Funderingar om Kokbok utan bilder

sussisus

Trådstartare
Kokbok utan bilder - skulle ni köpa en sådan?
  • Om författaren skippade alla bilder och istället lade in kommentarer om matlagandet och/eller hur receptet kom till?
Mjuk storpocket (A5)?
  • Billig att köpa, lätt, att ha med på resa.
  • Lite svårare att torka av, svårt att ligga uppslagen utan att man böjer sönder bokryggen.
Spiralbindning, A4 och "fotobokskvalitet"?
  • Lite lättare att torka av eventuellt spill, lättare att ha liggande uppslagen.
  • Dyr att köpa, lite svår att ha med på resa, tråkig utan bilder (eftersom man förväntar sig bilder då sidorna är lite glansiga).
 
Nej det skulle jag inte. Det är liksom okej om det inte är bilder på pannkakor eller sockerkaka. Men de där vanliga recepten finns ju redan i vår kokbok. Ska jag köpa en ny kokbok med nya recept så behöver jag i alla fall bilder.

Har man någonsin med en kokbok på resan?
 
Jag har kokbok med mig om jag bor på/i någon form av självhushåll.
Eller rättare sagt så har jag datorn där jag lagt in recept.

Jag ställde ungefär samma frågor för fem år sedan på ett annat ställe, och enligt både min egen uppfattning och de som då svarade var att de flesta killarna inte brydde sig om det saknades bilder och skulle vilja köpa en kokbok utan bilder, medan de flesta tjejerna ville ha bilder och därför inte skulle vilja köpa boken.
Nu var det ju inte så jättemånga som svarade dock.
 
Nej.
Dels kommer första frestelsen för en maträtt genom ögat och dels vill jag ha ett hum om hur rätten kommer att se ut.
Gryor och liknande fattar man ju men en del rätter kan vara svåra att förstå hur resultatet ska bli med enbart muntliga beskrivningar.
 
Nej, skulle inte köpa en kokbok utan bilder. Enda gången jag kikar i mina kokböcker är när jag behöver inspiration å då är bilderna väldigt viktiga.

Den optimala kokboken borde ha laminerade sidor så det är lätt att torka av när det stänkt :p
 
Ser gärna bilder - för inspiration.

Jag gillar också när det är typ "5 ingrediens-recept" där du får en lista i börjar av boken med grundsaker som alltid ska finnas och sedan en liten upprabbling på vilka extragrejer som behövs till just det receptet du tittar på.

Idiotanpassat och bekvämt.
 
Kokbok utan bilder - skulle ni köpa en sådan?
  • Om författaren skippade alla bilder och istället lade in kommentarer om matlagandet och/eller hur receptet kom till?
Mjuk storpocket (A5)?
  • Billig att köpa, lätt, att ha med på resa.
  • Lite svårare att torka av, svårt att ligga uppslagen utan att man böjer sönder bokryggen.
Spiralbindning, A4 och "fotobokskvalitet"?
  • Lite lättare att torka av eventuellt spill, lättare att ha liggande uppslagen.
  • Dyr att köpa, lite svår att ha med på resa, tråkig utan bilder (eftersom man förväntar sig bilder då sidorna är lite glansiga).

Nej. Vet jag vad jag vill laga kan jag googla det. Vet jag inte vad jag vill laga och sitter och bläddrar igenom kokboken för att komma på det är det just inspiration jag vill ha, vilket jag inte tycker kommer fram utan bilder.
 
Nej, men inte pga att det inte finns några bilder för såna anser jag inte vara nödvändiga utan för att jag faktiskt inte använder kokböcker i princip alls. Skriver knappt ens ner mina egna recept, det jag behöver veta finns i huvudet och ska jag göra något nytt så räcker det med att jag vet vilka ingredienser som ska vara i och ungefärligt förhållande mellan dessa och sen smakar jag mig fram till vad jag tycker blir godast och måste det vara mer exakta mått så googlar jag efter dessa.

Hmm.. Jag kanske ska börja skriva ner mina egna recept för vem vet, nån kanske kommer ha nån nytta av dem nån gång :idea:
 
Jag säger också nej. Jag har kokböcker som jag aldrig använt för att bilderna är så dåliga och oinspirerande. Utan bilder vore ju ännu värre.
 
Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning är väl ganska välsåld även utan bilder.

Precis den tänkte jag på!
Och den är sjukt inspirerande :)
Klart man kan ha en kokbok utan bilder, men då ökar också kraven på skrivskicklighet och förmåga att fånga läsaren ;)
 
Jag tänker att det kanske handlar lite om vilken typ av kokbok det handlar om?

"Gör din egen sushi" - där hade jag definitivt velat ha bilder på hur saker ska göras och de olika momenten (eller typ "dekorera tårtor" - värdelöst utan bilder :D)
"Tio fyllningar till din helstekta kyckling" - här känns det inte riktigt lika viktigt med bilder

Så jag skulle säga att det beror på, men att det får vara en riktigt bra bok för att jag ska bli inspirerad och vilja köpa den (bilder eller ej). :)
 
Nej, skulle inte köpa en kokbok utan bilder. Enda gången jag kikar i mina kokböcker är när jag behöver inspiration å då är bilderna väldigt viktiga.

Den optimala kokboken borde ha laminerade sidor så det är lätt att torka av när det stänkt :p
Och spiralbidning så den ligger uppslagen på den sidan man läser! :D
 
Jag skulle inte heller vara så intresserad utan bilder. I praktiken är det få av mina kokböcker som någonsin blir använda, men jag brukar köpa dem för att de har vackra och inspirerande bilder.

(Skulle dock säkert använda dem i högre utsträckning om de hade spiralbindning, så för mig låter det som en utmärkt idé! Bara den kommuniceras till mig i god tid, för när jag står och tittar på boken och funderar på köp så är det inte alls säkert att jag själv kommer på att bindningen är en fördel.)
 
Jag köper faktiskt kokböcker som har få bilder: begagnade. Har en liten samling Sju sorters kakor.

Men skulle jag köpa en ny kokbok skulle det vara en med många vackra bilder och lyxig känsla. Ren ögonmatporr och inspiration alltså.

Mellan mina gamla böcker, Vår Kokbok och Google/matbloggar så behöver jag verkligen inte en ren receptbok.

Om jag far ut och reser lagar jag från huvudet.
 
Normalt sett inte. En JÄTTEINTRESSANT kokbok som verkligen hade något extra, som roade mig, skulle jag kunna köpa trots att den saknade bilder. Men något sådant verkar du ju inte tänka dig.
 
Kokbok utan bilder - skulle ni köpa en sådan?
Troligen inte, jag vill ha bild på det färdiga resultaten så jag vet hur/vad det ska bli. Som sagt, pannkakorna vet jag hur de ser ut. Men om man vill snåla och ha det som en röd tråd behöver det inte vara stora bilder som tar mer plats än texten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp