ett par gånger till tills du ser att häst tänker ''Aha!:idea:'' det brukar räcka för en dag.
Nästa dag så gör du samma, sen kanske sträcker ut armen så häst får flytta lite på sig för att nå, klicka, godis.

Sen är det bara fantasin som sätter gränser. Min gammla som var 19 lärde sig att ta upp mössan från backen och lägga på mitt huvud. Tror endast att jag kunde lära henne det för att hon älskade att riva av mössor på folk.
 
Lätt. Om jag kunde lära mig kan vilken häst som helst. Jag är långt från ett proffs med klicker men ta bara ett plast lock för enkelhetens skull när häst nosar på det klicka, ge godis, sen ett par gånger till tills du ser att häst tänker ''Aha!:idea:'' det brukar räcka för en dag.
Nästa dag så gör du samma, sen kanske sträcker ut armen så häst får flytta lite på sig för att nå, klicka, godis.

Sen är det bara fantasin som sätter gränser. Min gammla som var 19 lärde sig att ta upp mössan från backen och lägga på mitt huvud. Tror endast att jag kunde lära henne det för att hon älskade att riva av mössor på folk.
Då är ju bara nästa fråga, va sjutton får man ta i klicker, eller heter de så? Tänkte kan man googla vart man kan köpa?
 
Då är ju bara nästa fråga, va sjutton får man ta i klicker, eller heter de så? Tänkte kan man googla vart man kan köpa?

Hundklicker har jag haft efter totalt fiasko med att lära hunden fatta vad det betydde så gick jag över till hästen, den fattade med en gång :idea:

Jag köpte en tystare klicker dock efter att häst tyckte till varje gång jag klickade, den tystare gjorde nog inte ont i öronen
 
Hundklicker har jag haft efter totalt fiasko med att lära hunden fatta vad det betydde så gick jag över till hästen, den fattade med en gång :idea:

Jag köpte en tystare klicker dock efter att häst tyckte till varje gång jag klickade, den tystare gjorde nog inte ont i öronen
Jaha, finns det med olika "ljud volym" på dom också? Det var mer än jag visste.
 
Ah, jag har ingen aning hur de brukar låta så tror det kommer va svårt att veta eller?

Finns det två olika kan du ju jämföra. Men din pålle kanske inte är lika ljudkänslig som min var heller.
Standard klickern funkar säkert då.

Eller testa att klicka med en bläckpenna, men det kanske är för tyst:)
 
Hundklicker har jag haft efter totalt fiasko med att lära hunden fatta vad det betydde så gick jag över till hästen, den fattade med en gång :idea:

Jag köpte en tystare klicker dock efter att häst tyckte till varje gång jag klickade, den tystare gjorde nog inte ont i öronen

Min bror köpte en till mig och han tog hjälp av personal, min bror sa att de va till en häst men ändå tog hon den som lät högst?? Jag sa till min bror att ta den som låter mittimellan men han lyssnade ej, så antar att min kommer vara alldeles för högy ljud..
 
Min bror köpte en till mig och han tog hjälp av personal, min bror sa att de va till en häst men ändå tog hon den som lät högst?? Jag sa till min bror att ta den som låter mittimellan men han lyssnade ej, så antar att min kommer vara alldeles för högy ljud..

Det kan säkert bara vara min pålla som var känslig. Testa bara och se hur hästen reagerar. Men undvik att klicka i onödan då förstörs innebörden av klickern.
Som jag sa förut kan du även testa en bläckpenna som man kan klicka med du vet :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 893
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! För att göra en lång historia kort kan jag nu inte rida min älskade ponny lika mycket längre. Han är 24 och har varit min bästa vän...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: IrisW
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 708
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp