Fundering över tömkörningsgjordar

Buck

Trådstartare
Jag har länge velat ha en ordentlig tömkörningsgjord att tömköra med :), verkar dock som att det antingen är platt neopren gjord eller t ex globus varianten med kantiga och hårda bossor (som är väldigt utskurna för manke trots att gjorden oftast ska ligga längre bak vilket gör att den lätt tippar på runda hästar och klämmer.).

Jag försökte då googla mig till ngt utländskt alternativ och då fanns det i princip bara denna modellen
http://cdn03.sstack.com/resources/sstack/images/products/processed/01725.a.zoom.JPG
Vilket har väldigt små bossor i jämförelse och jag har inte sett en enda "riktig" gjord med vanliga stående ringar

Verkar som att det är väldigt stor skillnad i hur en tömkörningsgjord ska se ut, Jag vill ju i princip bara ha en gjord med 6 stående ringar, koppjärn så den ligger stabilt och lite mer anatomiska bossor.

Tycker om att tömköra på banan vilket blir en hel del volter och varvbyten, dvs mjuka gjordar riskerar att snurra runt så fort man inte har slapp töm..

Finns det inget mellanting mellan de vanliga svenska och de på länken? Har inte budget för en tärnsjögjord tyvärr, annars är de nog bäst :).
 
Begagnad tärnsjö då? :)

Eller gör om en däckel från travsele, antingen om man kan sy själv eller lämna in till sadelmakare för att sätta på stående ringar.
 
Jag har aldrig varit med om att mjuk gjord snurrar när man tömkör på bana? Har haft en sån billig från Hööks tidigare och den låg still, även om den inte är optimal på andra sätt..
 
Jag har aldrig varit med om att mjuk gjord snurrar när man tömkör på bana? Har haft en sån billig från Hööks tidigare och den låg still, även om den inte är optimal på andra sätt..
De jag provat har legat super dåligt :(. Snurrat även vid longering.
 
Begagnad tärnsjö då? :)

Eller gör om en däckel från travsele, antingen om man kan sy själv eller lämna in till sadelmakare för att sätta på stående ringar.
Har faktiskt aldrig sett en begagnad Tärnsjö ute på annons ;). Men för att en Tärnsjö ska komma ner i 1000kr klassen så ska den antagligen vara bra misskött och trasig och behov av renovering..
 
Har faktiskt aldrig sett en begagnad Tärnsjö ute på annons ;). Men för att en Tärnsjö ska komma ner i 1000kr klassen så ska den antagligen vara bra misskött och trasig och behov av renovering..

Globus har en WB-Tärnsjö för typ 1500 kr tror jag :)

Sen är Globus vanliga inte så hemsk heller, min H.H är visserligen utrustad med en manke a la kamel, men samtidigt inte den smalaste hästen precis. Han funkar jättebra med den vanliga Globus däckeln :)
 
Globus har en WB-Tärnsjö för typ 1500 kr tror jag :)

Sen är Globus vanliga inte så hemsk heller, min H.H är visserligen utrustad med en manke a la kamel, men samtidigt inte den smalaste hästen precis. Han funkar jättebra med den vanliga Globus däckeln :)
Är globus tärnsjö kopia som jag menar är den "vanliga" läder gjorden som är kantig i bossorna och lätt klämmer hästarna..
Cheval gjorde dom innan globus och de är lika dumma, samma med hööks som jag tycker är ännu hårdare i bossan.
 
Är globus tärnsjö kopia som jag menar är den "vanliga" läder gjorden som är kantig i bossorna och lätt klämmer hästarna..
Cheval gjorde dom innan globus och de är lika dumma, samma med hööks som jag tycker är ännu hårdare i bossan.

Aha, my bad! :/
Fast just om det bara är bossorna som är hårda kan du ju ha ett däckelunderlägg under :)
 
Innan jag köpte min från Tärnsjö använde jag en neoprenegjord med två tvättsvampar under som bossor, då kom den upp från manken och snurrade inte så lätt. Ringarna kan man enkelt göra stående genom att dra åt ett buntband (bild på hur jag menar, länkar då det inte är min bild).
Det kanske kan vara något tills du får fatt i en rejälare?
 
Har faktiskt aldrig sett en begagnad Tärnsjö ute på annons ;). Men för att en Tärnsjö ska komma ner i 1000kr klassen så ska den antagligen vara bra misskött och trasig och behov av renovering..
Köpte en fin begagnad tömkörningsgjord från tärnsjö för 1500:- när jag lade ut en sökesannons :)
Men det kanske var undantaget som bekräftade regeln?

Jag ska snart lämna in en travsele för att få bättre tömkörningsmöjligheter med den till ponnyn. Sadelmakaren ska sätta dit stående ringar, kommer inte kosta alltför mycket tror jag.
Kan posta bild på det när det är klart :)
 
Hur är det med tömkörningsgjorden som Börjes säljer då?
Den ser vettig ut men jag har inte klämt och kännt på den.
 
Hur är det med tömkörningsgjorden som Börjes säljer då?
Den ser vettig ut men jag har inte klämt och kännt på den.
Jag funderade lite på den förra året, men den är väldigt tråkig i lädret, känns som att den kommer smulas sönder efter ngt år :(. (Så ska man ha den modellen så är det bättre med globus gjorden faktiskt, lite bättre läder). Och sen så finns den bara i svart vilket man ju inte kan ha:angel:.
 
Jag funderade lite på den förra året, men den är väldigt tråkig i lädret, känns som att den kommer smulas sönder efter ngt år :(. (Så ska man ha den modellen så är det bättre med globus gjorden faktiskt, lite bättre läder). Och sen så finns den bara i svart vilket man ju inte kan ha:angel:.
Är lädret kasst är det inget bra köp!

Men du är kräsen på färgen också mitt upp i allt!

Den ska vara billig, ligga bra, ha stående ringar OCH FÅR ABSOLUT INTE VARA SVART  :laugh::rofl:
 
samma med hööks som jag tycker är ännu hårdare i bossan.

Jag har en Hööks-gjord som jag har modifierat genom att skära av den spetsiga delen av bossan så att den blir platt. Det var väldigt enkelt och den funkar super efter det. Jag experimenterade lite istället för att bara kasta den. :D
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 574
Senast: Lavinia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 831
Senast: Fibusen
·
A
Utrustning Min förra tråd blev visst en efterlysning så den raderades (jag var lat och läste inte reglerna först) då jag undrade var man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: Inka-90
·
Utrustning Efter att ha varit på kurs och fått reda på vilken typ av gjord jag ska ha till pålle med klotrund rygg så är jag på jakt efter en...
Svar
16
· Visningar
1 979
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp