Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Nä... ja vet inte igentligen.. Tänkte nog på temptramentet o sånt, fast dom e ju oftast lugna..
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Varför heter de full, varm, halv o kallblod???

Sedan länge indelas hästraserna i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.
Varmbloden är de "smäckrare" hästarna som ofta används som ridhästar. Exempel på varmblodiga raser är svenskt halvblod, varmblodig travare, PRE, frieser, samt engelska, arabiska och angloarabiska fullblod.
Kallbloden är grövre och används ofta som draghästar eller arbetshästar. Några exempel på kallblodiga raser: islandshäst, fjordhäst, kallblodstravare, nordsvensk brukshäst, shire och clydesdale.

Frågan slog mig nu när jag satt o kikade på os och dom pratade om luftfuktigheten och värmen.
Dom sa att fullbloden hade mer blod i sig så dom klarade av det bättre.
Vadå har fullbloden mer blod i kroppen? Är det därför dom kallas det?

Benämningarna varmblod och kallblod syftar på temperamentet och inget annat. Det finns lika mycket blod i kallblod och varmblod och blodet håller samma temperatur :cool:

Fullblod kallas de hästar vars härstamning kan spåras tillbaks till vissa namngivna hingstar på (tror jag det var) 1500-talet.
Halvblod var ursprungligen en benämning på en avkomma med en fullblodsförälder, men har i Sverige kommit att betyda annat. En halvblodshäst i Sverige idag har kanske fullblodet så långt bak som åttonde generationen eller så.
Utomlands betyder halvblod fortfarande (oftast) att ena föräldern är fullblod.

Svenska varmblodsföreningen förvirrade mig en gång. Jag trodde det var inom trav, men det var ridhästar... Varför kallas en del ridhästar för varmblod?

ASVH är förkortningen för Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästen, dvs det svenska halvblodet. Eftersom halvblod i utlandet är något helt annat beslutade ASVH för ett par år sedan att rasen numera ska benämnas "svensk varmblodig ridhäst". I utlandet heter rasen Swedish Warmblood.


Antingen så klarnade begreppen eller så blev det ännu mer förvirrat :p

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

känns som folk bara snackar massa blod hela tiden, fast ingen vet egenltigen hur det ligger till.

Inte riktigt sant.
De som har lite hum om avel vet hur det ligger till.
Och egentligen tycker jag att det hör till allmänbildningen, när man håller på med hästar :o

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Det finns tre huvudtyper av häst: Varmblod, kallblod och ponny.

Varmblod är de lättare vagns- och ridhästarna med ädlare kroppsbyggnad och mindre skyddsbehåring än kallbloden.
Har för mig att namnet kommer av deras livligare och "vaknare" temperament jämfört med kallbloden. (Det är en mycket gammal beteckning, alltså... ;))

Kallbloden är de stabila, grövre draghästarna med mycket kraftig kroppsbyggnad och ofta mycket skyddshår.

Ponny är beteckningen för en häst under 148 cm, oftast av kallblodstyp.

Fullblod anses vara den mest renavlade, ädlaste hästen, men är fortfarande av varmblodstyp. Det finns endast tre fullblodsraser, Engelskt Fullblod, Arabiskt Fullblod och Angloarabiskt Fullblod, som är en korsning mellan Engelskt och Arabiskt Fullblod.

Halvblod är ursprungligen namnet på en häst med en fullblodsförälder, men har senare kommit att användas även för varmblodshästar som renavlats utan att korsa in fullblod i varje generation. Numera försöker vi även i Sverige att följa den internationella standarden och kalla vårt svenska halvblod för Svenskt Varmblod eller Svensk Varmblodig Ridhäst, som ju är mer korrekta namn. ;)

Tydlig och bra indelning ifs, men då är det många hästar som hamnar utanför kategoriseringen. Beskrivningen där ovan passar knappast in på den moderna kallblodstravaren, trots att man vet att det är ett kallblod. Vår tex, 152 hög, 420 kilo lätt, rätt svårfödd och temperament som en arab är ju raka motsatsen till beskrivningen av kallblodet. Hon är inte grövre än många tävlingsponnyer och tex varmblodstravaren i samma stall. :crazy:

Sedan känner jag nästan att det är tvärt om mot vad du skrev om ponnyn. Det är ju många kallblodsraser som är små men ska kallas häst och inte ponny, tex Islandshäst, medan alla hästar avlade för ponnytävling som ofta har fullblod och halvblod blandat med ponnyraser ska kallar Svensk ridponny, Holländsk ridponny och allt vad det heter.
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Jag har också två "moderna" kallblodstravare.
Den ena är 159 i mkh och den andra är ca 165. Båda är tämligen lättfödda, grovt byggda och ser mer ut som bruksnordisar.
Det finns variationer inom alla raser.

Sen tror jag att du förväxlar tävlingsreglementet och mätbestämmelser med indelningen av hästraser. Ett halvblod eller fullblod, t ex, kan mycket väl vara under 148 i mkh och får då vara ponny i tävlingssammanhang. I avelssammanhang kan den dock fortfarande vara halvblod eller fullblod.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

KL

Min pojke är korsning nsv och eng. fullblod, han är registrerad som halvblod med gråa papper.. :)
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

haha, men precis! :D:love::bow: Det ska jag säga nästa gång någon påstår något annat :devil:
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Men varför sa hon på os då nu under fälttävlingen att fullbloden hade mer blod i kroppen så dom klarade av vädret o luftfuktigheten bättee där nere. Det var igentligen därför jag tog upp de lite här för det som PINKY skrev kände jag till.
Hon på tv kanske inte menade ordagrant vad hon sa.
Ingen annan som såg och lade märke till det?

:rofl: ordet fullblod har ingenting med mängden blod att göra. Ordet fullblod kommer från tyskans "vollblut". Det är inget direkt förklarande uttryck varför det är lättare att hänvisa till engelskans "thoroughbred" - man skulle kunna säga att det betyder "renavlad" eller "rakt igenom renavlad". Dvs man har länge avlat på just den här hästen, för att de ska stå högt i blod.

Uttrycken för alla hästtyper har sin grund långt bak i tiden varför man har valt att kalla speciella raser för t ex kallblod utan att se på individen. Exempelvis Norges kallblodstravare är betydligt ädlare än många raser som kallas för varmblod, eftersom att man blandat in fullblod i så många raser.

Sen vill jag också säga till Immer att det så klart finns variationer inom många raser, men numera har man avlat både Sveriges och Norges kallblodiga travare till att bli allt mer lättbyggda. Dvs det många kallar för den "moderna" kbl travaren är just en lättbyggd, svårfödd häst med livligt temperament.
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Welsh cob lär väl räknas som varmblod eftersom att de är welsh-hästar?

Kallblod är shire, nordsvensk, ardenner, clydesdale, kallblodstravare, fjordhäst, finnhäst (de har en typ som är arbetshäst), suffolk punch, percheron, m fl.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Ja,jag är medveten om att man vill ha fram smäckrare modeller av kallblodstravare. Men jag skrev så bara för att betona att det fortfarande finns andra varianter än de "nästan-varmblodslika" :)

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

det första är jag inte rätt människa att svara på, men de flesta ridhästar är varmblod.
Många säger varmblod till travare vilket är delvis rätt, varmblod och kallblodiga travare
heter det. Dett vill säga att om man bara säger varmblod betyder inte det att
man har en travare som många vill få det till.

Jag vill bara hålla med dig om att många vill få till det att ALLA Varmblod är gammla travare. Och jag möter nästan dagligen att jag får en kommentar om min häst. Folk tycker att den är sååå fin, när dom frågar vilken ras det är på den, så säger jag som det är ett Svenskt Varmblod. Då vänder dom från att tycka att den är såå fin till att säga "rider du på den!?" Ja, det gör jag. Då får jag en j*vligt hemsk kommentar "Kan den verkligen något? , Jag menar det är ju en gammal travare." Vem har sakt att en gammal travare inte kan bli en mycket bra ridhäst?? Min gammla travare har en sån personlighet som jag aldrig har känt/sett hos någon riktig ridhäst. Jag menar inte att vanliga ridhästar inte har en bra personlighet utan att det är något över det vanliga. Jag trivs bäst med som sakt med "gammla travare" för mig så är dom SPECIELLA det är stor skillnad att rida en gammaltravare och en så kallad "riktig" ridhäst.
Och jag tycker att det är hemst att bara för att den travare inte går bra på travet så dömmer många ut dom som slakt djur. Jag tycker och vill att man ska ge alla hästar en chans som ridhäst.

Som tur är så finns det några som ger travarna en andra chans. Tack!
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Hej här kommer jag med en helt annan teori om blod.
Kallblod har i genomsnitt med undantag av avel på senare tid ex. travare en låg ämnesomsättning = de spar energi och har sina ådror djupare, annan struktur på päls detta ligger långt tillbaka för att skydda sig i det klimatet den rasen levde.
Varmblod = även här med undantag av aveln. Hög förbränning och ytliga ådror ,annan struktur på pälsen.
Halvblod = ja egentligen bara en blandning av dessa två när det gäller ämnesomsättningen m.m.
Fullblod = Högt av allt med tunna ådror och tunn struktur på pälsen med mycke hög förbränning
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

De där kan ju i så fall ha något med det hon pratade om på tv.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

så svenskt varmblod är egentligen samma sak som svenskt halvblod då eller ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp