Full takhöjd i stall?

Y

Yahoo

Behöver lite bygghjälp igen.
I dagsläget är byggnaden stallet ska bli i helt oinredd, dvs det är bara ett skal. Taket består av halm och sen ligger det plåt på. Det är jätteläckert inifrån och min dröm är att behålla full takhöjd och inte göra något innertak. Men hur tror ni det funkar värmemässigt? Att bara ha halm och plåt alltså, måste man ha isolering och innertak?

Stallet kommer att bli litet, tre boxar, och jag tror att full takhöjd skulle kompensera att känslan skulle kunna bli trång. Men man måste ju vara realist och inte göra något dumt, därför vänder jag mig till er, vad tror ni?
 
Sv: Full takhöjd i stall?

Vill du ha ett varmstall så är det nog inte så bra, beroende på hur bra stallet är isolerat i övrigt. Men en bekant till mig har ett liknande stall, med loft över halva stallet och sedan full takhöjd på resten, och på vintrarna lägger han stora frigolitplattor över "hålet", så att det blir ett tak av frigolit i samma höjd som loftet. Det verkar hålla värmen rätt bra!
 
Sv: Full takhöjd i stall?

Det jag reagerar mest på är halmtaket, skulle aldrig drömma om att ha halmtak på ett stall, alldeles för brandfarligt. Tar inte många sekunder innan det är övertänt om olyckan är framme.
Beträffande full takhöjd eller inte beror det ju mkt på vilken höjd man talar om har själv två olika stall i det ena (en gammal låg 1700-tals byggnad) har vi full takhöjd upp i nock inga som hellst problem för hästarna att värma upp den. I det andra skulle det aldrig funka även om de är fler skulle nog bli ca 8 meter upp nock.
 
Sv: Full takhöjd i stall?

Men varför skulle det vara mer brandfarligt att ha halm i taket än på höskullen?
Bara en undran, har inte ens tänkt på det iom att de flesta stall har både hö och halm på en höskulle över stallet.
 
Sv: Full takhöjd i stall?

När man bygger nytt idag så undviker man att ha loft ovanpå stallarna iom brandrisken, och har man det så bygger man brandsäkert (typ brandvägg) som golv/tak mellan stall och loft.

Även om man har ett gammalt stall med halm på loftet så tar det ju ett tag innan branden har tagit sig igenom innertaket ner mot stallet som förhoppningsvis är rejält gjort.

Jag har en gång sett en gård med halmtak brinna och insåg hur extremt fort taket var väck. Nu var denna som tur var tom, men hade det funnits hästar inne i det så hade det inte funnits en chans att hinna rädda någon.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu står vi på vippen att införskaffa gården med stort G. Stallet är egentligen perfekt i alla hänseenden utom takhöjden. Skulle behöva...
Svar
16
· Visningar
3 475
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 334
Senast: pulkaskurk
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 154
Senast: flashlight
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp