Fynd eller ruckel?

Mabuse

Trådstartare
Som inbiten storstadsbo, där jag och större delen av bekantskapskretsen bor i lägenhet, så har jag inte jättekoll på hus och husskötsel. Häromdagen hittade en bekant en annons för ett hus, "vilket fynd!" var den allmänna åsikten. Lite småfix och målarfärg bara, så har man det perfekta sommarhuset för inga pengar!

Jag tittade på annonsen, och i mina ögon ser det absolut inte ut som ett fynd. Visserligen är huset fint, men det ser ut som ett ruckel, snudd på? Taket och fasaden ser i mina ögon ut att behöva betydligt större insatser än lite falufärg, och på interiörbilderna syns också att det är hål i innertaket på ett ställe, och det ser ut att ha runnit vatten längs med insidan av ytterväggen, som ser fuktskadad ut. Öppna spisen är visserligen fin, men utan kassett, och skorstenen verkar tveksam med tanke på hur mycket det verkar ryka in. Här är annonsen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hogsby-kommun-prastgardsvagen-8-7134459

Jag blev lite nyfiken, just eftersom vi uppenbart ser så otroligt olika saker när vi tittar på det här huset, och här på buke finns ju många husägare och renoveringserfaret folk - är huset charmigt med lite småskavanker man lätt fixar, eller ett problemhus med stort renoveringsbehov, något för den med mycket tid, pengar och kunskaper?
 
Som inbiten storstadsbo, där jag och större delen av bekantskapskretsen bor i lägenhet, så har jag inte jättekoll på hus och husskötsel. Häromdagen hittade en bekant en annons för ett hus, "vilket fynd!" var den allmänna åsikten. Lite småfix och målarfärg bara, så har man det perfekta sommarhuset för inga pengar!

Jag tittade på annonsen, och i mina ögon ser det absolut inte ut som ett fynd. Visserligen är huset fint, men det ser ut som ett ruckel, snudd på? Taket och fasaden ser i mina ögon ut att behöva betydligt större insatser än lite falufärg, och på interiörbilderna syns också att det är hål i innertaket på ett ställe, och det ser ut att ha runnit vatten längs med insidan av ytterväggen, som ser fuktskadad ut. Öppna spisen är visserligen fin, men utan kassett, och skorstenen verkar tveksam med tanke på hur mycket det verkar ryka in. Här är annonsen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hogsby-kommun-prastgardsvagen-8-7134459

Jag blev lite nyfiken, just eftersom vi uppenbart ser så otroligt olika saker när vi tittar på det här huset, och här på buke finns ju många husägare och renoveringserfaret folk - är huset charmigt med lite småskavanker man lätt fixar, eller ett problemhus med stort renoveringsbehov, något för den med mycket tid, pengar och kunskaper?

Det är ju helt klart en vattenskada ovanför trappen, för att det ska gå hål sådär så lär det ha pågått en längre tid och man ser också att skadan fortsätter ner i väggen. "Intressant" nog finns inga exteriörbilder där man kan se taket från en vinkel som skulle visa skadan... Det är dock en förhållandevis snäll vattenskada iom att den sitter lättillgänglig, yttervägg och nederkant av taket. Misstänker dock att den kan bero på skarven till utsprången, då kan det vara problem på andra ställen också som inte syns lika tydligt än. (Å andra sidan kan det betyda att det är ett väldigt lättåtgärdat fel också.) Omöjligt att säga hur illa det där är egentligen, beror på hur mycket av själva takkonstruktionen som rötat upp bland annat, men bra är det ju inte!
Det ena badrummet ser också rätt suspekt ut om man tittar lite närmare på plattorna i nederkant av badkaret...

Fynd skulle jag absolut inte kalla det, men sånt beror såklart på vad hus går för i området också. Det är i alla fall inte något man flyttar in i utan rejäla åtgärder först.
 
En lika stor tomt + markberedning + el anslutning + väganslutning och vatten o avlopp går väl på 1/2 mille idag
Om huset inte är drabbat av svamp så torde det räcka med ca 400 000 för att få till en riktigt bra boende
Och 900 000 skulle det absolut vara värt.
 
Fynd. Till och med bergvärme var färdigt borrat och installerat. Så till det priset har man fint med utrymme för att lägga en 500 000 till och ha det i bra skick för många år framöver.
 
I grunden ett bra och jättefint hus som inte är "sönderrenoverat".
Det verkar som att man har lagt på "fernissa", dvs invändig målning, tapetsering etc som ser fint ut men inte har tagit tag i de mer kostsamma sakerna som tak och ev fasad. Att reparera det läckande taket (det syns att det är hål i taket på utsidan så gissar att det är där som det har regnat in, frågan är hur länge skadad har varit?) är akut, liksom att ta hand om de skador som är under. Utan att ha sett hur det ser ut är det omöjligt att bedöma vad det kostar. Räcker det att byta lite läkt eller är bärande delar rötskadade?
Sedan ser det ut som att det kan behöva bytas delar på och kring dörren och ev även delar av fasaden p g a röta. Detta är inte så dyrt om man är tillräckligt händig för att göra det själv. Badrummet uppe bör också kollas - ser nymålat ut, döljer det något?
Kassett i öppna spisen är inte nödvändigt, och inte våldsamt dyrt heller. Eftersom det finns bergvärme så myseldar man väl mest. I så fall är det värre om skorstenen inte är tät.
Fynd eller inte? Låt en fackman bedöma skadorna på och under taket samt lämna pris på att åtgärda det.
Annars tror jag att priset i mycket avspeglar läget. Liten efterfrågan på permanenta bostäder kanske, och lite för stort för sommarstuga enligt många.
 
Halvfynd med tanke på bergvärmen men det kommer att kräva en hel del jobb. Trädgården har potential men samma sak där, det krävs jobb.

Varning för ev vattenskador plus att jag skulle vilja veta hur mycket trafik det är på vägen (och hur hastigheterna är). En annan sak är hur fräscha elinstallationer plus avlopp/vattenledningar är.
 
Jag hade nog kunnat tänka mig att bo där och fixa vartefter. Det ser inte ut som om något är helt akut utan kan vänta till sommaren och man kan göra en hel del småfix för att stanna av sådant så kan pågå - som att fixa takpannorna t.ex.

I mina ögon är det nog att betrakta soma fynd, ja. Men inte som sommarhus utan som permanentbostad. Ett sommarhus vill man väl mest slappa i och inte behöva sköta om på samma sätt som en permanentbostad? Men vad vet jag som aldrig haft sommarhus, bara sommargrannar. :D
 
För de som behöver lite mer plats kan jag rekommendera detta:

Fastighet för 150 miljoner till salu
Katrineholm
En stor skogfastighet finns nu att köpa utanför Katrineholm.

Relaterat
Fastigheten, som omfattar 1 240 hektar skog och 260 hektar åker- och betesmark norr om Katrineholm är enligt mäklaren LRF konskult den största som just nu finns till salu i Sverige.

Utgångspriset har satts till 150 miljoner kronor. Då ingår även eget vatten i Näsnaren och Hissingen. På fastigheten finns även ett uthyrt bostadshus och ett antal ekonomibyggnader.

Enligt mäklaren finns redan flera seriösa spekulanter på fastigheten.

"Jag känner att det kommer att vara ganska lätt att finna en köpare till denna unika fastighet", säger mäklaren Thomas Nordén i ett pressmeddelande från LRF konsult.

Enligt mäklarfirmans hemsida är skogsmarken på fastigheten generellt mycket bördig "med en relativt jämn fördelning över åldersklasserna."
 
Taket och fasaden ser i mina ögon ut att behöva betydligt större insatser än lite falufärg,
Taket behöver väl läggas om.
Man plockar ner tegelpannorna och byter underlagspappen och så lägger man på pannorna igen.
Inklusive att man sätter i hela pannor i hålen på baksidan där pannorna saknas.
Något som man måste göra vart 30de år så det är normalt underhåll.

Men fasaden klarar sig i massor av år mera.
Det där är säkert ett timmerhus med tanke på åldern så det står stadigt.

Murstockar och kassetter i öppna spisar är lätta att fixa.

Om det är ett fynd eller ej beror ju på läget och jag vet inget om den trakten.
 
Jag håller med, fynd om man ska bo permantent - tveksamt om det är till fritidshus. Jag fick offert på takomläggning häromdan, över 300'... så det är lite pengar. Då har vi iofs ett stort hus.
 
Ja absolut med allt material, vårt tak är inte riktigt lika bra som det där ;). Och vi har dessutom ett hus som vi bara får lägga riktigt tegel på så det drar iväg.

(måste ju passa på i år innan de försämrar ROT... blir stor skillnad!)
 
Och vi har dessutom ett hus som vi bara får lägga riktigt tegel på så det drar iväg.
Vi med så jag vet läget.
Just nu så är det dock betongtegel som sakta vittrar sönder.
Det blir bara tunnare och tunnare vart efter att materialet rinner av som grus.

Riktigt lertegel är bra men dyrt så dyrt.
Kastar man på plåt så blir det billigt och håller bra det med.
 
Men det måste ju ha varit med alla takpannor då?
De där takpannorna går att återanvända, det behöver bara kompletteras med några som saknas.
Och underlagspapp är billigt.
Takpannor är dyra.

Nu var ju kanske inte tanken att man skulle fixa så mycket själv, utöver att måla fasaden med rödfärg och sånt som är enkelt att fixa - att betala nån för att plocka ner taket, byta trasiga delar, ny papp och upp med pannorna igen tänker jag mig inte är gratis?

Intressant dock att hålet i taket inte är nåt problem - det är bara att spika för och måla om, då? Jag trodde att man kanske också skulle behöva byta ut delar för att det blivit skadat, men det behövs inte, då?
 
Här är huspriserna låga om man jämför med på många andra ställen i landet och här får man inte så mycket hus för pengarna. Inte med bergvärme!!! Men taket verkar dåligt. Har iaf varit. Om det är åtgärdat och pannorna tillbakalagt står inget om men det finns ju en fuktskada att fixa invändigt i alla fall. Men jag tycker ändå att prislappen är låg.
Vore intressant att veta hur fönster och dränering är. det är ju också dyra poster om det måste fixas. Då kommer priset i ett annat ljus. Men ruckel tycker jag verkligen inte att det är.:)
 
Intressant dock att hålet i taket inte är nåt problem - det är bara att spika för och måla om, då? Jag trodde att man kanske också skulle behöva byta ut delar för att det blivit skadat, men det behövs inte, då?

Det är omöjligt att säga bara från mäklarbilder. I bästa fall är det bara en begränsad del som behöver röjas ut och sättas igen, i värsta fall är det långtgående rötskador på bärande delar både i taket och golvet. Min gissning från den bilden är att det är en större skada, men det går ju inte att säga utan att öppna och titta.

I allmänhet är det dock väldigt få hus som är en god investering om man inte är intresserad av att göra underhåll och i alla fall vissa åtgärder själv. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp