Fundering kring att sadeln skall ligga i våg....

cela

Trådstartare
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar med denna fundering, men vad gäller att sadeln ska ligga i våg, gäller det oavsett hur hästens rygg ändras vid arbete? Jag provade en Prestige på min häst som följde hans rygglinje väldigt fint när han stod på stallgången, provade att longera och det blev då väldigt uppenbart hur mkt hans rygg höjdes och blev rakare, sadeln funkade inte alls.
Hästens ständiga "problem" är att allt hamnar mer eller mindre i bakvikt. Men då har jag ju bara studerat i stillastående läge. Med tanke på hur mycket ryggen höjs vid arbete, kan det då vara möjligt att en sadel ngt i bakvikt vid stillastående hamnar i våg vid arbete?? Och att om det ligger i våg stillastående och ryggen sedan höjs/rätas ut så kan den hamna i framvikt? Reflexioner på detta?
 
Ja en sadel kan lägga sig helt annorlunda i rörelse, därför bör man prova ut sadlar i rörelse. Oftast brukar man väl dock säga att hästen kan vidga sig i vidd i rörelse.
 
Min dressyrsadel ser också ut att ligga något lite i bakvikt på stallgången men det ändras vid ridning.
 
Om hästen ändrar sig föredrar jag att sadeln ligger rätt i rörelse/form. Väldigt liten del av ett ridpass spenderas ju stillastående, och den lilla stunden kan jag (och hästen) ta att sadeln ligger lite i bakvikt/bro/whatever. Tror inte heller att ett par halter under ridpasset förstör hästen i detta fall heller.

Dock är det ju viktigt att sadeln inte hamnar så fel att den faktiskt orsakar smärta/obehag hos hästen. Växlar hästen så extremt mellan stilla/i arbete kanske man får titta på sadel med flexbom.
 
Hm...
jag anser nog att en sadel bör ligga i bra jämnvikt i grunden även när hästen står stilla på stallgången... det är rätt sällan en rygg ändrar sig totalt så mycket faktiskt , dvs en häst med tex "ganska rak, ngt svängd rygg" i viloläge kan man räkna med blir rakare under arbete när ryggen kommer upp, och en passande sadel tolererar just den variabeln.

Det är en hörnsten i grunden ändå att så är fallet - att sadeln ligger dåligt i stillastående läge men sen ligger bättre om hästen tex blir rakare i arbete, blir ju ändå otroligt vanskligt i det att isåfall måste man försäkra sig om att hästen då sen i rörelse "ändrar ryggen"'väldigt konstant på "rätt" sätt för att sadeln ska passa ? Och vilken ryttare förmår det i alla lägen? blir lite som att forma hästen efter verktyget istället för att verktyget är flexibelt nog att följa hästen.

Jag kanske är tråkig men jag tycker absolut en grundförutsättning att hitta en passande sadel är att den ligger väl i stillastående på gången. Sen utifrån det utvärderar man om det håller sant även under arbete .
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog säga att en bomvidd aldrig ändrar sig i rörelse, så sadeln ska ligga i balans när hästen står still. Men sen kan annat ändras som att sadeln ser för rak ut när hästen står still eller att den släpper för mycket osv. Men jag har aldrig sett en sadeln som ligger i bakvikt bar hästen står still nånsin ligga på i arbete.
 
Det finns ett undantag och det är sadlar med luft eller väldigt mjuk stoppning. De behöver man sitta i för att kolla balansen eftersom de sjunker ner mer än en traditionell sadel.

Men en Prestige som ligger i bakvikt låter inte bra. Den sadeln har dessutom sin tyngdpunkt väldigt långt fram. Det som troligtvis händer är att din häst höjer bakre del av ryggen och blir väldigt rak där, då lyfts bakvalvet upp så sadeln ser ut att vara i balans. Det betyder alltså inte att din häst blir smalare i rörelse.
 
Det är inte helt ovanligt att man måste välja ett mellanting på tex en överrörlig PRE/Lusse med svängd rygg.
Vissa av dm kommer upp något in i helsike med ryggen då de är lite skolade.
Det har jag själv erfarit(det mest extrema exemplaret handlade det om att ryggen kom upp minst 5 cm) och fått uppbackat av en av Sveriges bästa utprovare. Enligt henne var Iberierna inte så jäkla lätta alltid.
 
Det finns ett undantag och det är sadlar med luft eller väldigt mjuk stoppning. De behöver man sitta i för att kolla balansen eftersom de sjunker ner mer än en traditionell sadel.

Men en Prestige som ligger i bakvikt låter inte bra. Den sadeln har dessutom sin tyngdpunkt väldigt långt fram. Det som troligtvis händer är att din häst höjer bakre del av ryggen och blir väldigt rak där, då lyfts bakvalvet upp så sadeln ser ut att vara i balans. Det betyder alltså inte att din häst blir smalare i rörelse.
Nej alltså just Prestigesadeln låg relativt bra (stillastående) Men den låg dåligt under rörelse, det var då det blev så tydligt för mig att ryggen blev så mkt rakare, sadeln blev alldeles för svängd...
 
Känner att jag allmänt får förtydliga lite, jag tänker alltså inte att bomvidden på ngt sätt blir vidare för att hästen är under rörelse, utan att ryggen höjs och därmed höjs även sadeln baktill, alltså inte sjunker ned framtill... :)
 
Det är inte helt ovanligt att man måste välja ett mellanting på tex en överrörlig PRE/Lusse med svängd rygg.
Vissa av dm kommer upp något in i helsike med ryggen då de är lite skolade.
Det har jag själv erfarit(det mest extrema exemplaret handlade det om att ryggen kom upp minst 5 cm) och fått uppbackat av en av Sveriges bästa utprovare. Enligt henne var Iberierna inte så jäkla lätta alltid.
så är min cob också....
 
Känner att jag allmänt får förtydliga lite, jag tänker alltså inte att bomvidden på ngt sätt blir vidare för att hästen är under rörelse, utan att ryggen höjs och därmed höjs även sadeln baktill, alltså inte sjunker ned framtill... :)

Ja men alltså det tror jag de flesta förstår ?
Min reflektion ang din grundfråga om
Sadel ej ligger bra i stillastående men ändå sen kan passa kvarstår med argumenten /reflektionerna .
 
så är min cob också....

och jag köper inte att hästarna i sig är så extremt lustiga i form /byggnad osv att sadel är så extremt svårt att passa in ?
Du har ju förklarat tidigare att just dina svårigheter handlar om flera variabler som tex dig som ryttare /behov av som ryttare att ha en lite större sadel osv
Det blir alltid svårare att hitta sadel när både häst och ryttare har lite mer utmanande kombobehov . Men helt normalt möjligt även om det givetvis kräver lite mer Engagemangsmässigt i grunden att prova och få det rätt :)
 
Senast ändrad:
och jag köper inte att hästarna i sig är så extremt lustiga i form /byggnad osv att sadel är så extremt svårt att passa in ?
Du har ju förklarat tidigare att just dina svårigheter handlar om flera variabler som tex dig som ryttare /behov av som ryttare att ha en lite större sadel osv
Det blir alltid svårare att hitta sadel när både häst och ryttare har lite mer utmanande kombobehov . Men helt normalt möjligt även om det givetvis kräver lite mer Engagemangsmässigt i grunden att prova och få det rätt :)

Även om just min cob ser annorlunda ut stillastående mot i rörelse (kan bli extremt rak och komma i ganska mycket uppförsbacke ibland) så är han tack o lov inte så svårt att prova sadlar till (förutom att hitta i rätt bomvidd då för just vidder kan ju skilja så himla mycket mellan olika sadlar) Men man kan bli lurad och tro att man ska ha en svängd sadel till honom när man först ser honom, men han måste ha en rak, eftersom han blir såpass rak (mestadels) i arbete.
 
Jag har kommit fram till att vissa av hästarna jag haft (väldigt få) har ändrat ryggform så mycket att en bom inte varit optimal.

Ska jag välja en sadel som inte passar i uppvärmning kommer hästen aldrig komma till arbete eftersom sadeln hindrar. Ska jag välja en sadel som ligger ligger bra i uppvärmning kommer vi aldrig till arbete eftersom sadeln då blir hindrande för hästen.

Jag löste det genom bomlös dressyrsadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Oknytt
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 566
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 984
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp