Fyra hästskor till flyktingarna?

nagelbitarn

Trådstartare
Jag satt här hemma i min soffa, men min bebis jollrande på golvet och tänkte på att det nog är dags att sko hästen.

Scrollade på Facebook och läste lite om rakriktning, travstjärnor och tittade på de nya bilderna i kallblodstråden.

Så var de där, de döda barnen.

Min son övar på att stå, mammahjärtat slår ett par extraslag när han ler åt sina bravader.
Och så bilden på en drunknad pojke, uppspolad på en strand medan omvärlden ställer sig likgiltig till hans öde.
De flyr från den värsta terrorn jag sett, övergrepp som inte går att förstå.
De dör där vi semestrar.

Och här sitter jag med en häst som ska skos. Min hobby kostar lika mycket som att bli smugglad från krig till fred. Någon har betalat otroliga summor för att nå EU och några når aldrig målet.

Så jag skänkte en skoning till läkare utan gränser.
Jag kan ju inte påstå att jag inte har råd?


Är det någon som är med mig, att skänka en skoning till förmån till de som flyr?
 
Jag är på! Ger min fantasihäst:s (en stor, maffig frieservalack) skonig :)

Tar gärna emot fler tips på bra organisationer att ge till, med Har sett en massa olika initiativ i olika delar av landet rulla förbi på facebook och det är svårt att veta vad jag ska välja. Jag brukar oftast ge på regelbunden basis till stora organisationer som har infrastrukturen och organisationen för att se till att hjälpen kommer till ätt ställe. Jag skulle dock gärna ge även till privata initiativ, det finns så många fina människor som vill hjälpa och gör vad de kan :love: Helst ger jag till projekt där det är nära mellan händerna. Har sett ett antal väldigt välmenade projekt, men där det uppenbart är mer hjärta än organisation och planering bakom. "Jag samlar in allt jag får tag på och ska skicka till nån", typ. Jag vet också flera tidigare insamlingar som mer eller mindre drunknat i otroliga mängder kläder, leksaker, blöjor, mat etc som till slut aldrig nådde fram pga att man underskattat administrationen runt det hela. Fint menat men tyvärr litet resultat :( Jag ger gärna pengar till sådana små projekt, eftersom de ofta drunknar i saker men saknar pengar, men hur ska jag veta var hjälpen når fram som bäst?

Lite funderingar från mig...hur tänker ni när ni bestämmer till vem ni ger?
 
Tips på organisationer att ge till.
11217974_10153522344860731_585523933948958198_n.jpg
 
Jag är på! Ger min fantasihäst:s (en stor, maffig frieservalack) skonig :)

Tar gärna emot fler tips på bra organisationer att ge till, med Har sett en massa olika initiativ i olika delar av landet rulla förbi på facebook och det är svårt att veta vad jag ska välja. Jag brukar oftast ge på regelbunden basis till stora organisationer som har infrastrukturen och organisationen för att se till att hjälpen kommer till ätt ställe. Jag skulle dock gärna ge även till privata initiativ, det finns så många fina människor som vill hjälpa och gör vad de kan :love: Helst ger jag till projekt där det är nära mellan händerna. Har sett ett antal väldigt välmenade projekt, men där det uppenbart är mer hjärta än organisation och planering bakom. "Jag samlar in allt jag får tag på och ska skicka till nån", typ. Jag vet också flera tidigare insamlingar som mer eller mindre drunknat i otroliga mängder kläder, leksaker, blöjor, mat etc som till slut aldrig nådde fram pga att man underskattat administrationen runt det hela. Fint menat men tyvärr litet resultat :( Jag ger gärna pengar till sådana små projekt, eftersom de ofta drunknar i saker men saknar pengar, men hur ska jag veta var hjälpen når fram som bäst?

Lite funderingar från mig...hur tänker ni när ni bestämmer till vem ni ger?
På GPs hemsida fanns det flertalet organisationer. Jag kunde inte välja så jag tog ole dole doff :p

Blev Svenska Kyrkan.
 
Jag är på! Ger min fantasihäst:s (en stor, maffig frieservalack) skonig :)

Tar gärna emot fler tips på bra organisationer att ge till, med Har sett en massa olika initiativ i olika delar av landet rulla förbi på facebook och det är svårt att veta vad jag ska välja. Jag brukar oftast ge på regelbunden basis till stora organisationer som har infrastrukturen och organisationen för att se till att hjälpen kommer till ätt ställe. Jag skulle dock gärna ge även till privata initiativ, det finns så många fina människor som vill hjälpa och gör vad de kan :love: Helst ger jag till projekt där det är nära mellan händerna. Har sett ett antal väldigt välmenade projekt, men där det uppenbart är mer hjärta än organisation och planering bakom. "Jag samlar in allt jag får tag på och ska skicka till nån", typ. Jag vet också flera tidigare insamlingar som mer eller mindre drunknat i otroliga mängder kläder, leksaker, blöjor, mat etc som till slut aldrig nådde fram pga att man underskattat administrationen runt det hela. Fint menat men tyvärr litet resultat :( Jag ger gärna pengar till sådana små projekt, eftersom de ofta drunknar i saker men saknar pengar, men hur ska jag veta var hjälpen når fram som bäst?

Lite funderingar från mig...hur tänker ni när ni bestämmer till vem ni ger?

Jag gör det lätt för mig, pengar som ska utomlands skänker jag till någon av de större organisationerna, typ UNHCR och på hemmaplan blir det att engagera sig i röda korset. Då kan man hjälpa face 2 face, socialt stöd till ensamkommande flyktingbarn etc..
 
Mina pengar går till min syster som bor i Budapest där har det samlats en stor mängd flyktingar vid tågstationerna . Sanna personligen hjälper till att de ska få mat och vatten och andra förnödenheter medan de väntar på att få komma vidare ut i Europa. Pma mig fall ni vill veta mer.
 
Efter gårdagens fruktansvärda bilder kände jag mig helt förstörd när jag stoppade om min egen omhuldade bebis, men det verkar som vi kanske ändå är fler som vill hjälpa. "Vi gör vad vi kan"-initiativet har fått ihop otroliga fem miljoner och det finns insamlingsställen runt om i landet.
 
Jag önskar verkligen att jag kunde :( Det känns hemskt att jag kan sitta här i ett så tryggt land, och ha det så bra, och se det fruktansvärda som händer ute i världen och inte kunna göra något. VAD kan jag göra, mer än att dela och sprida information om vad som händer?
Jag har inte en krona att avvara, och det känns ju helt vidrigt att kunna sitta här och säga så jämfört med hur andra människor lider... Men jag HAR inte det :crazy: Men något måste jag kunna göra ändå, utan pengar?
Några användbara skor att skänka har jag inte heller, lite kläder har jag som jag kan skänka, men jag har inte hittat någon insamlingsplats i närheten (skänker annars gamla kläder till Erikshjälpen eller liknande som låter vinsten gå till behövande, men jag vill göra något mer direkt)

Vad finns det en kan göra?
 
Har också skänkt pengar, valde Läkare utan gränser. Håller på och flyttrensar och vi tänkte se till att de kläder vi rensar ut kommer till något initiativ.

Men funderar också på vilka organisationer som arbetar bäst på plats i närområdet? Även om det är sjukt att uttrycka det så, så är det ju en "priviligeriad" grupp som har pengar och möjlighet att lyckas fly till Europa. Om de som lyckas har det så här, hur har då de som är fast i tältläger längs Syriens gränser och inte tar sig vidare? :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp