Funderingar på att köpa islandshäst

Eevee

Trådstartare
Hej alla, jag är ny på Bukefalos!

Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan barnen var små. Nu är vår dotter tio år och har ridit på ridskola ett par år och vi känner oss redo för en egen, gemensam häst.
I våras var vi på Island på semester och dottern och jag red islandshästar för första gången och blev helt sålda! Från att ha funderat på stor d-ponny eller liten stor häst är vi nu väldigt sugna på en islänning. Problemet är att vi liksom inte har erfarenhet av rasen. Det finns inga islandsturridningar/ridskolor där vi bor och vi känner ingen med islänning.

Min huvudfråga är alltså - hur mycket skiljer det sig egentligen? Måste man ha en massa erfarenhet av just islandshäst för att ha en?

Min andra fråga är hur långa och tunga ni som har islänningar är och hur stora era hästar är? Jag är ca 168 cm och väger kring 70 kg medan vår dotter är liten och nätt, 140 cm och knappt 30 kg tung. Jag tänker att ska jag ha en islandshäst att rida regelbundet bör den vara lite större men har inte riktigt koll. På de turer vi red på Island var hästarna av varierande storlek och kroppsbyggnad men jag hade ju inte direkt möjlighet att mäta dem (och guiderna visste oftast inte riktigt hur höga de var).

Tacksam för alla råd och tips vi kan få medan vi går här och funderar och drömmer.
 
Det är en häst på det stora hela, inga konstigheter. Lite mer päls än de flesta andra raser, typ. Däremot kan man behöva hjälp med gångarterna i början, det kan vara trixigt.
 
Det är en häst på det stora hela, inga konstigheter. Lite mer päls än de flesta andra raser, typ. Däremot kan man behöva hjälp med gångarterna i början, det kan vara trixigt.
Man kan behöva hjälp med gångarterna för alltid om man vill, men det är det som är en del i tjusningen! ;)
 
Klart ni kan köpa en islandshäst! Den är en häst som alla andra och kräver egentligen ingen specialkunskap. Jag har haft islänningar under hela min uppväxt och de har ställt upp på allt jag velat prova; hoppning, dressyr, western och körning. Vill man tävla gångarter så finns det massa nytt att lära, men basen är densamma.
Vad gäller vikt så klarar de flesta 70 kg utan problem, jag väger 83 och det är en av mina som tycker jag är tung (hon har en medryttare på 65 kg så jag rider henne nästan aldrig själv längre) å andra sidan red jag även som gravid och med sadel och overall var jag nog en bit över 100 kg och hästen som fick släpa på det blinkade inte ens. De är starka, men de är individer.

Saker att tänka på när ni letar häst är:
De är lättfödda, fång är inte ovanligt. Man kan inte släppa dem på vilket bete som helst.
Eksem, vanligt att importer får problem med knottöverkänslighet och det är ett lidande för dem, och det blir ofta dyrt i längden.
Spatt, var nog vanligare förr, medveten avel har gett oss friskare hästar tror jag, men man brukar ändå rekommendera att röntga en ridhäst för att kolla detta innan köp.
4- eller 5-gångare, mitt råd till första hästen skulle vara 4-gångare, och då en med väl separerade, stabila gångarter. Dvs att den inte spontant byter om ryttaren halkar i sadeln, eller det blir nedförsbacke. Det kan trassla tills sig ändå, och man står där med en häst som plötsligt inte vet vad trav är. Det är såklart ett lösbart problem. Det är dock troligare att en 5-gångare med mycket pass hamnar där.
Utbildningsnivå, många 5-åringar annonseras som om de kan allt och det bara är att köra. Men det är fortfarande väldigt gröna hästar och jag skulle satsa på äldre. Sen finns det många äldre som inte kan mer än en 5-åring för ägaren har inte haft tid/kunskap att utbilda hästen. Var kräsen, ställ krav! Hästen ska kunna mer än att gå rakt fram i valfri gångart. Något som många islandshästar har svårt för är att galoppera balanserat på en volt. Klarar den det finns det en grund att börja med iaf.

Oj så lång och babbligt det blev :o
 
Klart ni kan köpa en islandshäst! Den är en häst som alla andra och kräver egentligen ingen specialkunskap. Jag har haft islänningar under hela min uppväxt och de har ställt upp på allt jag velat prova; hoppning, dressyr, western och körning. Vill man tävla gångarter så finns det massa nytt att lära, men basen är densamma.
Vad gäller vikt så klarar de flesta 70 kg utan problem, jag väger 83 och det är en av mina som tycker jag är tung (hon har en medryttare på 65 kg så jag rider henne nästan aldrig själv längre) å andra sidan red jag även som gravid och med sadel och overall var jag nog en bit över 100 kg och hästen som fick släpa på det blinkade inte ens. De är starka, men de är individer.

Saker att tänka på när ni letar häst är:
De är lättfödda, fång är inte ovanligt. Man kan inte släppa dem på vilket bete som helst.
Eksem, vanligt att importer får problem med knottöverkänslighet och det är ett lidande för dem, och det blir ofta dyrt i längden.
Spatt, var nog vanligare förr, medveten avel har gett oss friskare hästar tror jag, men man brukar ändå rekommendera att röntga en ridhäst för att kolla detta innan köp.
4- eller 5-gångare, mitt råd till första hästen skulle vara 4-gångare, och då en med väl separerade, stabila gångarter. Dvs att den inte spontant byter om ryttaren halkar i sadeln, eller det blir nedförsbacke. Det kan trassla tills sig ändå, och man står där med en häst som plötsligt inte vet vad trav är. Det är såklart ett lösbart problem. Det är dock troligare att en 5-gångare med mycket pass hamnar där.
Utbildningsnivå, många 5-åringar annonseras som om de kan allt och det bara är att köra. Men det är fortfarande väldigt gröna hästar och jag skulle satsa på äldre. Sen finns det många äldre som inte kan mer än en 5-åring för ägaren har inte haft tid/kunskap att utbilda hästen. Var kräsen, ställ krav! Hästen ska kunna mer än att gå rakt fram i valfri gångart. Något som många islandshästar har svårt för är att galoppera balanserat på en volt. Klarar den det finns det en grund att börja med iaf.

Oj så lång och babbligt det blev :o
Antal gångarter säger jag är oviktigt, det viktiga är hur välseparerade de är.
 
Hej alla, jag är ny på Bukefalos!

Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan barnen var små. Nu är vår dotter tio år och har ridit på ridskola ett par år och vi känner oss redo för en egen, gemensam häst.
I våras var vi på Island på semester och dottern och jag red islandshästar för första gången och blev helt sålda! Från att ha funderat på stor d-ponny eller liten stor häst är vi nu väldigt sugna på en islänning. Problemet är att vi liksom inte har erfarenhet av rasen. Det finns inga islandsturridningar/ridskolor där vi bor och vi känner ingen med islänning.

Min huvudfråga är alltså - hur mycket skiljer det sig egentligen? Måste man ha en massa erfarenhet av just islandshäst för att ha en?

Min andra fråga är hur långa och tunga ni som har islänningar är och hur stora era hästar är? Jag är ca 168 cm och väger kring 70 kg medan vår dotter är liten och nätt, 140 cm och knappt 30 kg tung. Jag tänker att ska jag ha en islandshäst att rida regelbundet bör den vara lite större men har inte riktigt koll. På de turer vi red på Island var hästarna av varierande storlek och kroppsbyggnad men jag hade ju inte direkt möjlighet att mäta dem (och guiderna visste oftast inte riktigt hur höga de var).

Tacksam för alla råd och tips vi kan få medan vi går här och funderar och drömmer.


Isisar är underbara. Tänk bara på hur mycket vilja " Spirit" issisen ska ha. De finns de med lite vilja och mycket vilja och där i mellan.
4 eller 5 gångare? Viktigaste att ni trivs i hop och att isisen är utbildad med separerade gångarter. Så ni kan lära er och tycka att det är roligt med er nya vänn.
 
Välkommen till Buke, hoppas du stannar :D

Jag tycker islänningar är trevliga, var medryttare på 4 stycken i olika storlek och personligheter.
132, 134, 136 och 142.
Själv är jag 170cm lång och pendlar i vikt, allt från 55 till 75kg.
Känner mig inte lång, men när jag väger mer känner jag mig bökig och lite otymplig.
Den minsta passar mig som handen i handsken och jag och den största kommer överens efter mycket om och men.

Mitt inlägg är baserat på de 4jag spenderat mycket tid med.
Jag upplever islänningar som en ras som väldigt gärna vill vara till lags och tar det lite hårt om man säger att ett beteende är oönskat. De storhästar jag har haft har mer ryckt axlarna och skitit i vad jag säger liksom.

Jag upplever det som en väldigt frisk och hållbar ras, men det betyder ju såklart inte att det är full ös medvetslös som gäller.

Allt går ju i slut ändan ner på individ nivå, så det slepar egentligen ingen roll hurdan grannens islänning är.

Den minsta jag red hade energi som jag vet inte vad, otroligt lättlärd och ville verkligen jobba.

134:an var seg, men ack så mysig, en perfekt barbacka häst.

136:an är en riktigt bitch om hon var på det humöret, och annars var hon bara sur och allmänt irriterad på det mesta.

Den största som dessutom var 24år tyckte det roligaste som finns är att racea uppför en backe, men avskyr paddock.

Egentligen är det bara att provrida och se till individen, tråkigt svar men sant;)
 
Hej alla, jag är ny på Bukefalos!

Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan barnen var små. Nu är vår dotter tio år och har ridit på ridskola ett par år och vi känner oss redo för en egen, gemensam häst.
I våras var vi på Island på semester och dottern och jag red islandshästar för första gången och blev helt sålda! Från att ha funderat på stor d-ponny eller liten stor häst är vi nu väldigt sugna på en islänning. Problemet är att vi liksom inte har erfarenhet av rasen. Det finns inga islandsturridningar/ridskolor där vi bor och vi känner ingen med islänning.

Min huvudfråga är alltså - hur mycket skiljer det sig egentligen? Måste man ha en massa erfarenhet av just islandshäst för att ha en?

Min andra fråga är hur långa och tunga ni som har islänningar är och hur stora era hästar är? Jag är ca 168 cm och väger kring 70 kg medan vår dotter är liten och nätt, 140 cm och knappt 30 kg tung. Jag tänker att ska jag ha en islandshäst att rida regelbundet bör den vara lite större men har inte riktigt koll. På de turer vi red på Island var hästarna av varierande storlek och kroppsbyggnad men jag hade ju inte direkt möjlighet att mäta dem (och guiderna visste oftast inte riktigt hur höga de var).

Tacksam för alla råd och tips vi kan få medan vi går här och funderar och drömmer.

Självklart kan (ska ;) ) ni skaffa islandshäst! :bump:
Egentligen är det ju ingenting som skiljer, mer än gångarterna då. Och där kan det vara klokt att titta efter en häst där alla gångarter redan är på plats. Sen självklart ta hjälp, rida lektioner och gå kurser. Och skaffa en utan eksem!
Min upplevelse är också att många islandshästar är väldigt lätthanterliga från marken. Lugna, snälla och enkla. Även uppsuttet, men då tänds en gnista och även om dom fortfarande är snälla så är det en annan explosivitet uppsuttet. Inte hos alla, men det verkar vara vanligt.
Det fina med islandshästen är att det finns någon som passar alla. Det är så otroligt brett att det är omöjligt att säga "hur en islandshäst är". Och det är det som är så fantastiskt. Ingen är den andra lik. (Men så är det väl såklart med alla raser...) Men de gemensamma egenskaperna är att jag tycker att islandshästen alltid vill vara till lags och göra sitt bästa. Det är en underbar ras och ni kommer inte ångra er en sekund :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp