Milosari

Trådstartare
Vad är bäst? Skåp eller box? Vilken drar minst ström (ska köpa billigt begagnat)? Hur mycket rymmer ett normalt skåp? Jag ska ha frysen i garaget om det gör någon skillnad.
 
Sv: Frys

Stor varning för möss bara. Vi fick med en box till huset. Efter ett tag började det ligga frigolitbitar över hela garaget. Frysboxen vändes på och på baksidan fanns kungliga slottet fast för möss.
 
Sv: Frys

Stor varning för möss bara. Vi fick med en box till huset. Efter ett tag började det ligga frigolitbitar över hela garaget. Frysboxen vändes på och på baksidan fanns kungliga slottet fast för möss.

Kan vara en god idé att sätta en musskrämma i samma eluttag som boxen. En sådan som sänder ut högfrekvent ljud för att skrämma bort dem.
Bekantens box slutade fungera - en mus hade gnagt av kabeln....
 
Sv: Frys

frågan är väl snarare, hur ofta ska du i den? en box släpper in värmen jämte en frys med lådor i där du bara drar ut den lådan du ska in i.

Jag skulle ta en frys om du inte är ute efter att lasta i så mycket som möjligt. Grejjen är ju att mat inte står allt för länge i frysen (dvs fyller du 300L kött hinner det bli dåligt innan en familj på 4 hunnit äta upp det).
 
Sv: Frys

Det är väldigt svårt att ha ordning i en box. Allt tenderar att hamna huller om buller.
 
Sv: Frys

I ett skåp hittar du grejerna till skillnad från i en box. En box kan dock vara bra om du har mkt skrymmande saker.
Se till att det är en nyare begagnad frys så att du inte råkar ut för en strömtjuv.
 
Sv: Frys

Svarar flera:

Jag har främst tänkt att ha hundfoder i frysen + om att vi får möjlighet att handla lite mer fryst mat när det är billigt. Som det är nu har vi aldrig möjlighet till "köp två till rabatterat pris" eller att t ex köpa en hel lax för det får inte plats. Så egentligen behöver jag inte jättemycket plats. Men ett halvt frysskåp känns som i minsta laget? Det hade varit bra om jag hade kunnat köpa två lådor foder á 16 kg och få plats med det. Är då ett helt frysskåp eller en mindre box att föredra?

Jag kommer antagligen att behöva öppna frysen en gång om dagen. Vad jag vet finns det inte problem med möss i området, men en musfälla eller två skadar nog inte. De där dosorna som skrämmer möss, fungerar det på spindlar också. Jag har sett att det finns spindelskrämmor att köpa, och de ser ungefär likadana ut men de kanske sänder ut olika frekvenser? Vi har nämligen en bautastor källarspindel som har bosatt sig i vårt garage och jag vet inte hur jag ska bli av med den...
 
Sv: Frys

Jag läste på något ställe för en tid sedan :crazy: att frysarna inte fick stå i ett svalare/kallare rum för det höll de inte för. Fattar inte riktigt varför, mina föräldrar hade en mindre frys på en kallveranda i många år och den höll.

Men "experten" sa att de var gjorda för tempererade rum när en hade köpt flera stycken som totalpajade efter ett litet tag.
 
Sv: Frys

Det har jag svårt att tro på. Vi har vår ena frys i matkällaren och det har aldrig varit ett problem.

Jag hade satsat på ett fullstort frysskåp!
 
Sv: Frys

kl

Jag skulle också vilja ha en till frys, jag har ett hälften/hälften kyl frys skåp i köket nu och det räcker ju inte långt, kyldelen är ju okej med frysen!

Jag skulle, precis som ni, vilja passa att kunna köpa vid extrapriser, frysa in färska bär och sen får jag ju inte plats med några matlådor i frysen etc.
Dessutom gillar jag att baka men bullarna får ju knappt plats i frysen - dessutom mindre bra att ha alla bullarna i köket = dom går liksom märkligt nog åt så fort. :grin:

Min kompis sa att en frysbox håller sig längre vid ett strömavbrott, men om det stämmer vet jag inte.
Köper man en liten frysbox som jag tänkt, storlek som en vanlig "halv" kyl/frys så blir det inte riktigt huller om buller och man kan heller inte köpa på sig för mycket som sen ligger och blir dåligt.
 
Sv: Frys

den ska inte stå för kallt. Problemet blir att smörjningen på kompressorn avtar (pga ökad viskositet hos oljan i lägre temperaturer)

Men om den står i kallförrådet där det är 0 gradigt kommer det inte göra så mycket, det är värre om det är -20*c...fast då kommer ju frysen inte att gå ändå.
 
Sv: Frys

den ska inte stå för kallt. Problemet blir att smörjningen på kompressorn avtar (pga ökad viskositet hos oljan i lägre temperaturer)

Men om den står i kallförrådet där det är 0 gradigt kommer det inte göra så mycket, det är värre om det är -20*c...fast då kommer ju frysen inte att gå ändå.

Jag har hört att de moderna frysarna inte ska stå kallare än +10 grader, här nämns det tex.
 
Sv: Frys

Det är ju precis samma svar som du får där som jag skrev här.

däremot är det sakfel i de där artiklarna, det är inte köldmedierna som smörjer utan oljan, däremot är de nya smörjmedlena sämre på att bära smörjoljan än de gamla r11/r12/r22 medierna ihop med mineralolja.
 
Sv: Frys

Jag har ganska ordentlig spindelfobi som inte blev bättre av att jag för några år sedan tog mod till mig och utrustad med en mopp med teleskopskaft försökte slå ihjäl en exakt likadan spindel. Jag träffade den flera gånger, hårt dessutom, men den vägrade att dö. Istället gjorde den en tjurrusning rakt mot mig och resten av den natten tillbringade jag på köksbordet. Om jag försöker giftmörda den så kommer den säkert krypa ner i någon låda och dö där och eftersom döda spindlar är nästan lika äckliga som levande bäddar det för en ny skräckupplevelse nästa gång vi flyttar. Bäst hade varit om den bara kunde ta sitt pick och pack och flytta till grannens garage istället. Jag tror att vi båda hade kunnat vara nöjda med den lösningen.
 
Sv: Frys

Angående att frysen inte får stå för kallt, värmer den inte upp utrymmet den står i? Blir det många minusgrader så kan man ju stänga av den helt, då behövs den inte längre. Men jag måste ju kunna använda den ner till -10 grader kanske.
 
Sv: Frys

Det spelar absolut ingen roll vad du väljer, dvs om du tänker på strömförbrukning. Det handlar mest om vart man ska placera frysen. Ska du ha den i köket, väljer man kanske ett skåp som tar minst plats, i garaget kanske man tar en box. Boxar är som regel billigare än skåp. Nackdelen är att den tar mer plats och man kanske har lite dålig översikt. Det posetiva är att boxar rymmer mycket mer än skåp. Leta efter A eller ännu hellre A med plustecken, dvs energiklassade.


Ang kyla, det brukar inte vara kylan (om den står i ouppvärmt utrymme) som förstör en frys, utan luftfuktigheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Frys

Min kompis sa att en frysbox håller sig längre vid ett strömavbrott, men om det stämmer vet jag inte.

Vi hade ett frysskåp i källaren när jag bodde hemma. Vid ett längre strömavbrott var det ingen som kom ihåg det skåpet. Sedan när någon var ned i källaren upptäcktes att det som tinat hade runnit ut på källargolvet.....:crazy:
Så det var inte bara innehållet i frysen som förstördes.....eller källargolvet förstördes väl inte men det blev ett ordenligt jobb att ta reda på oredan och städa upp. Min mor hade mycket bär där.....lingon och blåbär färgar mycket...
En frysbox behåller förhoppningsvis innehållet.
 
Sv: Frys

Jag menade det inte som att jag sa emot, jag tyckte bara att det var intressant läsning och tänkte att andra också ville läsa. :) Då tyckte jag att ditt inlägg var bra att spinna vidare på, eftersom det behandlade samma sak.

Tokigt att det fanns faktafel där, men tack för att du tar dig tid att rätta!
 

Liknande trådar

Mat Vilka är era bästa pirogfyllningar? Gärna med färs! Blev bjuden på detta i onsdags och det var ju så gott, och enkelt! Så tänker att...
2
Svar
30
· Visningar
1 606
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 009
Senast: Derivata
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 229
Senast: Motacilla
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 687
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp