Friskvårdsbidraget

Fiorano

Trådstartare
Nu har äntligen skatteverket gett med sig och ridsport räknas som friskvård! Men vad innebär deta rent praktiskt? Jag har aldrig utnyttjat ett friskvårdsbidrag :o. Jag gissar att det inte är lagstadgat att en arbetsgivare måste ge friskvårdsbidrag, eller? Det är väl mest troligast bara att fråga min ag. Men är alltid bra att kolla med Buke först så jag vet vad jag kan och inte kan begära :p.
 
Nu har äntligen skatteverket gett med sig och ridsport räknas som friskvård! Men vad innebär deta rent praktiskt? Jag har aldrig utnyttjat ett friskvårdsbidrag :o. Jag gissar att det inte är lagstadgat att en arbetsgivare måste ge friskvårdsbidrag, eller? Det är väl mest troligast bara att fråga min ag. Men är alltid bra att kolla med Buke först så jag vet vad jag kan och inte kan begära :p.

Det är ju lite olika hur generösa arbetsgivare är med friskvårdsbidrag.
Men arbetsgivaren får inte välja vad som är OK och vad som inte är det; det är skatteverket. Så om arbetsgivaren godkänner yoga så måste även ridsport godkännas.

Kan du länka till beslutet?
Kan vara trevligt att ha att lämna till min arbetsgivare. Jag har heller inte nyttjat frisvårdsbidraget eftersom sådant jag önskat inte ingått (exempelvis löparskor).
 
Det är ju lite olika hur generösa arbetsgivare är med friskvårdsbidrag.
Men arbetsgivaren får inte välja vad som är OK och vad som inte är det; det är skatteverket. Så om arbetsgivaren godkänner yoga så måste även ridsport godkännas.

Kan du länka till beslutet?
Kan vara trevligt att ha att lämna till min arbetsgivare. Jag har heller inte nyttjat frisvårdsbidraget eftersom sådant jag önskat inte ingått (exempelvis löparskor).
På mitt jobb får vi dels skobidrag (1500) och friskvård (1500 till) varje år. Jag köper årskort på gymet för friskvårdsbidraget (får lägga till 3000 själv) och sen antingen träningsskor eller vanliga skor för skobidraget. Fick godkänt att använda skobidrag för ett par svindyra vanliga sneakers en gång haha. Typ bara högklackat som inte ingår i skobidrag. Min sambo har 7000 i friskvårdsbidrag/år, avis!!
 
Det är ju lite olika hur generösa arbetsgivare är med friskvårdsbidrag.
Men arbetsgivaren får inte välja vad som är OK och vad som inte är det; det är skatteverket. Så om arbetsgivaren godkänner yoga så måste även ridsport godkännas.

Kan du länka till beslutet?
Kan vara trevligt att ha att lämna till min arbetsgivare. Jag har heller inte nyttjat frisvårdsbidraget eftersom sådant jag önskat inte ingått (exempelvis löparskor).
Skatteverkets pressmeddelande
Utrustning ingår fortfarande inte, så skor får du betala själv.
 
Spännande! Använder vanligtvis upp det till friskvård för min egen kropp (för att kunna rida bättre :D). Vi har 2500. Sjugymnast, osteopat och feldenkrais. Lämnar bara in kvittot till lönekontoret tills summan är uppnådd, löpande under året.
 
Jag antar att man får be sin tränare/ridlärare om kvitto och sen skicka in det. Där jag jobbar står det bara att de följer Skatteverkets rekommendationer.

Är det nån som vet om man kan få friskvårdsbidrag för ridhuskort?
 
Friskvårdsbidrag kan ju vara möjlighet att "utöva friskvård" på betald arbetstid också, inte enbart möjligheten att få ett träningskort betalt eller liknande.
 
Det kommer troligen inte täcka privata träningar då personlig tränare idag inte är okej.
I dagens uttalande nämner skatteverket "ridskola". Det ska fortfarande vara "enklare form av motion" vilket innebär att du inte får lyfta ditt friskvårdsbidrag på ett gym som är dyrt även fast summan på bidraget är ringa.

medlemskap är inte heller ok liksom utrustning.

Ridhushyra däremot bör kunna jämställas med hyra av tennisplan vilket är ok.
 
Det kommer troligen inte täcka privata träningar då personlig tränare idag inte är okej.
I dagens uttalande nämner skatteverket "ridskola". Det ska fortfarande vara "enklare form av motion" vilket innebär att du inte får lyfta ditt friskvårdsbidrag på ett gym som är dyrt även fast summan på bidraget är ringa.

medlemskap är inte heller ok liksom utrustning.

Ridhushyra däremot bör kunna jämställas med hyra av tennisplan vilket är ok.

Menar du att personlig tränare på t.ex. friskis och svettis eller ett vanligt gym inte heller ingår i friskvårdsbidraget? Det har jag trott att det gör.
 
Avdragsgillt:
Kurser avseende kost- och motionsrådgivning för hela personalen, men även med inslag av individuell rådgivning

Ej avdragsgillt:
Coachingsamtal – oavsett om det gäller fysisk träning eller mentalt välbefinnande

Hur definieras coachingsamtal?

Betyder det du skriver att jag kan få friskvårdsbidrag för ridhuskort som jag kan utnyttja för att rida själv utan hjälp från tränare men att jag inte kan få friskvårdsbidrag för en privatlektion där jag lär mig mer? Korkat i så fall...

Eller att man kan få FVB (friskvårdsbidrag) för liftkortet men inte för skidskolan?
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 140
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 147
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp