fyrspannkörning för nybörjare...

kryddelydd

Trådstartare
Nyfiken i en strut! Just nu tittar jag ut...

Jag har börjat lite med körning och tycker att det är jättekul. Avsikten är inte att tävla, utan att utveckla mig och mina hästar.
Jag har några körda hästar och ett par unghästar som ska köras in, är det tänkt, mest fjordingar.

Två stycken har jag börjat tömköra i par (båda är körda i enbet och fungerar bra, så dem tänkte jag sätta ihop så småningom när jag har en parvagn och när de är väl "samkörda" för töm.

Men sedan har jag tänkt på fyrspann. Hur svårt är det att köra fyrspann (jättesvårt misstänker jag) om man har fyra hästar som samtliga är inkörda i enbet och par, och som känner varandra väl?

Hur går man till väga?

Om vi nu leker att vi är framme vid 2018 eller så, och jag har fyra hästar som är vana parhästar (alltså två par) och har min parvagn med stång.
Är det då "bara" att skaffa extra draglinor, våg och all annan tillbehör, och så sätta de där två vana paren bakom varandra???
 
Jag är också nyfiken på detta. Jag minns när Anders Eriksson körde fyrspann (i och för sig var det tävling) och han pratade med parhästarna längst fram. Så jag kan tänka mig att det paret man sätter längst fram bör vara lyhörd för kusken?

Jag fick även reda på när jag gick introduktionen till inkörningskursen, som ska börja nu i vår av den tränaren att när man kör fyrspann får man mata mycket töm, som han sa.

Det är det lilla jag vet om det hela än så länge. Lycka till. :)
 
Har du möjlighet att få köra fyrspann för en instruktör? Jag har kört fyrspann med halvblodshästar en gång, med spannets ägare som instruktör. Det är mycket svårare än att köra enbet/par! Det som kommer närmast är att köra tandem, så det kan kanske vara något att träna på också?
 
Har du möjlighet att få köra fyrspann för en instruktör? Jag har kört fyrspann med halvblodshästar en gång, med spannets ägare som instruktör. Det är mycket svårare än att köra enbet/par! Det som kommer närmast är att köra tandem, så det kan kanske vara något att träna på också?

Heh, säger du det?:D

Kan säga som så här: inget kommer att göras i brådrasket när det gäller fyrspann.
Jag ska bli van kusk först... och sedan köra par, lugnt och fint och kontrollerat och sedan lite, lite snabbare...
Det är inget som säger att jag någonsin kommer att VÅGA sätta ihop ett fyrspann!!!!!
Men man lär sig inget om man inte frågar, och inte försöker.
Tror inte det finns någon fyrspannskusk i närheten dock.
 
Jag är också nyfiken på detta. Jag minns när Anders Eriksson körde fyrspann (i och för sig var det tävling) och han pratade med parhästarna längst fram. Så jag kan tänka mig att det paret man sätter längst fram bör vara lyhörd för kusken?

Jag fick även reda på när jag gick introduktionen till inkörningskursen, som ska börja nu i vår av den tränaren att när man kör fyrspann får man mata mycket töm, som han sa.

Det är det lilla jag vet om det hela än så länge. Lycka till. :)

Jo, det verkar som om man behöver ha väldigt välkörda och lyhörda hästar.
 
Vet inte om Gunnar i Getmossen (norr om Kil) är igång (han är rätt gammal), skulle tro att han har några skills. Den bästa jag kommer på just nu :).
 
Gunnar hänger i, har var iaf på höstens träffar både hos Nordsvenska hästen och Värmlands körsällskap.

@kryddelydd , du bor väl relativt nära Karin Söderkvist, som visserligen är enbetskusk, men som har stor körerfarenhet.

Tränare med stor erfarenhet är ju även Pelle Karlsson, som jobbar på Lillerud.
 
Vet inte om Gunnar i Getmossen (norr om Kil) är igång (han är rätt gammal), skulle tro att han har några skills. Den bästa jag kommer på just nu :).
Gunnar känner jag. Jaså, han kör flerspann också? Det hade jag inte ens tänkt på att fråga honom.
Jo, han är lite drygt 80 men still going strong så tillvida att han var med på brukskörningen i höstas och vann - förstås - med sin fina nordis. Han lovade mig att ge mig lite tips frampå våren, eftersom jag vill lära mig mer av brukskörningen.

Både Pelle och Karin känner jag också till, och jag vet att Pelle åtminstone kört par en hel del. Karin tog jag tankemässigt bort just med tanke på spannkörning i och med att hon är enbetskusk, men som landslagskusk har hon mycket erfarenhet. Min ena granne tränar regelbundet för henne och är väldigt nöjd.
 
@kryddelydd jag vet inte om han gör det (har för mig att jag sett det men då pratar vi 80-tal), han är dock en av de bästa på körning i Värmland :).
Ja, han är duktig. Har sett honom in action ett par gånger med Grangutten.
Jag fick prova att köra Grangutten förra sommaren, och det var en väldigt trevlig häst att prova med för mig som är oerhört osäker.
Dessutom är Gunnar mysig som person (träffar honom då och då pga fjordhästföreningen). Som sagt, han har lovat att hjälpa mig en del med brukskörning när det blir lite roligare säsong. Jag har testat med mitt ena sto, och fick blodad tand.
 
Karin tog jag tankemässigt bort just med tanke på spannkörning i och med att hon är enbetskusk, men som landslagskusk har hon mycket erfarenhet. Min ena granne tränar regelbundet för henne och är väldigt nöjd.
Karin har väl varit instruktör på Wången när nordsvenskarna och Alf Olofsson verkade där? I så fall har hon säkert erfarenhet av olika konstellationer av hästar i körning.
 
Karin har väl varit instruktör på Wången när nordsvenskarna och Alf Olofsson verkade där? I så fall har hon säkert erfarenhet av olika konstellationer av hästar i körning.
Ser att jag alltså ska kontakta Karin när det börjar bli mer dags! Och så fråga Gunnar när jag ändå träffar honom nästa gång.
 
Tandem. Rid på en och kör den andra framför. Lite klurigt är det men skoj.
Det verkar som en helt klart rolig utmaning för våren!
Dessutom räcker det med ett par rätt normallånga tömmar (hade tänkt slänga mina ponnylånga vävribbtömmar men den här idén var för bra, så de ska bli kvar; lädertömmarna är för långa för att börja med) i stället för att skaffa ännu mer utrustning än så länge.

Just nu vilar båda de killar som jag tömkört i par, en av dem ska igång i början av februari när det är dags för hovslagaren (han är oskodd nu); den andre får vila tills det har tinat på vägarna (han är nybliven treåring och det är ju inte så bråttom att han behöver vara igång under vintern; han fick lära sig mycket under hösten och förtjänar semster och tänka-paus) eftersom han inte ska skos - förrän han eventuellt ömmar under ryttare.
 
Det verkar som en helt klart rolig utmaning för våren!
Dessutom räcker det med ett par rätt normallånga tömmar (hade tänkt slänga mina ponnylånga vävribbtömmar men den här idén var för bra, så de ska bli kvar; lädertömmarna är för långa för att börja med) i stället för att skaffa ännu mer utrustning än så länge.

Just nu vilar båda de killar som jag tömkört i par, en av dem ska igång i början av februari när det är dags för hovslagaren (han är oskodd nu); den andre får vila tills det har tinat på vägarna (han är nybliven treåring och det är ju inte så bråttom att han behöver vara igång under vintern; han fick lära sig mycket under hösten och förtjänar semster och tänka-paus) eftersom han inte ska skos - förrän han eventuellt ömmar under ryttare.

Enklast är at ha samma tjocklek och bredd på tömmarna som på tyglarna, eller enklast och enklast, men ändå.
 
Enklast är at ha samma tjocklek och bredd på tömmarna som på tyglarna, eller enklast och enklast, men ändå.
Jo, jag anar det.
Och det kommer troligen inte att hända eftersom jag rider med lädertyglar.
Lädertömmarna är dels långa, och dels bredare än tyglarna, så det blir skillnad hur jag än gör. Och att ha killarna tillräckligt nära varandra känns säkrare än att släppa iväg "förlöparen" för långt.
Ser fram emot detta.
 
Jo det gör jag med, med mig själv som mellanhäst.
Upplever det som bökigare att ha två framför med alla tömmar, men visst. det är att prova sig fram.
Ser det snarare som nästa steg i utvecklingen innan jag får vagn bakom gaffelhästen.
 
@ptr jag tycker det verkar smart att tömköra i tandem först? Innan man sitter upp på bakre hästen, alltså?
jag provade att tömköra tandem i somras. Tyvärr valde jag en tidpunkt då himlen fullkomligt öppnade sig, så jag gick bara några varv i paddocken. Men det var en intressant upplevelse, som jag ska göra fler gånger. (finns en grupp fb om tandemkörning).
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 508
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 446
Senast: MiniLi
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 343
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp