Friskvårdsbidraget

Vi har 3000 per år. Tidigare jobb hade 3500 kr per halvår (7000 per år).

Jag har redan skickat en förfrågan om de avser godkänna ridning. Vår ansvarige är golfare så han har egenintresse att de öppnar upp men skulle kolla högre upp.

Innan har de godkänt allt på Skatteverkets lista, och gnällt lite på att för liten andel av personalen utnyttjar friskvårdsbidraget. Så förhoppningsvis.

Om vi får kommer jag dra av ridhuskortet på friskvård. Det ligger lägligt nog på 3000 kr per år ;P
 
Jag mailade HR på mitt jobb och ställde några frågor. Bl.a. om ridhuskort. De svarade att allt är nytt och att det ska ta alla frågor de får om det och fråga högre upp. Men hittills har de följt SKV rekommendationer och jag räknar med att de gör det nu också.
 
Är det inte så att företag kan ge mer än 5000 kr i friskvårdsbidrag men då ska överstigande del deklareras som förmån?
Precis, tycker diskussionen blir lite virrig där. Det är egentligen två separata frågor.

Vad ger AG pengar till? Det bestämmer de själva - kan vara fler eller färre saker än SKVs regler och högre eller lägre belopp.

Vad är skattefritt? Se SKVs regler. Ger AG för annat eller mer än det ska det beskattas som lön och förmåner i övrigt.

Sen utformar många AG i praktiken sina regler så de sammanfaller med SKVs, men det kan man inte utgå ifrån utan att ha kollat. Och yttersta ansvaret för att du deklarerar allt som ska skattas är ditt eget.
 
Sen utformar många AG i praktiken sina regler så de sammanfaller med SKVs, men det kan man inte utgå ifrån utan att ha kollat. Och yttersta ansvaret för att du deklarerar allt som ska skattas är ditt eget.
Nej det är alltid arbetsgivaren som är ansvarig. Det är arbetsgivaren som betalar ut bidragen och ansvarar för betalning och redovisning av anställdas skatter samt gör avdrag i sin redovisning. Om detta är felaktigt gjort så är det arbetsgivaren som får rätta och betala in skatter och ev. skattetillägg (böter).
 
Nej det är alltid arbetsgivaren som är ansvarig. Det är arbetsgivaren som betalar ut bidragen och ansvarar för betalning och redovisning av anställdas skatter samt gör avdrag i sin redovisning. Om detta är felaktigt gjort så är det arbetsgivaren som får rätta och betala in skatter och ev. skattetillägg (böter).

Fel!
Om arbetsgivaren inte gör sin del så ska du själv lämna korrekta uppgifter i din deklaration. Du är själv ansvarig för din egen deklaration, det kan arbetsgivaren inte vara.

https://www.skatteverket.se/privat/...tefattnagon.5.18e1b10334ebe8bc8000119262.html :

Vad gör jag om min kontrolluppgift från arbetsgivaren inte stämmer eller om jag inte fått någon?



Kontakta arbetsgivaren så att denne kan rätta felaktigheten eller lämna kontrolluppgift.

Om du inte får rättelse från arbetsgivaren ska du i din deklaration ändra de förifyllda uppgifterna, samt under "Övriga upplysningar" fylla i uppgifter om arbetsgivaren, ersättningens storlek samt avdragen skatt under "Övrigt".
 
Precis, tycker diskussionen blir lite virrig där. Det är egentligen två separata frågor.

Vad ger AG pengar till? Det bestämmer de själva - kan vara fler eller färre saker än SKVs regler och högre eller lägre belopp.

Vad är skattefritt? Se SKVs regler. Ger AG för annat eller mer än det ska det beskattas som lön och förmåner i övrigt.

Sen utformar många AG i praktiken sina regler så de sammanfaller med SKVs, men det kan man inte utgå ifrån utan att ha kollat. Och yttersta ansvaret för att du deklarerar allt som ska skattas är ditt eget.

Bra sammanfattning, jag verkar inte ha lyckats förklara det :)
 
På mitt jobb får vi 500kr i friskvårdsbidrag, vad jag läste mig till i artiklarna jag läst om ridningen så verkar det vara upp till arbetsgivaren om denne vill godkänna ridningen som friskvårdsbidrag.
 
Vi får 1500, stort företag över hela Sverige.
Har nig utnyttjat det 2-3 ggr på mina tio år :angel:
Hoppas det kan bli ändring nu :D
 
På mitt jobb får vi 500kr i friskvårdsbidrag, vad jag läste mig till i artiklarna jag läst om ridningen så verkar det vara upp till arbetsgivaren om denne vill godkänna ridningen som friskvårdsbidrag.

Ja precis, men i förra veckan hade inte din AG kunnat godkänna ridning :)
 
Vad jag förstod från det jag läst om det gällde det från och med nu att det är upp till arbetsgivarna att godkänna om det ska gälla företaget osv.

Ja det gäller från och med första januari. Men den stora skillnaden är alltså Skatteverkets förändring, det har alltid varit upp till AG att bestämma vad som gäller inom SKVs ramar.
 
Ja det gäller från och med första januari. Men den stora skillnaden är alltså Skatteverkets förändring, det har alltid varit upp till AG att bestämma vad som gäller inom SKVs ramar.
Nu märker jag att du inte riktigt förstår vad det är jag försöker förklara och gjort hela tiden. Hämtar texten jag läste i artikeln istället:

"Det är fortfarande arbetsgivaren som bestämmer vad som ska inkluderas i friskvårdsbidraget.
– För det första måste arbetsgivaren ha ett friskvårdsbidrag. Arbetsgivarna bestämmer själva vad som ska ingå, men om arbetsgivaren inte vill ha några begränsningar så säger Skatteverket att ridning nu omfattas från och med den 1 januari 2018."
 
Nu märker jag att du inte riktigt förstår vad det är jag försöker förklara och gjort hela tiden. Hämtar texten jag läste i artikeln istället:

"Det är fortfarande arbetsgivaren som bestämmer vad som ska inkluderas i friskvårdsbidraget.
– För det första måste arbetsgivaren ha ett friskvårdsbidrag. Arbetsgivarna bestämmer själva vad som ska ingå, men om arbetsgivaren inte vill ha några begränsningar så säger Skatteverket att ridning nu omfattas från och med den 1 januari 2018."

Hm nu förstår jag faktiskt inte vad det är du tror jag inte förstår :confused:
 
Nu märker jag att du inte riktigt förstår vad det är jag försöker förklara och gjort hela tiden. Hämtar texten jag läste i artikeln istället:

Det verkar vara du som inte förstår. Vi har redan tidigt i diskussionen konstaterat att det alltid är upp till arbetsgivaren att godkänna aktiviteterna för friskvårdsbidraget, ÄVEN om SKV godkänner dem. Arbetsgivaren kan inte självsvåldigt köra av över SKVs direktiv.
 
Kan undra om min arbetsgivare godkänner lektionsridning..
Då kan jag ju utnyttja dom heela 750 riksdaler som vårt friskvårdsbidrag är på per år och anställd eftersom jag inte använt mig av denna fantastiska förmån tidigare ( jobbar kommunalt ).

Får väl spara kvittona i alla fall:devil:.
 
ja ingen kan väl missa att vi nu kan få friskvårdsbidrag? Så bra! MEN det verkar som att det bara är om man rider på ridskola det är möjligt? Någon som vet?

Lite nattliga bekymmer här :idea:
 
Hade missat denna tråden så började på en ny:angel:

Men jag provar skicka in min faktura på anläggningskortet tillsammans med banköverföringen. Har ju hästen hos tränaren så hon ingår ju lite i priset. Överstiger dock mitt jobba gräns på 2000 men det korrigerar väl dom.
 
ja ingen kan väl missa att vi nu kan få friskvårdsbidrag? Så bra! MEN det verkar som att det bara är om man rider på ridskola det är möjligt? Någon som vet?

Lite nattliga bekymmer här :idea:
Det har ju redan diskuterats att även om ridning nu är godkänt av Skatteverket så är det upp till arbetsgivaren vilka aktiviteter denne godkänner.

Jag har ställt frågan till HR på mitt jobb vad som gäller avseende ridning och de har ännu inte hunnit titta på det men skulle ta upp det på nästa möte och återkomma.
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 208
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 236
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp