Friskvårdsbidraget

Jag tänker att man helt enkelt provar.
Jag tänker skicka in en kopia på skatteverkets beslut tillsammans med faktura och kvitto på betalning, så får vi väl se hur arbetsgivaren (och skatteverket) beslutar...

Det kostar ju inget att försöka och få avslag.

Mja, godkänner din arbetsgivare det betyder det inte att det är ok. Du skriver under din deklaration varje år, det är din skyldighet att deklarera korrekt. Så vid ev kontroll av bolaget kommer de kontrollera dig också och då kan du få backning. Oftast bara eftertaxerad men i värsta fall med 40% straffskatt.

Riskerna är små men man ska vara medveten om de.
 
På mitt jobb får vi dels skobidrag (1500) och friskvård (1500 till) varje år. Jag köper årskort på gymet för friskvårdsbidraget (får lägga till 3000 själv) och sen antingen träningsskor eller vanliga skor för skobidraget. Fick godkänt att använda skobidrag för ett par svindyra vanliga sneakers en gång haha. Typ bara högklackat som inte ingår i skobidrag. Min sambo har 7000 i friskvårdsbidrag/år, avis!!

Skatteverket har ju ansett att 5000 är det ungefärliga belopp som anses kunna vara friskvård så 7000 är vågat av det företaget att godkänna.
Sen som flera andra skrivit så är medlemsavgifter aldrig godkänt utan enbart summan för själva friskvården, så inga medlemsavgifter ska finnas med på kvittona man lämnar in till lönekontoret.
 
Skatteverket har ju ansett att 5000 är det ungefärliga belopp som anses kunna vara friskvård så 7000 är vågat av det företaget att godkänna.
Sen som flera andra skrivit så är medlemsavgifter aldrig godkänt utan enbart summan för själva friskvården, så inga medlemsavgifter ska finnas med på kvittona man lämnar in till lönekontoret.

Ja möjligt, kanske har de extra högt där sambon jobbar då typ alla har årslön på runt 700k och uppåt. Lite avis på min sambos årslön också haha. Min sambo kommer aldrig upp i 7k ändå för friskvård, tror han brukar lämna in för typ 4500.
 
Ja möjligt, kanske har de extra högt där sambon jobbar då typ alla har årslön på runt 700k och uppåt. Lite avis på min sambos årslön också haha. Min sambo kommer aldrig upp i 7k ändå för friskvård, tror han brukar lämna in för typ 4500.
Fast det har ju egentligen inget alls med att göra hur mycket man tjänar? Jag kan tycka, personlig åsikt nudå..;), att en lågavlönad skulle ha högre friskvårdsbidrag än en högavlönad, om du förstår hur jag menar?:).
Oavsett så är Skatteverkets tanke med detta att företagen ska erbjuda sina anställda friskvård och motion av enklare slag och per gång ska summan inte överstiga 1000 kr o på ett år inte mer än ett vanligt gymkort på orten man bor. Det är ju möjligt att ett gymkort kostar 7000 där ni bor?
 
Fast det har ju egentligen inget alls med att göra hur mycket man tjänar? Jag kan tycka, personlig åsikt nudå..;), att en lågavlönad skulle ha högre friskvårdsbidrag än en högavlönad, om du förstår hur jag menar?:).
Oavsett så är Skatteverkets tanke med detta att företagen ska erbjuda sina anställda friskvård och motion av enklare slag och per gång ska summan inte överstiga 1000 kr o på ett år inte mer än ett vanligt gymkort på orten man bor. Det är ju möjligt att ett gymkort kostar 7000 där ni bor?

Jag har ingen aning, ingen koll på reglerna :D
Vi bor i Göteborg men kontoret ligger i Stockholm så det är väl baserat på Stockholmspriserna. Vet att mitt gymkort kostade i år (här i göteborg) 4500 för ett årskort. Året innan köpte jag ett för 6000 för att jag skulle kunna träna på alla klubbar. Usch vad dyrt, aldrig reflekterat över det innan.
 
Jag har ingen aning, ingen koll på reglerna :D
Vi bor i Göteborg men kontoret ligger i Stockholm så det är väl baserat på Stockholmspriserna. Vet att mitt gymkort kostade i år (här i göteborg) 4500 för ett årskort. Året innan köpte jag ett för 6000 för att jag skulle kunna träna på alla klubbar. Usch vad dyrt, aldrig reflekterat över det innan.
Ja huvaligen vilka kostnader! 4500 räcker ju gott o väl tycker jag....
 
Mja, godkänner din arbetsgivare det betyder det inte att det är ok. Du skriver under din deklaration varje år, det är din skyldighet att deklarera korrekt. Så vid ev kontroll av bolaget kommer de kontrollera dig också och då kan du få backning. Oftast bara eftertaxerad men i värsta fall med 40% straffskatt.

Riskerna är små men man ska vara medveten om de.

Jag har hittills inte nyttjat friskvårdspengen.
Men menar du att du specificerar den i deklarationen?
 
Nej, det är inget som redovisas på kontrolluppgiften.

"Förmånsvärdet för skattefri motion och friskvård behöver inte tas upp på kontrolluppgiften för den anställde. Förmånsvärdet av skattepliktig motion och friskvård skall tas upp som "Skattepliktiga förmåner utom bilförmån och drivmedel vid bilförmån" på kontrolluppgiften för den anställde."

Det som inte finns på kontrolluppgiften kommer givetvis heller inte med som fördeklarerat.
 
Senast ändrad:
Konstigt att medlemsskap inte är ok, det är ok för mina kollegor som spelar fotboll. Kanske beror på vår arbetsgivare.

Trpr det handlar lite om vad som står på kvittot? Vet att vissa har lämnat in kvitton där det står ”träningsavgift” typ istället för medlemsavgift - vilket gör att dom får ut sitt bidrag.
 
Skatteverket har ju ansett att 5000 är det ungefärliga belopp som anses kunna vara friskvård så 7000 är vågat av det företaget att godkänna.
Sen som flera andra skrivit så är medlemsavgifter aldrig godkänt utan enbart summan för själva friskvården, så inga medlemsavgifter ska finnas med på kvittona man lämnar in till lönekontoret.

det finns fall i storstäder där gym för ca 7000 godkänts, det har vissa bolag tagit fasta på.
 
Nej, det är inget som redovisas på kontrolluppgiften.

"Förmånsvärdet för skattefri motion och friskvård behöver inte tas upp på kontrolluppgiften för den anställde. Förmånsvärdet av skattepliktig motion och friskvård skall tas upp som "Skattepliktiga förmåner utom bilförmån och drivmedel vid bilförmån" på kontrolluppgiften för den anställde."

Det som inte finns på kontrolluppgiften kommer givetvis heller inte med som fördeklarerat.

För att förtydliga. OM du får en förmån som inte är att anse som skattefri ska den deklareras enligt Lovisas post som "skattepliktig förmån" på din deklaration. Stämmer inte kontrolluppgiften från ditt jobb är det din skyldighet att fylla i det.

Finns flertal exempel där bolag bjudit sina anställda på tex skidresor, de anställda har sen fått backning från skatteverket då de skulle angett denna skattepliktiga förmån på sin deklaration.
 
För att förtydliga. OM du får en förmån som inte är att anse som skattefri ska den deklareras enligt Lovisas post som "skattepliktig förmån" på din deklaration. Stämmer inte kontrolluppgiften från ditt jobb är det din skyldighet att fylla i det.

Finns flertal exempel där bolag bjudit sina anställda på tex skidresor, de anställda har sen fått backning från skatteverket då de skulle angett denna skattepliktiga förmån på sin deklaration.

Men vad har det med friskvårdsbidraget att göra?
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 140
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp