Furuplank som hyllplan?

cherie

Trådstartare
Alltså, jag googlade runt lite och hittade finaste hyllplanen/bokhyllan jag sett! Vet inte varför, men tyckte det var genialiskt med furuplank som matchade golvet och sedan bara en vitmålad kant. Skulle passa perfekt i nästa lägenhet! Men jag undrar nu, hur får man tag på såna här hyllplan? Jag tänker att furu oftast är mycket ljusare än på bilden? Finns det färdigbehandlade plankor att köpa, någon som vet? Vill också ha en bokhylla som så snyggt matchar vårt golv!

63cd6b942c16182386d799fd85a891ba.jpg
 
Bauhaus och liknande. Jag köpte obehandlade och målade, men man kan ju göra annat för att få de i en mörkare "furunyans" bara.
 
Jag har precis gjort färdigt ett liknande hyllsystem på en av våra väggar hemma. Köpte furuplank (limträ) på Hornbach och strök på mörk bets, men det finns ju en mängd olika nyanser att betsa i. Kan lägga upp en bild strax!
 
Jag har precis gjort färdigt ett liknande hyllsystem på en av våra väggar hemma. Köpte furuplank (limträ) på Hornbach och strök på mörk bets, men det finns ju en mängd olika nyanser att betsa i. Kan lägga upp en bild strax!

Åh vad kul! Ser gärna en bild!

Jag vet ju att det går att betsa, men liksom, hur ska jag veta vilken av miljontal bets jag ska används för att matcha golvet? Hur kommer det sig att typ de flesta furu-golv har nyansen på bilden, vad gör dem?
 
Fråga någon som sågar "genomsågat". Sen hyvla dessa. Antingen tar man hjälp med det eller så skärper man de gamla trähyvlarna!
 
Åh vad kul! Ser gärna en bild!

Jag vet ju att det går att betsa, men liksom, hur ska jag veta vilken av miljontal bets jag ska används för att matcha golvet? Hur kommer det sig att typ de flesta furu-golv har nyansen på bilden, vad gör dem?
De flesta furugolv är väl egentligen bara lackade eller något sådant? Fråga om restbitar av furu och prova med lite olika, se vad som ger rätt nyans?

Såhär blev det hos oss, lite ofärdigt än dock :)
20170721_195015.jpg
 
Vad betyder detta? Var i princip grekiska för mig :D Vad gör det här för skillnad?
Att man sågar virket så kanterna blir kvar, när det torkat tar man ut den bredd man vill och riktar till skevheter när det hyvlas. Mycket spill blir det, men fina bräder till golv och möbler, som hyllor tex.
Ett annat vanligt sätt är att såga bort kanterna först så det blir ett block som man sen skivar upp, till brädor. Dessa torkas som färdiga och kan bli precis lika de propellrar som ibland sälj på de billigare byggvaruhusen.
 
De flesta furugolv är väl egentligen bara lackade eller något sådant? Fråga om restbitar av furu och prova med lite olika, se vad som ger rätt nyans?

Såhär blev det hos oss, lite ofärdigt än dock :)
20170721_195015.jpg

Ja, lackade och säkert gulnade med åldern eller nåt ;) Kanske kan fråga i byggvaruhuset också!

Snyggt det blev! Det är exakt så vi ska vår också, på en liknande vägg med dörröppningen där!
 
Furu mörknar och gulnar av tid och solljus.
I mitt förra hus lade vi in ett nytt furugolv. Efter några år hade det mörknat men lyfte man på mattan så var det lika ljust som nytt under.

Kan du ta hjälp i färgaffären? Ta en bra bild (för är ju svårt att ta med en bit av golvet) och be dem ta fram ngt som blir passande?
 
Åh vad kul! Ser gärna en bild!

Jag vet ju att det går att betsa, men liksom, hur ska jag veta vilken av miljontal bets jag ska används för att matcha golvet? Hur kommer det sig att typ de flesta furu-golv har nyansen på bilden, vad gör dem?
Det är väl den färgen det blir naturligt? Med bara lack på.
Jag hade valt att bara olja hyllorna, utan färgtillsats
 
Jag vet ju att det går att betsa, men liksom, hur ska jag veta vilken av miljontal bets jag ska används för att matcha golvet?

Du tar en extrabit av det material du vill använda, sågar upp det i småbitar och sedan plockar du ut de olika betsnyanserna du funderar över. Kör över dina olika bitar och lägger dem sedan på golvet för att kolla vilken nyans som funkar bäst.
 
En tanke bara - man behöver skilja på plank och limträ. Plank, alltså homogena sågade brädor, blir oftast rätt kassa hyllplan eftersom de som regel både böjer sig och vrider sig när fukthalt och temperatur varierar. Med limmade skivor/hyllplan slipper man det, dessutom är de ofta mer böjhållfasta och sviktar mindre under last.
 
Jag tror det är färdiga hyllplan som man målat vita på kanterna. Vi har likadana själv. Finns även obehandlade.

Aha! Vet du var de finns att köpa? Alltså klarlackade furuhyllplan? Vore himla smidigt om vi enbart behövde måla vitt på kanterna och allt annat var fixat :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 919
Senast: Fibusen
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 515
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 849
Senast: Fraegd
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 336
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp