Friskvårdsbidraget

Men vad har det med friskvårdsbidraget att göra?

om du får ersättning för en förmån som inte är en skattefri förmån ska du ta upp det i din deklaration. Friskvårdsbidraget är endast skattefritt så länge det är inom reglementet, får du ersättning för nåt som inte är skattefritt kan du inte skylla det på ditt jobb.
 
Fast det är väl få arbetsgivare (i min erfarenhet) som ger 100 % i bidrag? För mig har det oftast handlat om 75-80 % av kostnaden med ett tak på 4000-5000 kr.

Vi får 100%. Sen har de en maxgräns (2000 kr/år). Men kostar det 2000 kr så får vi 2000 kr. Inget krav på att man själv ska betala en viss procent av kostnaden.
 
Fast det är väl få arbetsgivare (i min erfarenhet) som ger 100 % i bidrag? För mig har det oftast handlat om 75-80 % av kostnaden med ett tak på 4000-5000 kr.

Ja, vi får ut 1500 max och då måste du kunna visa upp kvitton på 2000 kr eller över för att få ut maxbidraget.
 
Läste vidare i domen från högsta förvaltningsdomstolen. Denna slutkläm är väldigt intressant.

"Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att förmånens värde är det belopp som bidraget uppgår till, dvs. 4 000 kr. Att kostnaden för arbetstagaren kan bli högre än så – beroende på hur mycket denne väljer att spela – ansåg domstolen, till skillnad från Skatteverket, inte påverkade förmånens värde."

det innebär att totalkostnaden personen har inte spelar roll. Ändrar sig skatteverket tro?
 
Hela ersättningen ryker ju inte, bara mellanskillnaden mot fullpris och de 5000 kr som kan betalas som friskvårdsbidrag.

Inte enligt tidigare regler. Såhär står det på Skatteverkets sida idag.
"Om arbetsgivaren ersätter den anställda för kostnad för motion och friskvård som inte är av enklare slag eller mindre värde är ersättningen skatte- och avgiftspliktig. Detta gäller oavsett om arbetsgivaren har ersatt den anställda för hela eller del av kostnaden."

De tar även upp ett exempel om att en gymkostnad för 18000 inte får ersättas med 2000kr men ett gym för 5000 får ersättas med 2000.
 
Läste vidare i domen från högsta förvaltningsdomstolen. Denna slutkläm är väldigt intressant.

"Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att förmånens värde är det belopp som bidraget uppgår till, dvs. 4 000 kr. Att kostnaden för arbetstagaren kan bli högre än så – beroende på hur mycket denne väljer att spela – ansåg domstolen, till skillnad från Skatteverket, inte påverkade förmånens värde."

det innebär att totalkostnaden personen har inte spelar roll. Ändrar sig skatteverket tro?

Jag vet inte om jag fattar vad du menar men jag betalar 3500 för mitt gymkort men får ju bara ut 1500, hade jag betalat 10.000 hade jag likförbannat bara fått ut 1500. Varför skulle det spela roll vilken totalkostnad jag har? Jag får ju bara ut det som AG har som maxbelopp ändå.
 
Jag vet inte om jag fattar vad du menar men jag betalar 3500 för mitt gymkort men får ju bara ut 1500, hade jag betalat 10.000 hade jag likförbannat bara fått ut 1500. Varför skulle det spela roll vilken totalkostnad jag har? Jag får ju bara ut det som AG har som maxbelopp ändå.

Det som @Pontevecchio skriver är att SKV definierar bidraget till att handla om saker med "mindre värde", dvs ett gymkort för 10 papp anses inte vara av mindre värde.

Intressant!
 
@Pontevecchio men det är ju för att de i exemplen tar upp kostnader som INTE är av enklare slag - dvs inte giltiga för friskvårdsbidrag. Eller vad menar du?

edit: såg nu att @athena redan svarat hur du menade.
 
Fast ridning då som kanske kostar 10' per år är väl heller inte av mindre värde? Fast om man bara redovisar en terminsfaktura eller en halv eller vad det kan tänkas bli vet ju inte SKV hur stor kostnaden är totalt ändå?
 
Fast ridning då som kanske kostar 10' per år är väl heller inte av mindre värde? Fast om man bara redovisar en terminsfaktura eller en halv eller vad det kan tänkas bli vet ju inte SKV hur stor kostnaden är totalt ändå?

Nej det har funnits massa gråzoner. De har skrivit 1 000kr/gång eller mindre värde över året.

Det jag försöker säga är att det tidigare har spelat roll vad totalsumman är. Men enligt HFD ska det inte göra det framöver. Man ska heller inte bry sig om ifall sporten kräver dyr utrustning. Det är därför golf och ridsport nu godkänns. tolkar jag det som.
 
Inte enligt tidigare regler. Såhär står det på Skatteverkets sida idag.
"Om arbetsgivaren ersätter den anställda för kostnad för motion och friskvård som inte är av enklare slag eller mindre värde är ersättningen skatte- och avgiftspliktig. Detta gäller oavsett om arbetsgivaren har ersatt den anställda för hela eller del av kostnaden."

De tar även upp ett exempel om att en gymkostnad för 18000 inte får ersättas med 2000kr men ett gym för 5000 får ersättas med 2000.

Jo, men samtidigt har de hitttills ansett att av mindre värde är normalkostnade för ett gymkort. Efter vad jag har läst om det så har inte det ändrats, bara att de satt ett maxbelopp på utbetalt friskvårdsbidrag. Och här i Göteborg kan ett gymkort utan lyx kosta 6000 kr/år
 
Nej det har funnits massa gråzoner. De har skrivit 1 000kr/gång eller mindre värde över året.

Det jag försöker säga är att det tidigare har spelat roll vad totalsumman är. Men enligt HFD ska det inte göra det framöver. Man ska heller inte bry sig om ifall sporten kräver dyr utrustning. Det är därför golf och ridsport nu godkänns. tolkar jag det som.

HFD skriver i sin dom följande:
Det aktuella friskvårdsbidraget utgår till hela personalen. Förmånens värde är det belopp som bidraget uppgår till, dvs. 4 000 kr. Att kostnaden för AA kan bli högre än så, beroende på hur mycket AA väljer att spela, påverkar inte förmånens värde. Förmånen får anses uppfylla kravet på att vara av mindre värde.

Om jag då ansöker om bidrag för ett gymkort som kostar 499 kr i månaden under de fem månader som min arbetsgivares bisrag på 2500 kr räcker till. Så ska det utefter ovanstående resonemang inte spela någon roll att jag betalar ytterligare nästan 3500 kr som jag inte söker skattefritt bidrag från min arbetsgivare till.
 
Är det inte så att företag kan ge mer än 5000 kr i friskvårdsbidrag men då ska överstigande del deklareras som förmån?
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 211
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 237
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp