Funderingar om gammal senskada...

unki

Trådstartare
Min häst fick en senskada för 1 1/2 år sen. Den var väldigt allvarlig men med tid o tålamod blev det bra.
Det finns fortfarande en svullnad kvar men det händer inte så mkt med den. Veterinären sa i somras att han va så bra som han kunde bli och att jag kunde börja sätta igång han försiktigt och se hur långt det skulle hålla.. :smirk:
Men jag har mest skrittat sen dess och travat litegrann eftersom jag har varit rädd att skadan ska gå upp.. :crazy:
En annan veterinär som vi va till när skadan va ny sa att om skadan gick upp så var det typ helt kört och då var det bara att avliva han.. :cry:
Så därför har jag inte vågat sätta igång honom "på riktigt".. :crazy:
Är det nån som har erfarenhet av senskador som vet hur det blir om man skulle råka överanstränga? Går skadan upp på en gång och är det "kört" då? Eller kan man se tecken på att man jobbat för hårt och minska arbetet innan det är försent? :confused: :confused:
Jag skulle hemskt gärna vilja sätta igång han igen, men om det är detsamma som att riskera att han måste avlivas så är det ju absolut inte värt det.. Är jätterädd om honom ju :(

Någon som vet nånting eller har erfarenhet av senskador? Skadan va på ytliga böjsenan förresten..

Tacksam för alla svar!
 
Om själva skadan på senan är utläkt så är senan STARKARE nu än den var före skadan.

Jag har haft en häst med en riktigt rejäl senskada på ett framben. (veterinärens första kommentar var "USCH DÅ!".... :crazy: Efter en vecka med gips hade svullnaden gått ner så att jag kunde få in hela handen mellan gipset och benet... :eek:)
Hon vilade helt i ett halvår ungefär, sen satte jag igång henne fullt ut och tävlade litegrann - innan nästa problem uppstod... (Hon hade strålbenshälta och togs bort sedan...) Hade aldrig några problem av sin gamla senskada. Senan var nästan dubbelt så tjock när den var utläkt, jämfört med före skadan.
 
Hähä! Va ungefär så min veteinär reagerade oxå.. Hon trodde inte att det skulle bli bra, men vi ville inte ge upp och det lönade sig ju! :D
Så då borde det inte vara nån fara att sätta igång han då alltså..? Finns det fler som har erfarenhet av senskador så får ni gärna svara ni oxå.. ;)
 
Men hur kan senan va starkare nu än innnan skadan? Bara undra alltså för det låter ju lite skumt.. :confused:
 
Men hur kan senan va starkare nu än innnan skadan? Bara undra alltså för det låter ju lite skumt.. :confused:

Precis som vår hud blir tjockare där man haft skoskav...
Men detta är tyvärr inte dirrekt något bra. När senan blir starkare/tjockare så blir den också mindre elastisk, och blir därför mer utsatt för stess. om veterinären har godkänt ett igångsättande så är det säkert ok. Det man skall tänka på är att det alltid är på eget ansvar. Veterinären kan ju bara säga om skadan är utläkt eller ej. Det är upp till dig som ägare att göra ett bra vidarearbete med hästen. I allmänhet skulle jag råda dig att ta det lugnt, fokusera på liksidighet och smidighet i träningen. Se till att vara extra noggrann med fram- och avskrittning så att senor & muskler blir varma. Kanske ta dit en massör som kan hjälpa dig med hur du skall hålla hästen smidig i kroppen.
Träna inte alltför mycket på volter eller på ridbana om du är osäker. Hästar som får gå i skogen håller oftast bättre än dåligt ridna dressyrhästar...

Lycka till!
Mvh/Marie
 
Jag hade satt igång hästen som om det vore en unghäst, som ju behöver bygga upp styrka, kondition och bli starka i senor, leder och ligament. Skritta i skogen ca 6 måander, undvika volt som ovanstående skrev. Efter detta börja trava försiktigt och se hur hästen reagerar, känns allting bra och hästen svarar positivt kan man lägga in korta galopper.
Kom dock ihåg att skritta mycket, det är både stärkande och konditionsfrämjande, lycka till!
 
Hej!

Först och främst vill jag vara lite jobbig och säga emot den som skrev att senan blir starkare efter en skada. Senan blir definitivt inte starkare, iaf inte i betydelsen mer hållbar, efter en senskada. Däremot tjockare och dessvärre, som någon annan skrev, mindre elastisk.

Hur prognosen för full användbarhet hos en senskadad häst ser ut beror mycket på hur gammal hästen är vid skadetillfället. En yngre häst (under ca 10 år) har större chanser att läka ut sin skada på ett bra sätt och förbli hållbar än en äldre häst. Just senor är tyvärr ganska svårläkta på äldre hästar (om det däremot gäller en kotledsinflammation el likn spelar det kanske ingen jättestor roll om hästen får skadan vid 7 eller 14 års ålder).

Jag har en gammal valack ( i dag 19 år) som fick en skada på ytliga böjsenan som 14-åring, troligen efter bus i hagen. Han var aldrig speciellt halt, men det tog ändå nästan ett år för honom att läka ut den. Det första halvåret skrittade han ½-1 h per dag och gick ensam i en platt, mindre hage( en mkt cool häst som blir mer ledsen om han inte blir borstad än om han blir utan hästkompis). Sedan smög jag igång försiktigt med korta travpass rakt ut och på fast underlag. Jag lindade dessutom frambenen vid ridning. Efter ett år syntes inte senskadan på ultraljud längre, men eftersom jag är feg, och vet dessutom påtalade riskerna med äldre hästar och senskador fick han bli promenadhäst hos en medelålders dam (red bl a fälttävlan på honom tidigare) där han trivs och mår utmärkt och rids nästan varje dag. Funderar ibland på om jag kanske var för larvig, om inte annat hade vi kanske kunnat fortsätta tävla dressyr, men hur som helst mår han fint och har aldrig, PEPPAR,PEPPAR haft problem med senan (skadan inträffade -99 och han har bott i "promenadhemmet" sedan -00).

Även min andra gamling (jag samlar :crazy: ...), ett D-ponnysto som fyller 20 till våren fick en senskada, dock på gaffelbandet, i sambadd med hoppträning i somras. Den syntes inte på UL efter 3 mån Hon får nu skritta över vintern men gå i vanlig hage, och jag tänker inte låta henne hoppa mer, utan hon kommer att promenadridas i fortsättningen. Känns dock inte lika tråkigt som det gjorde med valacken, hon var ju ändå 19 när det hände medan han bara var 14. Pratade med min vet som tyckte det var vettigt att hon inte hoppade mer, samtidigt som han sade att en identisk skada på en 7- åring ( t ex) visserligen skulle kräva ca. ett halvårs konvalecens, men troligen inte behöva sätta stopp för tävlandet.

Så, nu har jag uttömt min senskadekunskaper. Lycka till med din häst!! Stallbandage o liniment hjälper till att öka blodcirkulationen o därmed läkningen, men det vet du väl redan.

AKO
 
Tack för ditt svar! :bow:
Jag har skrittat i skog o mark i 1 år nu så det borde nog räcka.. ;)
Travat har jag gjort litegrann oxå å det känns ok tycker jag.. Ska väl prova att öka arbetet lite då så får vi se..
 
Tack för ditt svar! :bow:
Okej, tror jag förstod din förklaring om senan efter skada.. har för mig att jag hört det förr oxå. :)
Har haft en fysioterapeut ute tidigare och hon gjorde även ultraljuds-behandlingar på senan innan den va läkt.
Hon har lärt mig att stretcha och det brukar jag göra varje dag efter ridning + att jag brukar massera med arnika-liniment på rygg + rumpa + bakbenen (där han har skadan oxå). :)
Rider mest ut o så o det jag skulle vilja kunna göra med han är väl att rida i alla gångarter och kanske hoppa över en liten stock i skogen o lite cavaletti o så, ingen hårdkörning eller tävling med andra ord. ;)
Har du några tips på övningar för att träna liksidighet o smidighet så vore jag väldigt tacksam... :bump:
 
Tck för ditt svar!! :bow:
Min häst va 6 år när han fick skadan och blir 8 nu till våren, så då borde hans chanser va ganska goda då..
:idea:
Jag hade ju inte tänkt mig att tävla eller att rida stenhårt heller... ;)
Lite lätt träning i alla gångarter mest i skogen va väl vad jag hade tänkt mig och kanske ett litet skutt över en liten stock då o då o lite cavaletti..
Har iaf bestämt mig nu för att försöka att få igång han lite nu, sakta men säkert så får vi se.. :p
 
Min förra häst fick böjsenan avslagen på ena frambenet av en sadelgjord. Detta skedde runt -93 och han blev helt återställd. Han var konvalecent en längre tid men repade sig helt och hållet.
Han var 11 år då det skedde.
 
Hur gick ni till väga när ni satte igång honom då?
Hur lång tid tog det från att skadan uppkom tills det att ni kunde träna för fullt igen?? :bump:
 
Det låter som om du är inne på en bra väg med din häst, och det du nämner låter inte som om det skulle vara för ansträngande (med tanke på att du ridit honom i skritt länge sedan skadan).

Det första man skall tänka på när det gäller liksidighet är att man själv sitter mitt över hästen, och inte låter hästen skjuta över än åt något håll. Ibland är det man själv som är sned och överför det på hästen, men lika ofta är det hästen som är sned och överför det på dig! När du skrittar i skogen så ta lite tid att försöka känna hur hästen placerar din kropp, och sin egen. Det kan vara svårt i början men med lite övning går det lättare. Om hästen t.ex. skjuter fram din ena höft, så gör allt du kan för att dra den tillbaka. Det kan verka fjuttigt, men tänk på hur mycket hästen lyckades påverka dig, med sin höft. Att du inte följer med gör det svårt för hästen att röra sig på det sneda sättet, och den kommer gradvis att bli rakare. Försök känna vart hästen har magen. Oftast petar den ut mer på ena sidan, och då kan du ge lite extra stöd med ditt ben där, för att få hästen att använda ryggen, och båda bakbenen liksidigt. Detta är ett väldigt skonsamt sätt att gymnastisera hästen. Vill du träna på bana så är det sidvertsrörelser som gäller. Men de gör ingen nytta utan ryttarkänsla. Tanken är att du skall påverka hästens kropp! Alltså vikigt att du inte förleds att leda runt hästen med tyglarna. Vill hästen inte bära med ett bakben så ber du den att sätta det lite mer under sig genom att hämta in det i en sidvertsrörelse. Jag skriver varken öppna, sluta eller skänkelvikning med flit eftersom det du behöver göra är mycket mindre än så. Försöker du för mycket är det troligt att hästen trampar över eller förböjer sig, eller hittar något annat sätt att lura dig på. Bäst är det om du går på en stor volt och då och då flyttar några steg, antingen framdel eller bakdel. Om hästen har svårt att förstå hjälperna så börja från marken, där du kan visa vad du vill med ett spö (aldrig att slå med). Byt varv ofta, och håll enbart på korta stunder för att det alltid skall vara uppbyggande, och inte slitande.

Bättre än så kan jag nog inte förklara över internet.
Lycka till.
Mvh/Marie
 
Har faktiskt en bekant som varit med om en häst vars sena gick av när ett täcke slängdes på o ena maggjorden snärtade till.
 
Okej, Tack så mycket! Låter lite svårt det där med att känna hur hästen placerar mig och att känna vart den har magen men jag ska försöka.. *lovar* :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 060
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 427
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
843
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 828
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp